Guitar Nilsson Postat 16 december 2013 Dela Postat 16 december 2013 (redigerat) Personligen hade jag aldrig ställt upp på Personligen tycker jag hela upplägget stinker. Skulle jag få ultimatum om min musikverksamhet, hade jag gått för länge sedan. Ja, jag skulle inte tveka en sekund. Jag har studion i rummet mellan tv-rummet o köket, jag använder bara riktiga stärkare o trummor. Min sambo sen 16 år säger inte om det, ibland kan jag hålla med improviserade vrålgitarrpålägg i typ två timmar så det är omöjligtatt höra tvn. Men hon säger inget om det, hon vet att jag skulle bli sjuk om jag lät bli musiken. Mycket redigering kan jag göra i hörlurar. Är jag arbetslös, som nu, kliver jag upp o mixar eller gör pålägg samtidigt som hon åker till jobbet halv sju. Barnen är vuxna så det gör det hela enklare. Att säga åt nån att sluta med musiken är väl typ som att be den att hugga av sig händerna eller nåt liknande. Det gör troligen att förhållandet går åt skogen förr eller senare… Redigerat 16 december 2013 av Guitar Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MRS8 Postat 16 december 2013 Dela Postat 16 december 2013 Hugga sej i benet Nilsson! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 17 december 2013 Dela Postat 17 december 2013 (redigerat) Vilket helvete att bilda familj. Håller inte med. Visst är man trött och har mindre tid för intressen när man har småbarn, men personligen så får jag tillbaks så enormt mycket mer än vad jag ger, av mina barn. Skulle inte välja bort dem för allt i världen. Samma med min fru förövrigt. Redigerat 17 december 2013 av D Vibe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 17 december 2013 Dela Postat 17 december 2013 Det är lätt att komma med drastiska råd om det ena och andra. Som Claes påpekade har vi bara hört din sida av det men jag håller med flera här att det låter som orimliga krav. Det är hemskt med sömnsvårigheter. Har själv lidit av dem. Men det är ingen annans ansvar än mitt eget att göra något åt det. Att du ska ligga bredvid är att mildra symptomen, inte bota orsaken. Det skulle ju så klart kunna vara helt ok om det var så att du fick annan tid under dygnet. Eller snarare om du tog dig tid. För det är väl där ansvarsbiten kommer in igen. Nu tycker ju jag att hon borde stödja dig men om hon nu inte gör det är det på ditt ansvar att se till att du får den tid du behöver (inom rimliga gränser så klart). Jag har varit i en liknande situation där jag ständigt skuldbelades för att jag lade tid på musiken. Nu hade vi stora problem i övrigt (som gränsade till psykisk misshandel mot mig) så musiken var bara en del av det. För oss löste det sig inte utan slutade med separation och delad vårdnad. Har nu fästmö som stöttar mig till hundra procent men som också är noga med att jag tar ansvar och planerar in tiden i vårt gemensamma liv. Det ska ju finnas tid till både musik, kärlek och barnen. Som någon var inne på förut tror jag att det snarare handlar om att hitta en mellanväg om man har familj och vill vara delaktig i den. Det viktigaste är väl, oavsett vad du väljer, att du vet varför. Jag antar att du älskar att göra musik. Annars skulle du inte harvat i 10 år. Ha det i fokus när du funderar hur du/ni ska organisera ert liv. Jag tror det blir bättre i längden då. Risken med att göra det med förhoppningen att man ska bli känd eller kanske snarare erkänd är att bitterheten väntar bakom hörnet. Med det sagt är det ju kul att skivbolag visat intresse och det kanske om inte annat blir en nytändning för dig att strukturera upp ditt musicerande. Lycka till!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 17 december 2013 Dela Postat 17 december 2013 Det ska ju finnas tid till både musik, kärlek och barnen. +1! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 17 december 2013 Dela Postat 17 december 2013 Om det nu stämmer vad ts skriver så låter det som ett mor-son förhållande. Har sett flera såna och de har aldrig hållit. Krävs att den ene växer upp och att den andre accepterar en ny roll och slutar upp behandla den andre som ett barn Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 17 december 2013 Dela Postat 17 december 2013 När går du upp på morgonen? 22.30 är ändå hyfsat sent om du måste gå upp nårorlunda tidigt på morgonen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
crillemannen Postat 17 december 2013 Dela Postat 17 december 2013 Jag tror att det är just sådana krav från endera partnern som dödar förhållanden. Givetvis handlar det om att ge och ta, och man skall akta sig för att vara för självisk. Men det låter ju som hon ställer väldigt höga och orimliga krav? Så länge ni inte har typ 6 barn så borde det ju finnas plats för musikskapande. Du kan ju underlätta situationen om du har t.ex en kemper lr dylikt så du kan spela in med lurar hemma. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jerrysillah Postat 17 december 2013 Dela Postat 17 december 2013 "tidvis långsträckta perioder med intensivt arbete avlöst med perioder med ledighet har varit en grundförutsättning från början". Planering. Flexibilitet. Vilja att anpassa sig. Jag förstår inte varför du ska ge upp din dröm. Om det bara är bandet du satsar på så är dte klart att det funkar! Men du måste planera och disciplinera tiden. Och du måste inte lägga dig 22.30. Det är en social konstruktion som du gick med på. Jag var tyvärr åt andra hållet, jag kompromissade inte alls, vilket har kostat ett förhållande, så lite får man iofs kompromissa. Men allt gå¨r att lösa! Kör för fan ! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 17 december 2013 Dela Postat 17 december 2013 (redigerat) När går du upp på morgonen? 22.30 är ändå hyfsat sent om du måste gå upp nårorlunda tidigt på morgonen. Det är heller inte helt lätt att sova när refrängen maler runt i huvudet innan man ska lägga sig, eller hur gör du när du jobbar sent med musik? Redigerat 17 december 2013 av laban1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ironman Postat 17 december 2013 Dela Postat 17 december 2013 Skillj dig, man lever bara en gång. Min skillsmässa är det bästa som hänt mig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
magnus83 Postat 17 december 2013 Dela Postat 17 december 2013 Jag har vart i samma sits, nästan i alla fall. Ingen av oss vet ju hur ert förhållande är och hur hennes syn på detta problem är. I mitt fall så var det ett band som behövde en stand in gitarrist för en europa turne. Men min flickvän var och är otroligt svartsjuk, hon förbjöd mig inte. Utan hon sa bara "självklart ska du åka. Men fan va jobbigt det kommer bli när du är borta, Alla brudar kommer stöta på dig och ha jättestora pattar som dom slänger i ansiktet på dig och bla bla bla bla." För hennes skull så stannade jag hemma. Riktigt korkat. Och en handling av en äkta toffel. Visst, jag är en toffel. Det hymlar jag inte med. Men jag tror att det är viktigt både för en själv och för ens partner. Och även för förhållandets välmående att man står på sig i vissa fall och verkligen gör det man vill. Så det kanske kan vara en nyttig övning för er båda att du i detta fallet för som ditt hjärta säger åt dig att göra. Dels för dig, att du får din dröm uppfylld, och för henne att hon märker att världen inte går under för att hon ska sova själv ett par timmar per natt. I början kommer det säkerligen vara jobbigt för er båda. För henne för att hon har svårare för att somna, och för dig för att du får dåligt samvete. Men när tiden går så KOMMER hon att somna, och ditt dåliga samvete kommer att släppa. Och hon kommer förhoppningsvis inse att detta är väldigt viktigt för dig, och att du mår bra av att göra det. En bonus som tillkommer är att du blir mer självständig i förhållandet, vilket är sunt. Och att hon antagligen medvetet eller undermedvetet inser att du inte alltid dansar efter hennes pipa hela tiden. Ett sunt och friskt förhållande går ut på att ge och att ta. Du har gett genom att följa henne i säng varje kväll för att hon ska kunna sova, men nu så är det kanske dax att ta lite. Jag tror du gör dig själv en björntjänst om du inte gör det här. I längden så är det bra för er båda! Själv har jag faktiskt sagt till min flickvän att nästa gång som möjligheten att åka på turne eller liknande kommer så kommer jag att tacka ja. Hon förstod, och det var inga problem. Självklart kommer det bli jobbigt för henne när jag är borta, men hon vet att hon kan lita på mig och att även om det skulle komma hundra nakna blondiner och brotta ner mig så skulle jag aldrig göra något. För det är ju henne, och ingen annan jag älskar och vill ha. Så kör så det ryker broder!!! 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 17 december 2013 Dela Postat 17 december 2013 även om det skulle komma hundra nakna blondiner och brotta ner mig så skulle jag aldrig göra något. nä annat är det med en rödhårig 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Måsart Postat 17 december 2013 Dela Postat 17 december 2013 (redigerat) Skillj dig, man lever bara en gång. Min skillsmässa är det bästa som hänt mig. Jag tror faktiskt att många skulle må mycket bättre av en skilsmässa. Det gäller bara att våga bryta upp, att ta första steget. / Relationsrådet. Redigerat 17 december 2013 av Måsart 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Johanberg Postat 17 december 2013 Dela Postat 17 december 2013 2 kids, men alltid varit nattmänniska. Det var dock när man började ordentligt intressera sig för musikproduktion av olika slag, som jag insåg att 8h sömn var ett rent slöseri med liv (för mig). Jag har provat och exprimenterat några gånger efter denna "upptäckt", och jag mår och presterar en betydligt sämre vardag vid 8h sömn, än vid 5-6h. Samhället är uppbyggt för att passa A-människan, jag är B-människan. Så TS: Nummer ett: få sambon att fullständigt lägga av med tramset att bestämma när du ska lägga dig! Nummer två: prova att sätt en ny rutin med betydligt mindre sömn, rutin så att du vänjer dig och verkligen upptäcker om du fixar det. Att gå från 8 till 5-6 timmar får ju vem som helst att bli seg första dagarna, men kör på en stund. 3h extra musiktimmar per dygn ger 21h extra i veckan. Det är jävla inte lätt att få till vid en "standardvardag". http://www.b-samfundet.se/node/112 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rockstone Postat 17 december 2013 Dela Postat 17 december 2013 Kan du inte smyga upp när frun har sommnat? Eller stå upp väldigt tidigt på morgonen. Eller helt enkelt köpa blommor väldigt ofta? Finns många knep Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Teo Postat 17 december 2013 Dela Postat 17 december 2013 Säg upp dig från jobbet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kr-illo Postat 17 december 2013 Dela Postat 17 december 2013 (redigerat) Hmmm... 😲 Efter att ha läst alla inlägg i tråden, så kände jag att jag vill dela med mig av ett par meningar. 1. Jag har själv inga barn/sambo/husdjur eller något annat som tar upp min tid (Tack gud) 2. Är det verkligen meningen att någon annan person ska kunna styra ens liv, bara för att det ska passa ? (been there done that) Nej tack,inte för mig. 3. Läste någon som skrev att det fanns begränsad tid till sitt musik skapande. Typ ett par timmar/hit & dit. men då kan man ju fråga sig: Är det lätt att skita när man inte är skitnödig? 4. Det bästa med framtiden är att man själv kan välja hur den ska se ut. 5. Vad är meningen med livet? (svar: Att känna sig lycklig. Sedan är det upp till var och en att avgöra vad lycka innebär. Lycka till ! Redigerat 17 december 2013 av Kr-illo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Strano Postat 18 december 2013 Dela Postat 18 december 2013 (redigerat) 5. Vad är meningen med livet? (svar: Att känna sig lycklig. Sedan är det upp till var och en att avgöra vad lycka innebär. Lycka till ! Det där med lycka är väldigt missuppfattat tycker jag. Många tror att de blir lyckliga bara för att de tar avstånd från rådande utmaningar och i många fall är detta det enklaste för stunden att göra. Men forskning visar att människors lycka kan delas i tre delar. 1. Vår lycka är till 50% bestämd på förhand av våra gener. 2. Genom att göra ändringar som att byta jobb eller partner påverkas vår lycka maximalt 10%. 3.Många tror att de kommer bli skitlyckliga bara de slipper det tråkiga jobbet eller den jobbiga partnern men faktum är att vår inställning till saker och ting påverkar vår lycka mest. D.v.s de resterande 40%. Det handlar alltså oftast om inställning och inte om utvägar (utvägar är oftast enklast att hitta för stunden när det är som jobbigast.) Jag tror inte att man blir lycklig i livet bara för att man alltid gör som man själv vill. Då tycker jag att man saknar självinsikt och vilja att utvecklas, och troligen blir man ensam större delen av livet. Men om det gör någon lycklig att "att gräva ner huvudet i sanden" och bara köra sitt race så kör på. Redigerat 18 december 2013 av Strano Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 18 december 2013 Dela Postat 18 december 2013 Det där med lycka är väldigt missuppfattat tycker jag. Många tror att de blir lyckliga bara för att de tar avstånd från rådande utmaningar och i många fall är detta det enklaste för stunden att göra. Men forskning visar att människors lycka kan delas i tre delar. 1. Vår lycka är till 50% bestämd på förhand av våra gener. 2. Genom att göra ändringar som att byta jobb eller partner påverkas vår lycka maximalt 10%. 3.Många tror att de kommer bli skitlyckliga bara de slipper det tråkiga jobbet eller den jobbiga partnern men faktum är att vår inställning till saker och ting påverkar vår lycka mest. D.v.s de resterande 40%. Det handlar alltså oftast om inställning och inte om utvägar (utvägar är oftast enklast att hitta för stunden när det är som jobbigast.) Jag tror inte att man blir lycklig i livet bara för att man alltid gör som man själv vill. Då tycker jag att man saknar självinsikt och vilja att utvecklas, och troligen blir man ensam större delen av livet. Men om det gör någon lycklig att "att gräva ner huvudet i sanden" och bara köra sitt race så kör på. Det där med lycka är väldigt missuppfattat tycker jag. Många tror att de blir lyckliga bara för att de tar avstånd från rådande utmaningar och i många fall är detta det enklaste för stunden att göra. Men forskning visar att människors lycka kan delas i tre delar. 1. Vår lycka är till 50% bestämd på förhand av våra gener. 2. Genom att göra ändringar som att byta jobb eller partner påverkas vår lycka maximalt 10%. 3.Många tror att de kommer bli skitlyckliga bara de slipper det tråkiga jobbet eller den jobbiga partnern men faktum är att vår inställning till saker och ting påverkar vår lycka mest. D.v.s de resterande 40%. Det handlar alltså oftast om inställning och inte om utvägar (utvägar är oftast enklast att hitta för stunden när det är som jobbigast.) Jag tror inte att man blir lycklig i livet bara för att man alltid gör som man själv vill. Då tycker jag att man saknar självinsikt och vilja att utvecklas, och troligen blir man ensam större delen av livet. Men om det gör någon lycklig att "att gräva ner huvudet i sanden" och bara köra sitt race så kör på. Att syssla med musik om man, i alla fall som jag, är full musik av inombords, är väl inte jämförbart med att sticka huvudet i sanden? Jag såg att de frågade Willy Nelson varför han fortsatte uppträda o göra skivor när han kunde pensionera sig, han hade pengar i överflöd. På det svarade han att han inte visste. Han visste bara att han mådde dåligt om han inte spelade och sjöng, och bra om han gjorde det, därför fortsatte han. Att välja bort musiken tycker jag tvärtom är att välja det enklaste för stunden. Annars var det bra skrivet. Jag är ganska melankolisk o tystlåten, det ligger säkert i gener och "ödet". Men musiken gör att jag trivs med det. TS borde hitta en väg att både fortsätta med musiken och behålla kärleken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oakleaf (oregistrerad) Postat 18 december 2013 Dela Postat 18 december 2013 Lägg över ansvaret på henne. Hon får välja att antingen acceptera din musik och sova själv ibland eller bryta upp och hitta en man som ställer upp på hennes krav. Det är ju hon som har ett problem inte du. Att du vill fokusera på en karriär är oerhört positivt. Problemet är att folk har svårt att ta musik på allvar men det gör man enklast i att bara acceptera och sen köra vidare på sitt spår. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrTorture Postat 18 december 2013 Dela Postat 18 december 2013 Är det låtarna du har länkat till i din signatur som skivbolaget blev intresserade av? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 18 december 2013 Dela Postat 18 december 2013 Vågar en fråga vilket skivbolag det är som är intresserat? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VHS (oregistrerad) Postat 18 december 2013 Dela Postat 18 december 2013 Skaffa ett jobb som man är ledig mitt i veckan dagtid. Är alltid ledig från ungar fru och jobb 1 dag mellan 9-15 varje vecka då är det fest. Gå upp tidigt är ett bra knep brukade göra musik mellan 03.40-04.00 innan jobbet när jag hade lite tid. Prioritra bort vänner och sömn kompletera med portabla inspelnings apparater. Gameboy, ipad, qy70/100, batteridrivet som xr20, microsampler och gör musik på lunchrasten. Låttexter skriver man på arbetstid, smyg upp när frugan/sambon somnat. Jobba effektivare och hoppa över onödiga aktiviteter som läsa tidning tv lyssna musik och vila dig när du har tid. Kickstarta ett pass med kaffe och visualisera en piska som du smakar på, se dig sjäv som en arbets narkoman och kör hårt. En kompis fick 5 minuter på sig att sjunga in 3 låtar och improvisera texterna tillexempel. En av låtarna blev ganska bra tillockmed (nästan) 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Casperfren Postat 18 december 2013 Dela Postat 18 december 2013 Lägg över ansvaret på henne. Hon får välja att antingen acceptera din musik och sova själv ibland eller bryta upp och hitta en man som ställer upp på hennes krav. Det är ju hon som har ett problem inte du. Att du vill fokusera på en karriär är oerhört positivt. Problemet är att folk har svårt att ta musik på allvar men det gör man enklast i att bara acceptera och sen köra vidare på sitt spår. Känns som att det skrivs mycket skit i tråden, men detta var bra. Följ din magkänsla. Vi vet ju inte hur mycket du älskar din fru/sambo. Mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 18 december 2013 Dela Postat 18 december 2013 nä annat är det med en rödhårig 😉 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 18 december 2013 Dela Postat 18 december 2013 Det där med lycka är väldigt missuppfattat tycker jag. Många tror att de blir lyckliga bara för att de tar avstånd från rådande utmaningar och i många fall är detta det enklaste för stunden att göra. Men forskning visar att människors lycka kan delas i tre delar. 1. Vår lycka är till 50% bestämd på förhand av våra gener. 2. Genom att göra ändringar som att byta jobb eller partner påverkas vår lycka maximalt 10%. 3.Många tror att de kommer bli skitlyckliga bara de slipper det tråkiga jobbet eller den jobbiga partnern men faktum är att vår inställning till saker och ting påverkar vår lycka mest. D.v.s de resterande 40%. Det handlar alltså oftast om inställning och inte om utvägar (utvägar är oftast enklast att hitta för stunden när det är som jobbigast.) Jag tror inte att man blir lycklig i livet bara för att man alltid gör som man själv vill. Då tycker jag att man saknar självinsikt och vilja att utvecklas, och troligen blir man ensam större delen av livet. Men om det gör någon lycklig att "att gräva ner huvudet i sanden" och bara köra sitt race så kör på. +1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 18 december 2013 Dela Postat 18 december 2013 (redigerat) Lägg över ansvaret på henne. Hon får välja att antingen acceptera din musik och sova själv ibland eller bryta upp och hitta en man som ställer upp på hennes krav. Det är ju hon som har ett problem inte du. Alltså om han säger så till henne så kommer det inte nog att funka. Ställer man ultimatum på ett sånt direkt vis kommer hon allra allra troligast bara gå i försvarsställning. Han får helt enkelt linda in orden. Sen att lägga över ansvaret på henne blir fel det med. De har båda ett ansvar för sig själva och sätta sina gränser...tillsammans. Det är ju trots allt det han har gjort hittills, lämnat över ansvaret till henne att styra förhållandet genom att vara en toffel. Redigerat 18 december 2013 av Die Hard Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MRS8 Postat 18 december 2013 Dela Postat 18 december 2013 3. Läste någon som skrev att det fanns begränsad tid till sitt musik skapande. Typ ett par timmar/hit & dit. men då kan man ju fråga sig: Är det lätt att skita när man inte är skitnödig? Du är fel ute! har du varit skitnödig en vecka så funkar det fint! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
oakleaf (oregistrerad) Postat 19 december 2013 Dela Postat 19 december 2013 Alltså om han säger så till henne så kommer det inte nog att funka. Ställer man ultimatum på ett sånt direkt vis kommer hon allra allra troligast bara gå i försvarsställning. Han får helt enkelt linda in orden. Sen att lägga över ansvaret på henne blir fel det med. De har båda ett ansvar för sig själva och sätta sina gränser...tillsammans. Det är ju trots allt det han har gjort hittills, lämnat över ansvaret till henne att styra förhållandet genom att vara en toffel. Linda in orden är ju en typiskt toffel verksamhet. Jag tror på öppen, rak och ärlig dialog. Daltande samt 'fence sitting' är oerhört toffel. Näh...kör på, säg som det är och älska varandra för vad ni är. Att ha ambitioner är sunt, att ha sömnproblem är inte något som löser sig bara för att TS lägger ner sina ambitioner. Följ hjärtat och stöd din kvinnas sömnproblem på det sätt som löser problemet på lång sikt. Initialt kommer hon givetvis inte gilla detta men på sikt kanske hon till och med älskar och respekterar dig ännnu mer. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts