Jump to content
Annons

Tycker ni att det är roligt att spela in/sjunga?


rockstone

Recommended Posts

Tycker ni att det är roligt att tex gör sångtagningar? Själv tycker jag att det är roligt att mixa, och givetvis när skiva man arbetar på är klar, kan även va skoj att spela in gitarrsolo MEN sångtagningar,kompgittar och bas tycker jag att e ganska tråkigt att spela in har jag kommit på. Speciellt sång...............kan bero på att jag har sjungt en timme i källaren nu och det är 12 grader där...........Vad tycker ni? Är det kul att spela in sång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jo det är roligt. Varmt och skönt också på vinden där jag spelar in.

va GOTT slej! 😮

Jag tycker att själva inspelningen är minst rolig. Visst är det kul att sjunga* och spela in diverse instrument men jag trivs mer med mixfasen 🙂

Vänligen,

CHAE

* vad det gäller sångpålägg rent specifikt så är det mest kul att lägga körer/stämmor; prova olika stämföring och sådant där.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

När första ångesten lagt sig blir det bara roligare och roligare med sången. Speciellt när man kommer till att lägga körer!

Jag har ca 22 grader just nu och skall lägga sång.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att själva inspelningen är minst rolig. Visst är det kul att sjunga* och spela in diverse instrument men jag trivs mer med mixfasen 🙂

Håller helt och hållet med.

Det betyder inte alls att det är tråkigt att spela in dock. 🙂 (vilket jag antar att CHAE's minst betyder)

Edit: Va' f-n? 3k inlägg och jag missade det! Vad vinner jag? 😄

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt och hållet med.

Det betyder inte alls att det är tråkigt att spela in dock. 🙂 (vilket jag antar att CHAE's minst betyder)

Edit: Va' f-n? 3k inlägg och jag missade det! Vad vinner jag? 😄

Jäpp, så menade jag ☺️

Grattis där, BluesBoy; du vinner ett knippe oskärmade kablar och 2 kg apelsiner för framtida ljudexperiment 🙂

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Är nog mest dom 12 graderna som gör det tråkigt, blev lite väl kallt,får dra igång en fläkt

...eller så tjackar du en rörpreamp. Ryktet gör gällande att det blir varmare då 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker sången o alla andra inspelningsgrejerna är roliga. Att jag inte längre sjunger lika surt som när jag började med inspelningar för flera år sen är extra kul. Att spela bas är också fint, man kan påverka hela låtkaraktärern så mycket med hur man spelar basen.

Mixandet är värre ångest. Håller på för länge o spelar väl för högt. Alla standardfel men borde lärt sig av med för länge sen. Jag har både rörpreamp o Hotrodcombo, den ger rejält med värme. Plus kakelugn. Jag har så jäkla trivsamt i min studio att jag vill vara där jämt. O den ligger ju bara tre kliv från TV-soffan i rummet bredvid. Det är underbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, med tanke på min extremt obefintliga erfarenhet känns det inte alls särskilt kul (än...).

Skulle lägga lite sång på fm men det sket sig. Kan ju bero på att jag har noll tålamod;)

Vill bara göra fantastisk musik men fort ska det gå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är Squaredance caller och instruktör ett par gånger i veckan. Vad är Squaredance ? Det är Amerikas nationaldans. Det går till att man har en dansledare som säger namnet på dansturer som dansarna ska göra. När vi har dansar använder man musik som har en skön takt mellan 118 och 136 BPM. Musikstilen är valfri. Varannan låt som vi kör är en känd låt som är gjort med intro och 7 * 64 takter och outro. Tidmässigt hamnar låtarna mellan 3.30 och 4 minuter. I den låten har vi delar av sångtexten från originallåten och vi passar på att sjunga med när tid finnes mellan dansturerna. Musiken har vi oftast på laptop eller smartphone och ett program så vi kan ha färdiga loopar att instruera till.

Det blir inte så ofta att spela in sång. Däremot att lära sig nya slingor med sångtexter. Ibland gör vi inspelningar av våra framföranden för att analysa hur det fungerarade. Ibland står vi flera callers på scenen och sjunger i stämmor och kör varsin runda med dansturer. Att sjunga är bland det bästa jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är förbannat jobbigt att spela in sång eftersom det är trångt här och jag har svårt att få till bra tillfällen som jag kam sjunga in, eftersom min mikrofon gärna snappar upp mina barns stoj också 🙂.. Å andra sidan måste jag vara effektiv de gånger som jag är ensam i huset och har sångpålägg att göra. Visst kan man editera, men skönast är om jag får till bra sång på en gång, om än styckvis...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, med tanke på min extremt obefintliga erfarenhet känns det inte alls särskilt kul (än...).

Skulle lägga lite sång på fm men det sket sig. Kan ju bero på att jag har noll tålamod;)

Vill bara göra fantastisk musik men fort ska det gå!

Tålamod är en dygd och övning ger färdighet 😑 Det är bara att dyka på't igen 🙂

Jag tycker det är förbannat jobbigt att spela in sång eftersom det är trångt här och jag har svårt att få till bra tillfällen som jag kam sjunga in, eftersom min mikrofon gärna snappar upp mina barns stoj också 🙂.. Å andra sidan måste jag vara effektiv de gånger som jag är ensam i huset och har sångpålägg att göra. Visst kan man editera, men skönast är om jag får till bra sång på en gång, om än styckvis...

Känner igen det där så väl; "ok, nu har jag äntligen lägenheten för mig själv nu gäller det att smida medan järnet är varmt". Instrumentpålägg och mix är väl en sak men sången försöker jag köra på en enda session.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...