Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Bästa forummedlemmar,

Jag tänkte att vi en gång för alla skulle reda ut frågan hur man maximerar sin volym EFTER mixning, samt lite tips och tankar runt ämnet.

Först och främst. En bra mix handlar inte om den slutgiltiga volymen. Dock så underlättar en bra mix när man maximerar volymen vid Mastering. En bra mix handlar och relationen mellan alla element i låten. När man har det så är det enklare att maximera volymen utan att få negativa effekter.

Normalt sett när jag själv jobbar så ligger maxvolymen och peakar på ca -3 -5db. I det läget så kan jag hålla bra på allt och att inget sticker iväg och slår över. Ibland kan dock överslaget vara bra. Pratar då oftast om en hög snare eller något percussivt som ska sticka ut. I dessa fall jobbar jag oftast mot en s.k buskompressor som tar maximalt 2db i gainreduction. Exempel på bra kompressorer för detta är bl. Psp Vintage Warmer, Waves Api 2500, Waves SSL Comp, Slate digital VBC. Ibland har jag två kompressorer. Först Psp som tar 2db, sen faslinjär eq, sen en till komp som tar 2db till. Oftast kommer dock eq och kompressor nummer två till i slutskedet. Är mixen är till 70% klar.

Så, tänk först och främst på att ha en väl balanserad mix. Bestäm vilka element som ska leda låten. Allt annat är sekundärt. Bestäm vilka element som ska ha bas. Både för centern och för stereomaterialet. Skör bort allt onödigt. Gör likadant med diskanten.

När mixen är väl balanserad och ni har gått igenom dessa steg, använd då en limiter för att maximera volymen. Waves L2 är ett bra alternativ för att få mixen att låta mer radio. Fabfilters Pro L är ett grym alternativ för att få en mer transparent limitering. Den sistnämnda lyfter dock inte botten lika snyggt, men ger högre volym i vissa fall.

Andra får gärna komma med sina tips. Lycka till och god jul 🙂

Mvh,

Fredrik

• Gilla 2
Annons
Postat

Fabfilters Pro L är ett grym alternativ för att få en mer transparent limitering. Den sistnämnda lyfter dock inte botten lika snyggt, men ger högre volym i vissa fall.

bra inlägg

kan du bara förklara det sista här?

Postat

bra inlägg

kan du bara förklara det sista här?

Jag tror att Pro L använder någon form av low shelving eller en väldigt försiktig low cut för att kunna lyfta volymen så mycket som den faktiskt gör. Men det sker i bakgrunden och är inget man styr själv. Detta är dock bara en teori. Men något händer därnere. Hur dom gör det vet jag inte 🙂

Postat

bra inlägg

Tack! Kör på du också. Har säkert värdefulla tips. Man behöver alltid lära sig mer 🙂

Postat

Jag tror att Pro L använder någon form av low shelving eller en väldigt försiktig low cut för att kunna lyfta volymen så mycket som den faktiskt gör. Men det sker i bakgrunden och är inget man styr själv. Detta är dock bara en teori. Men något händer därnere. Hur dom gör det vet jag inte 🙂

ok då förstår jag vad du menar

det blir ju inte riktigt transparent då

men fabfilter är kul pluggar annars tycker jag

Postat

ok då förstår jag vad du menar

det blir ju inte riktigt transparent då

men fabfilter är kul pluggar annars tycker jag

Helt sant! Hehe. Den är väl mer transparent i överlag då. Förutom den delen 🙂 Inte som L2, som dock är grym på sitt sätt.

Postat

Tack! Kör på du också. Har säkert värdefulla tips. Man behöver alltid lära sig mer 🙂

ska försöka fylla på sen annars tycker jag du uttryckte själva metodiken bra

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.