Tranback Postat 18 december 2013 Postat 18 december 2013 Hej! Lås tråden om något liknade varit uppe förut, men jag hittade inget. Jag har försökt spela in ett klassiskt funk/discogitarr-komp till en låt jag håller på med. Ni vet vilket jag menar antar jag, 16-delar ofta på de 3-4 högsta strängarna. Problemet är att jag inte får till ljudet, jag vill gärna ha det mjukt och väldigt "smooth" men hur jag än försöker blir attacken och transienterna på tok för starka, vilket resulterar i ett hårt, lite stompigt ljud. Är det någon med erfarenhet av detta som har några värdefulla tips? Både när det gäller spelstil, förstärkare och jobb efter tracking. Som vanligt är jag evigt tacksam för all hjälp jag kan få.
laban1 Postat 18 december 2013 Postat 18 december 2013 Jag tänker på Nile Rogers då, som spelade strata, antagligen läge 4. Tele funkar bra också.
Tranback Postat 18 december 2013 Trådstartare Postat 18 december 2013 Ja precis nile rodgers-hållet. Tänker och att läge 4 på en strata borde bli bra. Men jag tycker bara det blir väldigt skränigt.
laban1 Postat 18 december 2013 Postat 18 december 2013 Du kan dra ner diskanten med ton-kontrollen och koppla ur disten 🙂
Die Hard (oregistrerad) Postat 18 december 2013 Postat 18 december 2013 Det blir nog trevligare ljud i mixen om du lowpassar istället. Tonkontrollerna på gitarrerna, är det verkligen någon som använder den? Aldrig hört någon som gör det.
Tranback Postat 18 december 2013 Trådstartare Postat 18 december 2013 Tycker det är klurigt det där dock. För visst har jag testat att lowpassa för att få bort skränigheten men då försvinner ju klarheten och tydligheten tycker jag.
uriah Postat 18 december 2013 Postat 18 december 2013 Kompressor, en hårt ställd kompressor med mycket kluck. Boss CS-3 funkar bra.. 😎 1
Tranback Postat 18 december 2013 Trådstartare Postat 18 december 2013 Är det alltså bättre att komprimera hårt redan innan förstärkaren?
uriah Postat 18 december 2013 Postat 18 december 2013 (redigerat) För Funk, Ja !! Det ska låta hårt komprimerat in i förstärkaren/simulatorn. Redigerat 18 december 2013 av uriah 1
laban1 Postat 19 december 2013 Postat 19 december 2013 Det blir nog trevligare ljud i mixen om du lowpassar istället. Tonkontrollerna på gitarrerna, är det verkligen någon som använder den? Aldrig hört någon som gör det. Var mer menat som ett skämt om du tittar på sammanhanget.. Däremot kan man t ex ha nytta av tonkontroll på läge1 strata om du har moddat det så.
Demonproducenten Postat 19 december 2013 Postat 19 december 2013 håller med uriah kompressor och urgröpt mid krydda sen med lite wah-wah
Tranback Postat 19 december 2013 Trådstartare Postat 19 december 2013 Tack för alla svar. På väg ut till studion nu så det blir till att testa lite nya tillvägagångssätt!
Signia Postat 19 december 2013 Postat 19 december 2013 .. kompressor med mycket kluck.Kluck?Riskerar det inte låta kalkon då? ☺️
laban1 Postat 19 december 2013 Postat 19 december 2013 Kluck? Riskerar det inte låta kalkon då? ☺️ Jo, det är helt galet
Die Hard (oregistrerad) Postat 19 december 2013 Postat 19 december 2013 Och låt inte basen låta för knorrigt för då blir det grisigt. 😛
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.