Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sitter med en låt i 12/8-delstakt och ska programmera lite bas. Vill ha rutnätet i 12/8, just nu är det vanlig 4/4. Hur får jag denna "grid" att visa åttondelarna? Har aldrig förstått detta, och det börjar bli frustrerande.

Annons
Postat (redigerat)

Längst därnere på transportpanelen kan du ändra taktart och notupplösning. Du klickar på en siffra och drar uppåt eller nedåt för att ändra värdet på den.

Redigerat av Sleap
Postat

Längst därnere på transportpanelen kan du ändra taktart och notupplösning. Du klickar på en siffra och drar uppåt eller nedåt för att ändra värdet på den.

Jo, det vet jag. Men rutnätet är detsamma trots att jag knackat in taktarten. Vill alltså kunna "se" taktarten när jag programmerar bas.

Postat (redigerat)

När man är inne i midiredigeringsfönstret så finns det en liten "not" längst till höger, nästan uppe i högra hörnet. Där kan man ställa in Bar/Bar And Time/osv. När man ställer den på Bar, så ser det ut som om man ser taktarten i fönstret.

Redigerat av Sleap
Postat

Varsågod!

Jag hade inte en aning heller, gjorde bara en snabbkoll för en stund sen själv, och hittade lösningen. Jobbar mest med Pro Tools sen tio år tillbaka, och testade Logic för sju-åtta år sen och köpte Logic Pro nyligen för att försöka lära mig det bättre.

Alla program har sina egenheter.

mvh/Peter

Postat

Nej, jag hade fel. Den där lilla notsymbolen gör ingenting. Notupplösningen är fortfarande sextondelar och jag vill se en grid baserad på 12/8-dels takt. Har försökt läsa i manualen men hittar inte (eller förstår inte) hur man ändrar detta.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.