Jump to content
Annons

Är det bara för mig basen låter illa när man importerar ljud ?


Gäst

Recommended Posts

Exporterar jag ett projekt från FL till Cubase Elements 7 så blir basen helt dålig. Typ ojämt ljud, trasigt och det låter inte bra alls.

Har exakt samma samplerate och 24 bit i båda programmen.

Vad kan vara fel ? Och det är bara basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan du spela upp det exporterade ljudet i en annan (vanlig) player av ngt slag? För att höra om det gått snett i exporten menar jag. Det skulle också kunna vara så att du satt masterregeln för högt ... eller ngt annat.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du spela upp det exporterade ljudet i en annan (vanlig) player av ngt slag? För att höra om det gått snett i exporten menar jag. Det skulle också kunna vara så att du satt masterregeln för högt ... eller ngt annat.

Alltså när den kommit ut från FL och jag lyssnar på den i Windows media player eller liknande då låter den bra. Sen när jag importerar den i Cubase så låter den konstigt. Värt att nämna glömde säga det är att det låter bra om jag exporetrar i 24 bit 4800hz. Men så fort jag exporterar i 96hz 24 bit så låter alla instrument kanon förutom basen såm då låter skit.

Vad kan det vara tro ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men så fort jag exporterar i 96hz 24 bit så låter alla instrument kanon förutom basen såm då låter skit.

Vad kan det vara tro ?

96khz 24 bit - basen, var låter den skit, I media player eller Cubase? Klarar media player att spela upp i 96kHz? Klarar C7 Elements 96kHz?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

96khz 24 bit - basen, var låter den skit, I media player eller Cubase? Klarar media player att spela upp i 96kHz?

i cabase låter det illa.

det stödjer de för det går ju att spela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som ett lurigt fel. Att bara basen skulle låta konstigt. 🤪

Chansen för problem i allmänhet ökar förstås med högre samplingsfrekvens, beroende på dator och ljudkort DAW...hela systemet. Kör hellre själv på 44,1kHz men det är ju förstås en annan och mycket omdebatterad fråga..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som ett lurigt fel. Att bara basen skulle låta konstigt. 🤪

Chansen för problem i allmänhet ökar förstås med högre samplingsfrekvens, beroende på dator och ljudkort DAW...hela systemet. Kör hellre själv på 44,1kHz men det är ju förstås en annan och mycket omdebatterad fråga..

Att köra med 96, 44,1 eller 48 ska ju inte betyda något. Och varför högre samplingfrekvens skulle innebära större risk för problem får du gärna utveckla,

Vad gäller huvudfrågan: kör du samma bitdjup och samplingsfrekvens i båda programmen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köra med 96, 44,1 eller 48 ska ju inte betyda något. Och varför högre samplingfrekvens skulle innebära större risk för problem får du gärna utveckla,

Intressant. Varför skulle högre samplingfrekvens inte betyda något, du får gärna utveckla! I detta fall verkar det göra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...