Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har på senare tid börjat intressera mig för att skriva musik av mer orkesterkaraktär och har därför bestämt mig för att köpa en orkesterplug. Den jag tänkt mig är east west symphonic orchestra. Dock är jag osäker på hur bra min dator klarar denna plug.

Jag har en MacBook PRO, dual core 2.66, 4 gig ram. Minimikraven för programmet är dual core 2.1, 2 gig ram och de rekommendera specifikationerna är quad core 2.66, 4 gig ram.

Hur tror ni min dator klarar av ewso pluggen?

Tack på för hand!

Annons
Postat (redigerat)

Kan du ladda ner och pröva, dom har väl en testversion? Om du känner att det är på gränsen menar jag. Jag tror du behöver iLok till EW, dock är jag inte säker på om du behöver iLok för testversionen för EW.

Sedan kan du jobba med de olika alternativ som finns i Play (motsvarigheten till NIs Kontakt) med streaming etc. Purge kanske finns i Player, kommer inte ihåg riktigt (frigör RAM). Du kan frysa spår. eller bounca ner spår i ditt DAW för att komma runt det hela om det skulle bli knappa resurser.

Det hänger även på om du vill ha flera program, pluggar uppe samtidigt förstås, så det bästa är förstås om du kan testa först.

Redigerat av laban1
Postat (redigerat)

Hej Pyton.

När jag använder EWQL CCC så arbetar min dator med 6-8 gb ram/ låt. (ibland mer)

Så jag tror att du kommer få broblem att köra East west på din dator. 🙁

Redigerat av Kr-illo
Postat

Tack för era svar!

Laban1: vet du vart man kan ladda ner en testversion av pluggen? Har googlat och letat på deras hemsida, men kan inte hitta något..

Postat

Tack för era svar!

Laban1: vet du vart man kan ladda ner en testversion av pluggen? Har googlat och letat på deras hemsida, men kan inte hitta något..

Vet ej, det var därför jag skrev ett frågetecken.

Postat

Tror att det har funnits testversioner till East West's produkter tidigare men att de slutat med dem.

Ang. prestandakraven har jag kört EWSO på en MB Pro (2.4 GHz Intel Core 2 Duo, 8 gb ram och alla samples på en firewire 800-disk) och det är inget att rekommendera.

Självklart beror det på hur många instrument du har igång samtidigt men för mig räckte det med ett tiotal för att projektet skulle bli extremt tungrott och för att jag skulle få klickljud. Jag vet att det inte berodde på för lite minne så antingen var det processorn eller hårddisken som inte pallade trycket.

Är det någon här som kör EWSO med en firewire 800-hårddisk och som inte har några problem?

Postat

Hur många rpm är det på din hårddisk. Jag vet att det kan bli problem om det är mindre än 7200. Annars har jag hört att det ska fungera bra med att ha sampels på en extern hårddisk.

Postat

Det är en firewire 800, d.v.s. den är inte mekanisk och har ingen skiva som snurrar.

Överföringshastigheten är ca 800 Mbit/sek och om man jämför med USB 3 som är 5000 Mbit/sek så är det rätt stor skillnad.

Det är väldigt stor skillnad på externa hårddiskar.

En standard 7200 rpms hårddisk ligger på ca 1000Mbit/sek om jag inte misstar mig.

East West själva rekommenderar att man minst har firewire 800 men de verkar ju sätta lägre krav än vad som egentligen behövs.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.