Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Kan man rent teoretiskt sett köra hälften, i stället för 5. 10. 15. 20 ?

Jag tycker att dom sticker ut förmycket.

Annons
Postat

Placeringen av alla stavarna på skivan; är det bara slumpmässigt eller är alla måtten uträknat?

Hur vet man vilken längd det ska vara på cellplasten och hur allt ska placeras för attfå önskat resultat?

Det är inte slumpmässigt. Det är beräknat för att få en så optimal spridning som möjligt. Det finns enkla program, både online och nedladdningsbara, som räknar ut längd, placering m.m för de frekvenser du anger den ska jobba med.

Det fungerar, det man får tänka på är att den kommer jobba med helt andra frekvenser. Att köra hälften rakt av är inte heller optimalt, utan låt istället ett program räkna ut det åt dig 🙂

Postat (redigerat)

Kan tänka mig att dom "biter" på kortare våglängder dvs högre frekvenser. Du når inte lika långt ner i frekvens.

Redigerat av laban1
Postat

Det är inte slumpmässigt. Det är beräknat för att få en så optimal spridning som möjligt. Det finns enkla program, både online och nedladdningsbara, som räknar ut längd, placering m.m för de frekvenser du anger den ska jobba med.

Det fungerar, det man får tänka på är att den kommer jobba med helt andra frekvenser. Att köra hälften rakt av är inte heller optimalt, utan låt istället ett program räkna ut det åt dig 🙂

Vart/hur räknar jag ut det?

Postat

Det är djupet (stavarnas längd) som avgör lägsta frekvens diffusorn arbetar med. Stavens dimensioner, i mitt fall 5x5 cm avgör högsta frekvens.

Eftersom frigoliten XPS var 50 mm tjock valde jag stavar på just 5x5cm.

Men låt säga att du har stavar på 2x2cm med ett diffusordjup på 20cm, då har diffusorn verkan ända upp till 8.6 kHz.

Diffusorn får dock bara ett mått BxH på 24x24cm.

Går åt jävulskt massa stavar för att komma upp i mina mått 120x60cm. Men å andra sidan blir den effektiv i ett mycket större frekvensomfång.

Men med tanke på att det blev 288 bitar i min och jag va smått less efter det skulle jag inte gärna göra en med smalare stavar.

Tid och engagemang är vad som krävs!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.