Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Audio Technica hörlur ATH-M50 vs Beyerdynamic DT 770 pro ?

hade tänkt att spela in sång med dessa på. och kanske lite mixning. vilka tror ni låter bäst ?

har hört någonstans att audio technica lurarna blir konstiga och hårda i skinnet, stämmer de ? typ om man har dom på länge och svettas ?

Annons
Postat

Lite allmänt om hörlurar bara som jag ser det: Om man ska spela och sjunga tycker jag att det är bra att ha lång rak hörlurssladd så man har lite utrymme att röra sig på (istället för "korkskruvsvarianten"). Själv tycker jag velour blir mindre svettigt än plast (skinn-imitationer). Om du ska spela in sång bör du ha lurar som inte läcker alltför mycket, dvs slutna. Mixa kan du göra i slutna också men många föredrar att mixa i öppna lurar.

Postat

Okej men av dessa jag nämnde, vilka tror du låter bäst ?

Eller du kanske inte har någon aning ?

Postat (redigerat)

Okej men av dessa jag nämnde, vilka tror du låter bäst ?

Eller du kanske inte har någon aning ?

Jag har ingen av dessa lurar. Du kan säkert hitta massa reviews om dessa, och det finns även synpunkter på forumet om du söker. Vad jag menar är att det är lätt att glömma bort basala saker som sladd och pads etc och stirra sig blind på reviews om basrespons frekvensgång transparens... Alla lurar säljs inte med olika typer av pads och sladdar, så det är definitivt en viktig aspekt av lurköp IMO.

Redigerat av laban1
Postat

Jag har ett par ATH-M50 och är super nöjd me dom, dom sitter riktigt nice och imo ger dom en riktigt bra ljudbild för mixning. Har även provat ett par Beyerdynamic DT 770 pro (satt o referens lyssna båda dessa i ca 30 min innan ja bestämde mej) och det är också ett par RIKTIGT bra lurar, dock tyckte jag inte dom satt lika skönt som ATH (dom kändes lite plastiga och satt inte lika tight) och sen tyckte jag inte dom återgav dom högre frekvenserna lika bra och de blev nästan "jobbigt" att lyssna i dom efter en liten stund.

Postat

För ren inspelning av sång skulle jag rekommendera : Sennheiser HD280 Pro.

Extremt dämpade lurar som gör att man får minimalt med läckage .

Med lite vana så går det även att mixa i dessa lurar dock kan dom vara lite starka i basen.

ATH-M50 :

Inte riktigt lika dämpade , så för inspelning använder jag inte dom , dock är dom

nog bättre att mixa i då dom är mer neutrala i tonen.

Men jag mixar mycket sällan i lurar då jag har Studio med mycket bra högtalare och

har lärt mig mitt rum och mina högtalare men som referens så lyssnar jag i lurar då och då och

i det fallet även i ett par DT880 som är mycket mer öppna och kritiska när det gäller nivåer och

ljudbild.

Postat

Prisklassen du har valt är lite lurig... finns mer att välja på i 2000 kronors klassen..

Men om du är inne på Byerdynamic satsa på någon av deras nyare modeller med tesla teknologi.

Annars är DT 770 en ganska populär studio lur borde funka bra..gillas framför allt av bas fantaster..jag är ingen bas fantast.. föredrar detalj rikedom framför tung bas som bara överskuggar allt annat..

Postat

De jag tycker bäst om av Beyerdynamics lurar, är DT 880 Pro och DT 770 Pro. Till mix skulle jag föredra DT 880 Pro, som är halvöppna.

ATH-M50 låter kanonbra för pengarna också. Flera som har provlyssnat på dem hos mig har faktiskt blivit lite chockade över hur bra ljud de har. Personligen gillar jag inte plastkuddar ("konstskinn"), utan tycker det är betydligt bättre med plyschkuddar, som är mycket skönare om man sitter länge - men det är ju inte alla som tycker att plastkuddar är jobbiga, så det är en smaksak, som så mycket annat.

Postat

Jag har DT 880 Pro, dom är svårdriva och kräsna när det gäller hörlursförstärkare...

Inte lika mkt treble som jag önskar..

Vet inte hur det är med DT 770..hoppas dom är mer lättdriva och mindre kräsna..

Claes..är förvånad att du inte har nämt ultrasone ännu 😉

Postat

En sak jag lärt mig då jag själv jagat lurar i hela stockholm, är att man MÅSTE prova lurarna själv. Det den ena älskar kan du känna är helt fel. Claes, och många andra, gillar ultraSone väldigt mkt, jag blev inte helt såld på de "pro 2900" som jag provade. Många andra lurar jag testade som jag läst VÄLDIGT mkt gott om,nföll mig heller inte riktigt i smaken. Så det är högst individuellt. Som någon nämnde tidigare kan det dessutom vara så att man "måste" skaffa bättre hörlursförstärkare för att orka driva vissa lurar.

Postat

det är ju inte bara lurarna du provar utan även förstärkaren..så..viktigt är att kombon låter bra ihop..skillnaderna kan vara enorma..så man gör det lätt för sig om man bara provar lurarna..

Postat

Ja - man behöver ju ha en hörlursförstärkare som håller måttet. Jag kör med Benchmark DAC1, vars hörlursförstärkare har funkat kalasbra med alla lurar jag har testat med hittills.

Om man kör med ett USB-ljudkort utan extern nätdel, så finns risken att man kan få sämre ljudkvalitet, eftersom det finns en strömbegränsning på USB-power, som kan ställa till det för hörlursförstärkaren...

• 2 veckor senare...
Postat

Vilka tror ni är bäst av dessa lurar ?

Mixning, lyssning samt inspelning av sång.

Postat

k240 är ju halvöppen så den läcker en hel del om du ska spela in sång

Okej vilka tror du ger bäst ljudkvalite då ?

Postat (redigerat)

Det är ganska olika lurar. Överlag skulle jag säga att dt 770 är tydligare, men då de är helt slutna knappast optimala att mixa i. Då är egentligen akg 240 ett bättre val. Dock skulle jag uteslutande inte mixa i någon av de lurarna, utan hellre lägga lite mer pengar på akg 701 som är i en helt annan klass enligt mig.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Postat

..medans andra gillar att mixa i dt770 enligt kommentarer jag fått tidigare. Äger akg 240mkII men har även jag svårt att mixa i lurar.

För att spela in sång/rap så vill man helst ha slutna lurar med så lite läck som möjligt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.