Jump to content
Annons

Skyline Diffusorer

Jack Hammer

Recommended Posts

Tja!

Har planer pÄ att bygga in 2 st diffusorer av sÄkallad skylinemodell i absorbenten mot bakre vÀggen.

Absorbenten kommer mÀta h*b*d: 200*125*12 cm.

TÀnkte som sagt fÀlla in diffusorer i denna pÄ 60*120 cm med en centrumhöjd pÄ typ 125cm.

Nu till sjĂ€lva konstruktionen... đŸ€Ș En kalkylator pĂ„ detta har jag hittat, mĂ„tt och sĂ„ vidare har jag koll pĂ„.

MEN jag skulle gÀrna slippa bygga dessa i trÀ dÄ en fÀrdig diffusor med dessa mÄtt vÀger cirkus badboll 35 pannor.

Funderar pÄ att köpa 5 cm tjock EPS, samt skÀra denna i 5cm breda remsor.

LÀste runt lite om hur man lÀttast kapar detta (vill ju fÄ bra finish pÄ bitarna) och det populÀraste verkade vara glödtrÄd.

Helt enkelt kortsluta ett 12v batteri med lÀmplig trÄd.

NÄgon som har provat detta?? Antar EPS (frigolit med smÄ kulor) lÀmpar sig bra som material dÄ t ex auralex

anvĂ€nder det i sina diffusorer? Det ska Ă€ven gĂ„ att slipa detta med sandpapper vilket Ă€r vĂ€lkommet 🙂

Mottager mer Àn gÀrna tips och synpunkter!

VÀl mött /Jack

Dela pÄ andra sajter

Annons

ja, jag har byggt lÀttvikts diffusorer i Jackofoam xps som jag sÄgade till 40x40 bitar och limmade pÄ masonitskiva med PL200 limm. Sedan penselmÄlades dessa med vanlig akrylfÀrg.

Testade med glödstrÄ men det funkar uselt och tar lÄng tid, bordscirleksÄg med bra klinga sedan kapas alla bitar till rÀtt lÀngd. Àven om utan blir lite grov yta sÄ tycker jag ÀndÄ att det blir snyggt Àfter man har mÄlat efter som fÀrgen lÀgger sig som blank hinna utan pÄ materialet och inte trÀnger in.

Ett annat alternativ till lÀtt vikt Àr balsa trÀ som inte vÀger sÄ mycket. Vanliga trÀ diffusorer(600x600mm "skylie") vÀger runt 20kg.

SÄ hÀr rÀknar man ut designfrekvens till diffusorer pÄ bakrevÀggen:

LÀngd frÄn lyssningspossition till placering av diffuor i meter delat pÄ 3 = X(LÀngd i meter)

340,3(ljuddets hastighet i meter) delat pÄ X = Desigenfrekvens Hz.

Dela pÄ andra sajter

Har du nÄgra bilder eller skisser?

Varken eller i dagslÀget. KÀnner inte behov av nÄgon skiss dÄ kalkylatorn ger mig det jag behöver.

Men ska fixa ihop nĂ„got i sketchup för att se om jag tĂ€nker rĂ€tt 🙂

HĂ„ll till godo

Dela pÄ andra sajter

ja, jag har byggt lÀttvikts diffusorer i Jackofoam xps som jag sÄgade till 40x40 bitar och limmade pÄ masonitskiva med PL200 limm. Sedan penselmÄlades dessa med vanlig akrylfÀrg.

Testade med glödstrÄ men det funkar uselt och tar lÄng tid, bordscirleksÄg med bra klinga sedan kapas alla bitar till rÀtt lÀngd. Àven om utan blir lite grov yta sÄ tycker jag ÀndÄ att det blir snyggt Àfter man har mÄlat efter som fÀrgen lÀgger sig som blank hinna utan pÄ materialet och inte trÀnger in.

Ett annat alternativ till lÀtt vikt Àr balsa trÀ som inte vÀger sÄ mycket. Vanliga trÀ diffusorer(600x600mm "skylie") vÀger runt 20kg.

SÄ hÀr rÀknar man ut designfrekvens till diffusorer pÄ bakrevÀggen:

LÀngd frÄn lyssningspossition till placering av diffuor i meter delat pÄ 3 = X(LÀngd i meter)

340,3(ljuddets hastighet i meter) delat pÄ X = Desigenfrekvens Hz.

BalsatrÀ lÄter intressant, nu har jag inte koll pÄ prisnivÄ eller tillgÄng pÄ det dock..

Formeln du posta, förstÄr jag den rÀtt om jag rÀknar:

AvstÄnd till bakre vÀgg ca 2,1 m delat i 3 = 0.7

Sen ljudets hastighet ~340 m/s delat i 0.7?

Hz = 485

För att diffusera en sÄpass lÄg frekvens blir diffusorn sjukligt djup. Hoppades pÄ att bygga nÄgot med ett djup pÄ max 20 cm. Den skulle isÄfall ha ett verkningsomrÄde pÄ 860- 3800 nÄnting, har inte utrÀkningen hÀr tyvÀrr.

HjĂ€lp mig gĂ€rna med utrĂ€kningen 🙂

Är det lönlöst att bygga diffusor som ej överensstĂ€mmer med denna?

Tack pÄ förhand

Dela pÄ andra sajter

ja det Àr Àr lönt att bygga diffusor.

det var kane var dumt att skriva desigenfrekvens, man kan se det som minimum frekvens.

altsÄ man bör inte sitta nÀrmare Àn ca 2,1m om lÀgta frekvens Àr 485hz.

De vanligaste "universal mÄtten" Àr: 0mm 50mm 100mm 150mm 200mm och byggas oftast av 45x45mm virke. det blir ca 850hz-4khz, altsÄ att man rundar av lite pÄ det hÀr:

http://mh-audio.nl/DiffusorCalculator.asp?fl=850&fh=4000&calc=Calculate+Diffuser#result

50x50mm bitar funkar ocksÄ bra om det nu var 50mm tjocklek pÄ xps skivan.

hÀr finns en blid pÄ en diffuor jag byggt: //forum.studio.se/index.php/topic/103105-rosa-frigolit/page__hl__diffusor#entry1507220

Dela pÄ andra sajter

ja det Àr Àr lönt att bygga diffusor.

det var kane var dumt att skriva desigenfrekvens, man kan se det som minimum frekvens.

altsÄ man bör inte sitta nÀrmare Àn ca 2,1m om lÀgta frekvens Àr 485hz.

De vanligaste "universal mÄtten" Àr: 0mm 50mm 100mm 150mm 200mm och byggas oftast av 45x45mm virke. det blir ca 850hz-4khz, altsÄ att man rundar av lite pÄ det hÀr:

http://mh-audio.nl/DiffusorCalculator.asp?fl=850&fh=4000&calc=Calculate+Diffuser#result

50x50mm bitar funkar ocksÄ bra om det nu var 50mm tjocklek pÄ xps skivan.

hÀr finns en blid pÄ en diffuor jag byggt: //forum.studio.se/index.php/topic/103105-rosa-frigolit/page__hl__diffusor#entry1507220

Den dÀr bilden kÀnner jag igen!

Det var i just de mÄtt jag tÀnkte bygga 0, 5, 10, 15, 20 cm.

Skivan var 50mm tjock sÄ dÀrför kommer stavarna mÀta 50x50.

Tack för svar! Blir bygge till helgen! Bilder kommer postas i den studiobyggtrĂ„d jag har. Har ett gĂ€ng bilder frĂ„n bordsbygge i helgen som var, laddar upp dessa ikvĂ€ll 🙂

Dela pÄ andra sajter

Som planerat byggdes en diffusor i helgen. Den blev 120x60 cm och Àr 20 cm djup.

Stavarna mÀter 5,10,15 och 20 cm. AnvÀnde mig av mh-audio kalkylatorn för att fÄ fram en ritning.

Material som behövdes var 3 skivor xps-cellplast och en tub cellplastlim frÄn byggmax, kostnaden hamnade pÄ ca 250 kr.

En plyfaskiva hade jag sedan innan som anvÀndes till bakstycke.

post-36151-0-06182900-1387128657_thumb.jpg

Började processen med att klyva upp skivorna i 5cm breda stavar. Satan vad statiskt "spÄnet" blir.

Rekommenderar att sÄga utomhus!!

post-36151-0-97555800-1387128662_thumb.jpg

NÀr allt va kluvet sÄ var det dags att kapa allt i rÀtt lÀngder, 288 bitar totalt, tog sin lilla tid.....

post-36151-0-94759300-1387128669_thumb.jpg

Allt kapat och redo för montering enligt sifferschemat, 29,2 m stavar!

post-36151-0-34461000-1387128675_thumb.jpg

HalvÀgs dÀr!

post-36151-0-25179300-1387128690_thumb.jpg

post-36151-0-55282400-1387128695_thumb.jpg

FĂ€rdiglimmat 🙂 Nu ska den bara mĂ„las! kulör vet jag inte vad det blir men Ă€r sugen pĂ„ nĂ„got som fĂ„r den

att stÄ ut, ser jÀkligt cool ut!

Denna diffusor ska nu vara verksam mellan 860- 3440 Hz, den kommer monteras mitt i bakre vÀggen bredbandsabsorbent!

I runda slÀngar tog det mig 7 timmar att tillverka denna, lite tröttsamt men sjukt vÀrt med tanke pÄ att den kosta 250 kr istÀllet för 3000!

Dela pÄ andra sajter

Mycket snyggt!

Funderade pÄ en sak, om man gillar att lite mysig belysning hÀr o dÀr i sitt rum: Att sÀtta smÄ lysdioder dÀr det inte Àr nÄgon "stav", alltsÄ vid varje nolla. Borra ett litet hÄl för en lysdiod och koppla ihop allt pÄ baksidan. Tror det kan bli riktigt snyggt!

Dela pÄ andra sajter

Mycket snyggt!

Funderade pÄ en sak, om man gillar att lite mysig belysning hÀr o dÀr i sitt rum: Att sÀtta smÄ lysdioder dÀr det inte Àr nÄgon "stav", alltsÄ vid varje nolla. Borra ett litet hÄl för en lysdiod och koppla ihop allt pÄ baksidan. Tror det kan bli riktigt snyggt!

Tackar tackar!

Nu planterade du ett frö i min hjÀrna! förslag pÄ dioder?

Dela pÄ andra sajter

Som planerat byggdes en diffusor i helgen. Den blev 120x60 cm och Àr 20 cm djup.

Stavarna mÀter 5,10,15 och 20 cm. AnvÀnde mig av mh-audio kalkylatorn för att fÄ fram en ritning.

Material som behövdes var 3 skivor xps-cellplast och en tub cellplastlim frÄn byggmax, kostnaden hamnade pÄ ca 250 kr.

En plyfaskiva hade jag sedan innan som anvÀndes till bakstycke.

post-36151-0-06182900-1387128657_thumb.jpg

Började processen med att klyva upp skivorna i 5cm breda stavar. Satan vad statiskt "spÄnet" blir.

Rekommenderar att sÄga utomhus!!

post-36151-0-97555800-1387128662_thumb.jpg

NÀr allt va kluvet sÄ var det dags att kapa allt i rÀtt lÀngder, 288 bitar totalt, tog sin lilla tid.....

post-36151-0-94759300-1387128669_thumb.jpg

Allt kapat och redo för montering enligt sifferschemat, 29,2 m stavar!

post-36151-0-34461000-1387128675_thumb.jpg

HalvÀgs dÀr!

post-36151-0-25179300-1387128690_thumb.jpg

post-36151-0-55282400-1387128695_thumb.jpg

FĂ€rdiglimmat 🙂 Nu ska den bara mĂ„las! kulör vet jag inte vad det blir men Ă€r sugen pĂ„ nĂ„got som fĂ„r den

att stÄ ut, ser jÀkligt cool ut!

Denna diffusor ska nu vara verksam mellan 860- 3440 Hz, den kommer monteras mitt i bakre vÀggen bredbandsabsorbent!

I runda slÀngar tog det mig 7 timmar att tillverka denna, lite tröttsamt men sjukt vÀrt med tanke pÄ att den kosta 250 kr istÀllet för 3000!

HĂ€rligt, snyggt jobbat!

Dela pÄ andra sajter

wow...detta var en intressant trĂ„d/diskussion 🙂

Jag har sjĂ€lv funderat pĂ„ vad jag kan ha pĂ„ min vĂ€gg (p,g,a ekonomi).... och detta var ju ett lysande alternativ đŸ„°

Men...... jag skulle nog önska att det var nÄgon form av hÄrdare skumgummi i stÀllet för cellplast. (kÀnns som att den tar upp fler frekvenser ...(skumgummi "slukar" mer ljud Àn vad cellplasten gör ?

NU till min lilla fundering/frÄga..

Finns det fÀrdiga stavar som man kapar i valfria lÀngder ? eller mÄste man kapa sina egna stavar av en stor skiva?

Redigerat av Kr-illo
Dela pÄ andra sajter

Tackar tackar!

Nu planterade du ett frö i min hjÀrna! förslag pÄ dioder?

Inga direkt, men det finns en hel del billigt pĂ„ ebay. Även elfa har, men dĂ„ kostar det lite mer. Är ju dock inga stora summor det heller.

Önskar man bara en fĂ€rg Ă€r de inga problem. Pararell och seriekopplar man rĂ€tt sĂ„ kan man driva dem med det mesta, t.ex nĂ„gon gammal mobilladdare man inte lĂ€ngre anvĂ€nder. Om du ska ha dem vita sĂ„ kanske en fĂ€rg hade varit snyggast istĂ€llet för bara vitt. Röda dioder hade kanske passat bĂ€st med tanke pĂ„ övriga fĂ€rgval 🙂

Dela pÄ andra sajter

Mycket snyggt!

Och fÄ en "Àkta" skyline...Nice!

Dela pÄ andra sajter

Jag har sjĂ€lv funderat pĂ„ vad jag kan ha pĂ„ min vĂ€gg (p,g,a ekonomi).... och detta var ju ett lysande alternativ đŸ„°

Men...... jag skulle nog önska att det var nÄgon form av hÄrdare skumgummi i stÀllet för cellplast. (kÀnns som att den tar upp fler frekvenser ...(skumgummi "slukar" mer ljud Àn vad cellplasten gör ?

Finns det fÀrdiga stavar som man kapar i valfria lÀngder ? eller mÄste man kapa sina egna stavar av en stor skiva?

Kr-illo....

Det Àr en diffusor....

...inte en absorbent som Àr byggd.

Diffusorer avser att reflektera ljud sÄ mycket det gÄr men med tidsfördröjningar var pÄ man skapar olika djup pÄ stavarna.

Minns inte om det Àr storleken pÄ stavarna som definierar vÄglÀngden och djupaste omfÄnget?

Adrumdrum kan svara pÄ detta.

Absorbenter avser att fÄnga ljud inuti.

Detta görs genom att partiklarna som rör sig genom absorbenten, studsar och vallas runt i de fibrer som absorbenten Àr konstruerad av. Till exempel Roxull.

Varje gÄng en partikel trÀffar en fiber sÄ uppstÄr friktion vilket resulterar i att hastigheten pÄ partiklarnas rörelse omvandlas till vÀrme.

TvÄ vitt skilda saker, absorbenter och diffusorer...

Piiiz!

/Mojje

Dela pÄ andra sajter

Okej Mojje, man lĂ€r sig nĂ„got nytt varje dag 😉 (hade ingen aning)

Hur vet man vad man behöver ? absorbenter eller diffusorer... ? NÄgot...Àr ju bÀttre Àn INGET ALLS. (mina vÀggar Àr ju helt nakna idag)

Dela pÄ andra sajter

Okej Mojje, man lĂ€r sig nĂ„got nytt varje dag 😉 (hade ingen aning)

Hur vet man vad man behöver ? absorbenter eller diffusorer... ? NÄgot...Àr ju bÀttre Àn INGET ALLS. (mina vÀggar Àr ju helt nakna idag)

BÄde och Àr att föredra, men börja ska du göra med absorbenter!

Adrumdrum har satt ihop ett fint pdf dokument med grunderna du behöver, sök runt lite hĂ€r pĂ„ forumet sĂ„ hittar du det nog snart 🙂

Dela pÄ andra sajter

Inga direkt, men det finns en hel del billigt pĂ„ ebay. Även elfa har, men dĂ„ kostar det lite mer. Är ju dock inga stora summor det heller.

Önskar man bara en fĂ€rg Ă€r de inga problem. Pararell och seriekopplar man rĂ€tt sĂ„ kan man driva dem med det mesta, t.ex nĂ„gon gammal mobilladdare man inte lĂ€ngre anvĂ€nder. Om du ska ha dem vita sĂ„ kanske en fĂ€rg hade varit snyggast istĂ€llet för bara vitt. Röda dioder hade kanske passat bĂ€st med tanke pĂ„ övriga fĂ€rgval 🙂

Ska absolut kika pÄ det, stÀmningsljus Àro viktigt!

Redigerat av Jack Hammer
Dela pÄ andra sajter

FĂ€rdiga stavar Ă€r inget jag har sett. Men det va snabbt gjort att klyva, kapningen var det som sluka tid 😉

Dela pÄ andra sajter

Snyggt! Men snĂ€lla gör inte vinröda absorbenter haha 😄

Haha, nu nÀr du sa det kÀnns det ganska klyschigt!

Men vill ha fĂ€rg av nĂ„gon slag, marinblĂ„tt eller kanske en mörkare magenta? 🙂

Dela pÄ andra sajter

Mycket snyggt!

Nu vill jag inte vara en trÄkmÄns men faller det inte lite pÄ att det Àr just nollan ljuset Àr i? Det kommer knappt synas förutom rakt framifrÄn. Iofs fint nÀr man vÀl ser det. Ett enklare tips i samma ringhörna Àr att anvÀnda nÄgon slags julgransbelysning/ljusslinga frÄn tex Clas i sjön. Finns ju bÄde i vitt och flerfÀrgat.

Bra jobbat med diffusorn, riktigt inspirerande!

Dela pÄ andra sajter

Nu vill jag inte vara en trÄkmÄns men faller det inte lite pÄ att det Àr just nollan ljuset Àr i? Det kommer knappt synas förutom rakt framifrÄn. Iofs fint nÀr man vÀl ser det. Ett enklare tips i samma ringhörna Àr att anvÀnda nÄgon slags julgransbelysning/ljusslinga frÄn tex Clas i sjön. Finns ju bÄde i vitt och flerfÀrgat.

Bra jobbat med diffusorn, riktigt inspirerande!

Tack för glatt tillrop!

Tror dock att en rundstrĂ„lande diod i nollorna kommer bli mer effektfullt Ă€n vad man kan tro. Diffusorn kommer att bli vit i fĂ€rgen sĂ„ ljuset fĂ„r bra reflektion... ska nog testa slĂ€nga ner nĂ„n lös diod i hĂ„len och se hur ljuset beter sig 🙂

Dela pÄ andra sajter

Jag tror ocksÄ att det blir tillrÀckligt med ljus frÄn en diod. En sÄn hÀr till exempel ger en hel del ljus: http://www.ebay.com/itm/10PCS-3W-Royal-Blue-High-Power-LED-Emitter-700mA-450-455NM-with-20mm-Star-PCB-/321156640600?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ac66d6f58

Även smidigt nĂ€r de sitter pĂ„ kretskort. DĂ„ kan man borra ett lagom stort hĂ„l för bara dioden och limma fast kretskortet pĂ„ baksidan av diffusorn. Kablarna löder man fast pĂ„ baksidan av kretskortet. Det Ă€r ocksĂ„ lĂ€ttare att löda fast kablar pĂ„ kretskort Ă€n pĂ„ benen pĂ„ en lysdiod 🙂

Edit: Ser nu att det inte Ă€r helt sĂ€kert att man löder fast kablarna pĂ„ baksidan av kretskortet utan kanske pĂ„ samma sida som dioden sitter. Men det Ă€r ju inga problem det heller, bara att löda fast kablarna innan man limmar pĂ„ dem 🙂

Redigerat av KlasVonKlas
Dela pÄ andra sajter

Placeringen av alla stavarna pÄ skivan; Àr det bara slumpmÀssigt eller Àr alla mÄtten utrÀknat?

Hur vet man vilken lÀngd det ska vara pÄ cellplasten och hur allt ska placeras för attfÄ önskat resultat?

Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.