Jack Hammer Postat 10 december 2013 Dela Postat 10 december 2013 Tja! Har planer pĂ„ att bygga in 2 st diffusorer av sĂ„kallad skylinemodell i absorbenten mot bakre vĂ€ggen. Absorbenten kommer mĂ€ta h*b*d: 200*125*12 cm. TĂ€nkte som sagt fĂ€lla in diffusorer i denna pĂ„ 60*120 cm med en centrumhöjd pĂ„ typ 125cm. Nu till sjĂ€lva konstruktionen... đ€Ș En kalkylator pĂ„ detta har jag hittat, mĂ„tt och sĂ„ vidare har jag koll pĂ„. MEN jag skulle gĂ€rna slippa bygga dessa i trĂ€ dĂ„ en fĂ€rdig diffusor med dessa mĂ„tt vĂ€ger cirkus badboll 35 pannor. Funderar pĂ„ att köpa 5 cm tjock EPS, samt skĂ€ra denna i 5cm breda remsor. LĂ€ste runt lite om hur man lĂ€ttast kapar detta (vill ju fĂ„ bra finish pĂ„ bitarna) och det populĂ€raste verkade vara glödtrĂ„d. Helt enkelt kortsluta ett 12v batteri med lĂ€mplig trĂ„d. NĂ„gon som har provat detta?? Antar EPS (frigolit med smĂ„ kulor) lĂ€mpar sig bra som material dĂ„ t ex auralex anvĂ€nder det i sina diffusorer? Det ska Ă€ven gĂ„ att slipa detta med sandpapper vilket Ă€r vĂ€lkommet đ Mottager mer Ă€n gĂ€rna tips och synpunkter! VĂ€l mött /Jack Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 10 december 2013 Dela Postat 10 december 2013 Har du nÄgra bilder eller skisser? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
adrumdrum Postat 10 december 2013 Dela Postat 10 december 2013 ja, jag har byggt lÀttvikts diffusorer i Jackofoam xps som jag sÄgade till 40x40 bitar och limmade pÄ masonitskiva med PL200 limm. Sedan penselmÄlades dessa med vanlig akrylfÀrg. Testade med glödstrÄ men det funkar uselt och tar lÄng tid, bordscirleksÄg med bra klinga sedan kapas alla bitar till rÀtt lÀngd. Àven om utan blir lite grov yta sÄ tycker jag ÀndÄ att det blir snyggt Àfter man har mÄlat efter som fÀrgen lÀgger sig som blank hinna utan pÄ materialet och inte trÀnger in. Ett annat alternativ till lÀtt vikt Àr balsa trÀ som inte vÀger sÄ mycket. Vanliga trÀ diffusorer(600x600mm "skylie") vÀger runt 20kg. SÄ hÀr rÀknar man ut designfrekvens till diffusorer pÄ bakrevÀggen: LÀngd frÄn lyssningspossition till placering av diffuor i meter delat pÄ 3 = X(LÀngd i meter) 340,3(ljuddets hastighet i meter) delat pÄ X = Desigenfrekvens Hz. Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Jack Hammer Postat 10 december 2013 TrĂ„dstartare Dela Postat 10 december 2013 Har du nĂ„gra bilder eller skisser? Varken eller i dagslĂ€get. KĂ€nner inte behov av nĂ„gon skiss dĂ„ kalkylatorn ger mig det jag behöver. Men ska fixa ihop nĂ„got i sketchup för att se om jag tĂ€nker rĂ€tt đ HĂ„ll till godo Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Jack Hammer Postat 10 december 2013 TrĂ„dstartare Dela Postat 10 december 2013 ja, jag har byggt lĂ€ttvikts diffusorer i Jackofoam xps som jag sĂ„gade till 40x40 bitar och limmade pĂ„ masonitskiva med PL200 limm. Sedan penselmĂ„lades dessa med vanlig akrylfĂ€rg. Testade med glödstrĂ„ men det funkar uselt och tar lĂ„ng tid, bordscirleksĂ„g med bra klinga sedan kapas alla bitar till rĂ€tt lĂ€ngd. Ă€ven om utan blir lite grov yta sĂ„ tycker jag Ă€ndĂ„ att det blir snyggt Ă€fter man har mĂ„lat efter som fĂ€rgen lĂ€gger sig som blank hinna utan pĂ„ materialet och inte trĂ€nger in. Ett annat alternativ till lĂ€tt vikt Ă€r balsa trĂ€ som inte vĂ€ger sĂ„ mycket. Vanliga trĂ€ diffusorer(600x600mm "skylie") vĂ€ger runt 20kg. SĂ„ hĂ€r rĂ€knar man ut designfrekvens till diffusorer pĂ„ bakrevĂ€ggen: LĂ€ngd frĂ„n lyssningspossition till placering av diffuor i meter delat pĂ„ 3 = X(LĂ€ngd i meter) 340,3(ljuddets hastighet i meter) delat pĂ„ X = Desigenfrekvens Hz. BalsatrĂ€ lĂ„ter intressant, nu har jag inte koll pĂ„ prisnivĂ„ eller tillgĂ„ng pĂ„ det dock.. Formeln du posta, förstĂ„r jag den rĂ€tt om jag rĂ€knar: AvstĂ„nd till bakre vĂ€gg ca 2,1 m delat i 3 = 0.7 Sen ljudets hastighet ~340 m/s delat i 0.7? Hz = 485 För att diffusera en sĂ„pass lĂ„g frekvens blir diffusorn sjukligt djup. Hoppades pĂ„ att bygga nĂ„got med ett djup pĂ„ max 20 cm. Den skulle isĂ„fall ha ett verkningsomrĂ„de pĂ„ 860- 3800 nĂ„nting, har inte utrĂ€kningen hĂ€r tyvĂ€rr. HjĂ€lp mig gĂ€rna med utrĂ€kningen đ Ăr det lönlöst att bygga diffusor som ej överensstĂ€mmer med denna? Tack pĂ„ förhand Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
adrumdrum Postat 11 december 2013 Dela Postat 11 december 2013 ja det Àr Àr lönt att bygga diffusor. det var kane var dumt att skriva desigenfrekvens, man kan se det som minimum frekvens. altsÄ man bör inte sitta nÀrmare Àn ca 2,1m om lÀgta frekvens Àr 485hz. De vanligaste "universal mÄtten" Àr: 0mm 50mm 100mm 150mm 200mm och byggas oftast av 45x45mm virke. det blir ca 850hz-4khz, altsÄ att man rundar av lite pÄ det hÀr: http://mh-audio.nl/DiffusorCalculator.asp?fl=850&fh=4000&calc=Calculate+Diffuser#result 50x50mm bitar funkar ocksÄ bra om det nu var 50mm tjocklek pÄ xps skivan. hÀr finns en blid pÄ en diffuor jag byggt: //forum.studio.se/index.php/topic/103105-rosa-frigolit/page__hl__diffusor#entry1507220 Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Jack Hammer Postat 11 december 2013 TrĂ„dstartare Dela Postat 11 december 2013 ja det Ă€r Ă€r lönt att bygga diffusor. det var kane var dumt att skriva desigenfrekvens, man kan se det som minimum frekvens. altsĂ„ man bör inte sitta nĂ€rmare Ă€n ca 2,1m om lĂ€gta frekvens Ă€r 485hz. De vanligaste "universal mĂ„tten" Ă€r: 0mm 50mm 100mm 150mm 200mm och byggas oftast av 45x45mm virke. det blir ca 850hz-4khz, altsĂ„ att man rundar av lite pĂ„ det hĂ€r: http://mh-audio.nl/DiffusorCalculator.asp?fl=850&fh=4000&calc=Calculate+Diffuser#result 50x50mm bitar funkar ocksĂ„ bra om det nu var 50mm tjocklek pĂ„ xps skivan. hĂ€r finns en blid pĂ„ en diffuor jag byggt: //forum.studio.se/index.php/topic/103105-rosa-frigolit/page__hl__diffusor#entry1507220 Den dĂ€r bilden kĂ€nner jag igen! Det var i just de mĂ„tt jag tĂ€nkte bygga 0, 5, 10, 15, 20 cm. Skivan var 50mm tjock sĂ„ dĂ€rför kommer stavarna mĂ€ta 50x50. Tack för svar! Blir bygge till helgen! Bilder kommer postas i den studiobyggtrĂ„d jag har. Har ett gĂ€ng bilder frĂ„n bordsbygge i helgen som var, laddar upp dessa ikvĂ€ll đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Jack Hammer Postat 15 december 2013 TrĂ„dstartare Dela Postat 15 december 2013 Som planerat byggdes en diffusor i helgen. Den blev 120x60 cm och Ă€r 20 cm djup. Stavarna mĂ€ter 5,10,15 och 20 cm. AnvĂ€nde mig av mh-audio kalkylatorn för att fĂ„ fram en ritning. Material som behövdes var 3 skivor xps-cellplast och en tub cellplastlim frĂ„n byggmax, kostnaden hamnade pĂ„ ca 250 kr. En plyfaskiva hade jag sedan innan som anvĂ€ndes till bakstycke. Började processen med att klyva upp skivorna i 5cm breda stavar. Satan vad statiskt "spĂ„net" blir. Rekommenderar att sĂ„ga utomhus!! NĂ€r allt va kluvet sĂ„ var det dags att kapa allt i rĂ€tt lĂ€ngder, 288 bitar totalt, tog sin lilla tid..... Allt kapat och redo för montering enligt sifferschemat, 29,2 m stavar! HalvĂ€gs dĂ€r! FĂ€rdiglimmat đ Nu ska den bara mĂ„las! kulör vet jag inte vad det blir men Ă€r sugen pĂ„ nĂ„got som fĂ„r den att stĂ„ ut, ser jĂ€kligt cool ut! Denna diffusor ska nu vara verksam mellan 860- 3440 Hz, den kommer monteras mitt i bakre vĂ€ggen bredbandsabsorbent! I runda slĂ€ngar tog det mig 7 timmar att tillverka denna, lite tröttsamt men sjukt vĂ€rt med tanke pĂ„ att den kosta 250 kr istĂ€llet för 3000! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 15 december 2013 Dela Postat 15 december 2013 Snyggt! Vilken fÀrg blir det? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Jack Hammer Postat 15 december 2013 TrĂ„dstartare Dela Postat 15 december 2013 Snyggt! Vilken fĂ€rg blir det? Ska ha vinröda absorbenter, sĂ„ antingen blir den bara vit. kommer gĂ„ ihop bĂ€st i rummet, och den kommer poppa ut frĂ„n den dova röda fĂ€rgen đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
KlasVonKlas Postat 15 december 2013 Dela Postat 15 december 2013 Mycket snyggt! Funderade pÄ en sak, om man gillar att lite mysig belysning hÀr o dÀr i sitt rum: Att sÀtta smÄ lysdioder dÀr det inte Àr nÄgon "stav", alltsÄ vid varje nolla. Borra ett litet hÄl för en lysdiod och koppla ihop allt pÄ baksidan. Tror det kan bli riktigt snyggt! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Jack Hammer Postat 15 december 2013 TrÄdstartare Dela Postat 15 december 2013 Mycket snyggt! Funderade pÄ en sak, om man gillar att lite mysig belysning hÀr o dÀr i sitt rum: Att sÀtta smÄ lysdioder dÀr det inte Àr nÄgon "stav", alltsÄ vid varje nolla. Borra ett litet hÄl för en lysdiod och koppla ihop allt pÄ baksidan. Tror det kan bli riktigt snyggt! Tackar tackar! Nu planterade du ett frö i min hjÀrna! förslag pÄ dioder? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
wellness music Postat 15 december 2013 Dela Postat 15 december 2013 Som planerat byggdes en diffusor i helgen. Den blev 120x60 cm och Ă€r 20 cm djup. Stavarna mĂ€ter 5,10,15 och 20 cm. AnvĂ€nde mig av mh-audio kalkylatorn för att fĂ„ fram en ritning. Material som behövdes var 3 skivor xps-cellplast och en tub cellplastlim frĂ„n byggmax, kostnaden hamnade pĂ„ ca 250 kr. En plyfaskiva hade jag sedan innan som anvĂ€ndes till bakstycke. Började processen med att klyva upp skivorna i 5cm breda stavar. Satan vad statiskt "spĂ„net" blir. Rekommenderar att sĂ„ga utomhus!! NĂ€r allt va kluvet sĂ„ var det dags att kapa allt i rĂ€tt lĂ€ngder, 288 bitar totalt, tog sin lilla tid..... Allt kapat och redo för montering enligt sifferschemat, 29,2 m stavar! HalvĂ€gs dĂ€r! FĂ€rdiglimmat đ Nu ska den bara mĂ„las! kulör vet jag inte vad det blir men Ă€r sugen pĂ„ nĂ„got som fĂ„r den att stĂ„ ut, ser jĂ€kligt cool ut! Denna diffusor ska nu vara verksam mellan 860- 3440 Hz, den kommer monteras mitt i bakre vĂ€ggen bredbandsabsorbent! I runda slĂ€ngar tog det mig 7 timmar att tillverka denna, lite tröttsamt men sjukt vĂ€rt med tanke pĂ„ att den kosta 250 kr istĂ€llet för 3000! HĂ€rligt, snyggt jobbat! Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Jack Hammer Postat 15 december 2013 TrĂ„dstartare Dela Postat 15 december 2013 HĂ€rligt, snyggt jobbat! Tack đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
crillemannen Postat 15 december 2013 Dela Postat 15 december 2013 Snyggt! Men snĂ€lla gör inte vinröda absorbenter haha đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Kr-illo Postat 15 december 2013 Dela Postat 15 december 2013 (redigerat) wow...detta var en intressant trĂ„d/diskussion đ Jag har sjĂ€lv funderat pĂ„ vad jag kan ha pĂ„ min vĂ€gg (p,g,a ekonomi).... och detta var ju ett lysande alternativ đ„° Men...... jag skulle nog önska att det var nĂ„gon form av hĂ„rdare skumgummi i stĂ€llet för cellplast. (kĂ€nns som att den tar upp fler frekvenser ...(skumgummi "slukar" mer ljud Ă€n vad cellplasten gör ? NU till min lilla fundering/frĂ„ga.. Finns det fĂ€rdiga stavar som man kapar i valfria lĂ€ngder ? eller mĂ„ste man kapa sina egna stavar av en stor skiva? Redigerat 15 december 2013 av Kr-illo Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
KlasVonKlas Postat 15 december 2013 Dela Postat 15 december 2013 Tackar tackar! Nu planterade du ett frö i min hjĂ€rna! förslag pĂ„ dioder? Inga direkt, men det finns en hel del billigt pĂ„ ebay. Ăven elfa har, men dĂ„ kostar det lite mer. Ăr ju dock inga stora summor det heller. Ănskar man bara en fĂ€rg Ă€r de inga problem. Pararell och seriekopplar man rĂ€tt sĂ„ kan man driva dem med det mesta, t.ex nĂ„gon gammal mobilladdare man inte lĂ€ngre anvĂ€nder. Om du ska ha dem vita sĂ„ kanske en fĂ€rg hade varit snyggast istĂ€llet för bara vitt. Röda dioder hade kanske passat bĂ€st med tanke pĂ„ övriga fĂ€rgval đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 15 december 2013 Dela Postat 15 december 2013 Mycket snyggt! Funderade pÄ en sak, om man gillar att lite mysig belysning hÀr o dÀr i sitt rum: Att sÀtta smÄ lysdioder dÀr det inte Àr nÄgon "stav", alltsÄ vid varje nolla. Borra ett litet hÄl för en lysdiod och koppla ihop allt pÄ baksidan. Tror det kan bli riktigt snyggt! Och fÄ en "Àkta" skyline...Nice! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Mojje Cruncher Andersson Postat 16 december 2013 Dela Postat 16 december 2013 wow...detta var en intressant trĂ„d/diskussion đ Jag har sjĂ€lv funderat pĂ„ vad jag kan ha pĂ„ min vĂ€gg (p,g,a ekonomi).... och detta var ju ett lysande alternativ đ„° Men...... jag skulle nog önska att det var nĂ„gon form av hĂ„rdare skumgummi i stĂ€llet för cellplast. (kĂ€nns som att den tar upp fler frekvenser ...(skumgummi "slukar" mer ljud Ă€n vad cellplasten gör ? NU till min lilla fundering/frĂ„ga.. Finns det fĂ€rdiga stavar som man kapar i valfria lĂ€ngder ? eller mĂ„ste man kapa sina egna stavar av en stor skiva? Kr-illo.... Det Ă€r en diffusor.... ...inte en absorbent som Ă€r byggd. Diffusorer avser att reflektera ljud sĂ„ mycket det gĂ„r men med tidsfördröjningar var pĂ„ man skapar olika djup pĂ„ stavarna. Minns inte om det Ă€r storleken pĂ„ stavarna som definierar vĂ„glĂ€ngden och djupaste omfĂ„nget? Adrumdrum kan svara pĂ„ detta. Absorbenter avser att fĂ„nga ljud inuti. Detta görs genom att partiklarna som rör sig genom absorbenten, studsar och vallas runt i de fibrer som absorbenten Ă€r konstruerad av. Till exempel Roxull. Varje gĂ„ng en partikel trĂ€ffar en fiber sĂ„ uppstĂ„r friktion vilket resulterar i att hastigheten pĂ„ partiklarnas rörelse omvandlas till vĂ€rme. TvĂ„ vitt skilda saker, absorbenter och diffusorer... Piiiz! /Mojje Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Kr-illo Postat 16 december 2013 Dela Postat 16 december 2013 Okej Mojje, man lĂ€r sig nĂ„got nytt varje dag đ (hade ingen aning) Hur vet man vad man behöver ? absorbenter eller diffusorer... ? NĂ„got...Ă€r ju bĂ€ttre Ă€n INGET ALLS. (mina vĂ€ggar Ă€r ju helt nakna idag) Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Jack Hammer Postat 16 december 2013 TrĂ„dstartare Dela Postat 16 december 2013 Okej Mojje, man lĂ€r sig nĂ„got nytt varje dag đ (hade ingen aning) Hur vet man vad man behöver ? absorbenter eller diffusorer... ? NĂ„got...Ă€r ju bĂ€ttre Ă€n INGET ALLS. (mina vĂ€ggar Ă€r ju helt nakna idag) BĂ„de och Ă€r att föredra, men börja ska du göra med absorbenter! Adrumdrum har satt ihop ett fint pdf dokument med grunderna du behöver, sök runt lite hĂ€r pĂ„ forumet sĂ„ hittar du det nog snart đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Jack Hammer Postat 16 december 2013 TrĂ„dstartare Dela Postat 16 december 2013 (redigerat) Inga direkt, men det finns en hel del billigt pĂ„ ebay. Ăven elfa har, men dĂ„ kostar det lite mer. Ăr ju dock inga stora summor det heller. Ănskar man bara en fĂ€rg Ă€r de inga problem. Pararell och seriekopplar man rĂ€tt sĂ„ kan man driva dem med det mesta, t.ex nĂ„gon gammal mobilladdare man inte lĂ€ngre anvĂ€nder. Om du ska ha dem vita sĂ„ kanske en fĂ€rg hade varit snyggast istĂ€llet för bara vitt. Röda dioder hade kanske passat bĂ€st med tanke pĂ„ övriga fĂ€rgval đ Ska absolut kika pĂ„ det, stĂ€mningsljus Ă€ro viktigt! Redigerat 16 december 2013 av Jack Hammer Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Jack Hammer Postat 16 december 2013 TrĂ„dstartare Dela Postat 16 december 2013 wow...detta var en intressant trĂ„d/diskussion đ Jag har sjĂ€lv funderat pĂ„ vad jag kan ha pĂ„ min vĂ€gg (p,g,a ekonomi).... och detta var ju ett lysande alternativ đ„° Men...... jag skulle nog önska att det var nĂ„gon form av hĂ„rdare skumgummi i stĂ€llet för cellplast. (kĂ€nns som att den tar upp fler frekvenser ...(skumgummi "slukar" mer ljud Ă€n vad cellplasten gör ? NU till min lilla fundering/frĂ„ga.. Finns det fĂ€rdiga stavar som man kapar i valfria lĂ€ngder ? eller mĂ„ste man kapa sina egna stavar av en stor skiva? FĂ€rdiga stavar Ă€r inget jag har sett. Men det va snabbt gjort att klyva, kapningen var det som sluka tid đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Jack Hammer Postat 16 december 2013 TrĂ„dstartare Dela Postat 16 december 2013 Snyggt! Men snĂ€lla gör inte vinröda absorbenter haha đ Haha, nu nĂ€r du sa det kĂ€nns det ganska klyschigt! Men vill ha fĂ€rg av nĂ„gon slag, marinblĂ„tt eller kanske en mörkare magenta? đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 16 december 2013 Dela Postat 16 december 2013 Mycket snyggt! Funderade pÄ en sak, om man gillar att lite mysig belysning hÀr o dÀr i sitt rum: Att sÀtta smÄ lysdioder dÀr det inte Àr nÄgon "stav", alltsÄ vid varje nolla. Borra ett litet hÄl för en lysdiod och koppla ihop allt pÄ baksidan. Tror det kan bli riktigt snyggt! Nu vill jag inte vara en trÄkmÄns men faller det inte lite pÄ att det Àr just nollan ljuset Àr i? Det kommer knappt synas förutom rakt framifrÄn. Iofs fint nÀr man vÀl ser det. Ett enklare tips i samma ringhörna Àr att anvÀnda nÄgon slags julgransbelysning/ljusslinga frÄn tex Clas i sjön. Finns ju bÄde i vitt och flerfÀrgat. Bra jobbat med diffusorn, riktigt inspirerande! Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Jack Hammer Postat 16 december 2013 TrĂ„dstartare Dela Postat 16 december 2013 Nu vill jag inte vara en trĂ„kmĂ„ns men faller det inte lite pĂ„ att det Ă€r just nollan ljuset Ă€r i? Det kommer knappt synas förutom rakt framifrĂ„n. Iofs fint nĂ€r man vĂ€l ser det. Ett enklare tips i samma ringhörna Ă€r att anvĂ€nda nĂ„gon slags julgransbelysning/ljusslinga frĂ„n tex Clas i sjön. Finns ju bĂ„de i vitt och flerfĂ€rgat. Bra jobbat med diffusorn, riktigt inspirerande! Tack för glatt tillrop! Tror dock att en rundstrĂ„lande diod i nollorna kommer bli mer effektfullt Ă€n vad man kan tro. Diffusorn kommer att bli vit i fĂ€rgen sĂ„ ljuset fĂ„r bra reflektion... ska nog testa slĂ€nga ner nĂ„n lös diod i hĂ„len och se hur ljuset beter sig đ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
KlasVonKlas Postat 16 december 2013 Dela Postat 16 december 2013 (redigerat) Jag tror ocksĂ„ att det blir tillrĂ€ckligt med ljus frĂ„n en diod. En sĂ„n hĂ€r till exempel ger en hel del ljus: http://www.ebay.com/itm/10PCS-3W-Royal-Blue-High-Power-LED-Emitter-700mA-450-455NM-with-20mm-Star-PCB-/321156640600?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ac66d6f58 Ăven smidigt nĂ€r de sitter pĂ„ kretskort. DĂ„ kan man borra ett lagom stort hĂ„l för bara dioden och limma fast kretskortet pĂ„ baksidan av diffusorn. Kablarna löder man fast pĂ„ baksidan av kretskortet. Det Ă€r ocksĂ„ lĂ€ttare att löda fast kablar pĂ„ kretskort Ă€n pĂ„ benen pĂ„ en lysdiod đ Edit: Ser nu att det inte Ă€r helt sĂ€kert att man löder fast kablarna pĂ„ baksidan av kretskortet utan kanske pĂ„ samma sida som dioden sitter. Men det Ă€r ju inga problem det heller, bara att löda fast kablarna innan man limmar pĂ„ dem đ Redigerat 16 december 2013 av KlasVonKlas Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 16 december 2013 Dela Postat 16 december 2013 Vet ni, jag tror ni har alldeles rĂ€tt. Tar tillbaka allt utom tillropet! đđ Link to comment Dela pĂ„ andra sajter More sharing options...
Bejan Postat 20 december 2013 Dela Postat 20 december 2013 Placeringen av alla stavarna pÄ skivan; Àr det bara slumpmÀssigt eller Àr alla mÄtten utrÀknat? Hur vet man vilken lÀngd det ska vara pÄ cellplasten och hur allt ska placeras för attfÄ önskat resultat? Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
adrumdrum Postat 20 december 2013 Dela Postat 20 december 2013 ritningen hittar du i lÀnken(frÄn mh-audio.nl) i inlÀgg #6 Link to comment Dela pÄ andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.