Black Night Postat 15 december 2013 Postat 15 december 2013 Har ett litet problem med att efter mixningen så låter musiken lågt. Och då menar jag att låtarna är låga efter export från sonar till wav eller mp3. Tycker själv att det låter bra i Sonar. Har Waves pluggar, ifall om det finns nå tips på hur man kan använda dem optimalt. Eller gäller det helt enkelt att slänga på nån BBE Maximizer eller vad den nu heter för att få upp volymen utan att dista musiken.
Die Hard (oregistrerad) Postat 15 december 2013 Postat 15 december 2013 Nej det gäller att du först och främst har städat bort all lågfrekvens som inte ska finnas där. Sen kan man fundera på att slänga på annat för att få upp lite mera volym.
Black Night Postat 15 december 2013 Trådstartare Postat 15 december 2013 Det där med att städa frekvenser har du nog rätt i. Har nog varit dålig på det.
Die Hard (oregistrerad) Postat 15 december 2013 Postat 15 december 2013 Och var inte rädd för att highpassa lite mera än du tror på vissa saker. Det finns en del på det här forumet som påstår att man ska inte highpassa vissa instrument si och så mycket men när man läser hur proffsen kan göra så inser man att det kan man det visst. Prova dig fram till vad som funkar för helheten. Sen kommer du att få inte bara en högre mix utan även en klarare mix. 🙂
Black Night Postat 15 december 2013 Trådstartare Postat 15 december 2013 Ska prova köra mer highpass.
Anders F Postat 15 december 2013 Postat 15 december 2013 Lägg upp mixen först och främst så man kan lyssna på den. Kanske inte alls är fel på mixen innan du börjar ända i den. MVH Anders
zantoz Postat 15 december 2013 Postat 15 december 2013 Hej Jag hade samma problem med volymen men nu lägger jag på Waves pluggen L2 ULTRA MAXIMISER ställ Out Ceiling på 0.5 och så drar du ner Threshold tills du hör att det blir lagom volym samt att det inte låter konstigt Lycka till
Black Night Postat 29 december 2013 Trådstartare Postat 29 december 2013 Mixar givetvis tills jag tycker det låter bra och har även med en referenslåt för koll på ljudnivån, men ändå när jag lyssnar på den slutgiltiga mixen i stereon hemma, mobilen eller i bilen så tycker jag att den låter för platt och låg.
Black Night Postat 29 december 2013 Trådstartare Postat 29 december 2013 Hej Jag hade samma problem med volymen men nu lägger jag på Waves pluggen L2 ULTRA MAXIMISER ställ Out Ceiling på 0.5 och så drar du ner Threshold tills du hör att det blir lagom volym samt att det inte låter konstigt Lycka till Ska prova köra med den och höra om det blir bättre.
everlastingrecords Postat 29 december 2013 Postat 29 december 2013 Om det låter för platt sitter problemet i mixen och då är det så klart lättare att ge tips om vi får höra ett exempel. Men rent spontant skulle jag säga att platthet löses genom att ge alla instrument sin egen plats i mixen. Detta kan göras genom att 1) noggrant justera alla nivåer, 2) både städa och särskilja med eq och 3) komprimera där det behövs. Svårt att vara mindre generell än så. Bbe sonic maximizer kan vara trevligt på masterbussen och om du bara behöver trycka upp volymen så funkar som sagt någon av waves limiter.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.