Ekstasis Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 (redigerat) http://www.youtube.com/watch?v=BYTlN6wjcvQ +1 😄 Men om ni nu är såpass hörselskadade, så är det ju bättre att ni köper kablar från claes ohlosson ? Jag hör är garanterad skillnad, och det är huvudsaken... Jag fick utan tvekan ett renare gitarr ljud med den kabeln.. Redigerat 8 december 2013 av Ekstasis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 (redigerat) Stämmer - för där är utimpedansen tillräckligt låg för att det ska vara okänsligt för kabeln i hörbara frekvenser - och inimpedansen på preampen är dessutom tillräckligt hög för att det ska bli impedansbryggning. 🙂 Mick-kabel: Innebär det att man kan ha vilken "fulkabel" som helst, förutsatt att den inte glappar förstås? Jag kollade runt lite grand. Planet Waves, som nämndes tidigare, ligger på 28pF/ft - som blir ca 92pF/m. Cordial har 3 olika kapacitanser på obalanserad kabel; 82, 88 och 130pF/m, så två av dem är alltså bättre än Planet Waves. Kollade på ett par från Mogami också - och de som jag hittade data om, låg på 130 och 155pF/m, men konstigt nog fanns det inte data om de kablar som de säger är bäst, utan där stod det bara "extremely low capacitance", hur de nu tror att det ska kunna ge tillräckligt information... 😏 Proel har kabel med 120 och 130pF/m. HOSA nämner inte kapacitansen alls... Imponerande undersökning, stod det några värden för "fulkablar" för gitarrer överhuvudtaget? 🙂 Om man istället tar 10kOhm, 150pF/m (dålig finkabel) och 5m får man cutoff på ca 21kHz. Men det innebär ändå inte att ljudet är opåverkat i det hörbara området. "-1dB punkten" bör ligga en bra bit in i hörbara området. Nu är det ju förstås långtifrån säkert att gitarren genererar ljud över t ex 16kHz förstås. Synpunkter? Redigerat 8 december 2013 av laban1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 (redigerat) Men om ni nu är såpass hörselskadade, så är det ju bättre att ni köper kablar från claes ohlosson ? Jag hör är garanterad skillnad, och det är huvudsaken... Jag fick utan tvekan ett renare gitarr ljud med den kabeln.. Handlar väldigt lite om att vara döv utan att försöka vilja ta reda på vad som faktiskt gör skillnad. Så här gjorde jag (sorry för att jag återpostar samma fil igen) när jag fått ett flertal tvärsäkra påståenden om att mitt ljudkort var för dåligt och med en billig mixer så kunde jag inte höra skillnader när jag mixade. Mycket möjligt tänkte jag, bäst att ta reda på hur det förhåller sig. Jag kryddade min test med billiga Classe kablar. Efter jag gjort denna enkla test för mig själv så upptäckte jag att det var rent struntprat att billig utrustning låter så illa att man inte borde jobba med den. Jag har efter denna upptäckt har jag blivit extremt skeptisk till tvärsäkra uttalande. Filen är blandad oförstörd wav med den inspelade billiga ljudkedjan. Your browser does not support the HTML5 audio tag Nå Extasis, tycker du det går att höra tydliga skillnader, var är klippen? Jag har gjort denna test i flera varianter eftersom så folk tycker ljudexempel ditt eller datt är för dåligt. Med samma resultat varje gång. Jobbar man med musik bör man vara förmögen att höra skillnader oavsett exempel. Om nu så pass enkla och billiga grejer (går att köpa beggat under 500 spänn) levererar så pass bra så finns det inget som kan "öppna upp ljudbilden" dramatiskt, då färgar utrustningen och det är en helt annan diskussion. Vad det gäller ljudet i din din gura så kan det säkert stämma. Lite otur med kablar kan man ha, jag verkar dock mer ha tur. Redigerat 8 december 2013 av drloop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 (redigerat) Handlar väldigt lite om att vara döv utan att försöka vilja ta reda på vad som faktiskt gör skillnad. Så här gjorde jag (sorry för att jag återpostar samma fil igen) när jag fått ett flertal tvärsäkra påståenden om att mitt ljudkort var för dåligt och med en billig mixer så kunde jag inte höra skillnader när jag mixade. Mycket möjligt tänkte jag, bäst att ta reda på hur det förhåller sig. Jag kryddade min test med billiga Classe kablar. Efter jag gjort denna enkla test för mig själv så upptäckte jag att det var rent struntprat att billig utrustning låter så illa att man inte borde jobba med den. Jag har efter denna upptäckt har jag blivit extremt skeptisk till tvärsäkra uttalande. Filen är blandad oförstörd wav med den inspelade billiga ljudkedjan. Your browser does not support the HTML5 audio tag Nå Extasis, tycker du det går att höra tydliga skillnader, var är klippen? Jag har gjort denna test i flera varianter eftersom så folk tycker ljudexempel ditt eller datt är för dåligt. Med samma resultat varje gång. Jobbar man med musik bör man vara förmögen att höra skillnader oavsett exempel. Om nu så pass enkla och billiga grejer (går att köpa beggat under 500 spänn) levererar så pass bra så finns det inget som kan "öppna upp ljudbilden" dramatiskt, då färgar utrustningen och det är en helt annan diskussion. Vad det gäller ljudet i din din gura så kan det säkert stämma. Lite otur med kablar kan man ha, jag verkar dock mer ha tur. Jag vet inte riktigt hur du tänkte när du blandar de olika klippen på det sättet ? det gör hela testat ganska meningslöst.... Varför gjorde du inte bara en och en. Hur som helst har inget intresse av sånna test.. är för många faktorer som styr och har ingen aning vad du använder för utrustning. Kablar blir bara intressant när du verkligen har riktigt bra utrustning... där små skillnader blir hörbara.. Och jag är trött på test som ska bevisa att det inte är någon skillad,av så kallade budget muppar som tror sig veta bättre. jag är mer intresserad av testar där man lägger fokus på att Bevisa eventuella skillnader men att använda rätt ljud osv är en konst i sig... jag personligen föredrar mer ambienta ljuda, med reverb klang, mkt transienter, mkt av skillnaderna kan ligga i positioneringen i dom 3 dimensionerna, jag tycker detta blir lättare att höra med ljud med efterklang, då hör man dessutom mer ut ljudet utvecklas med tiden. Jag vänder mig emot dom flest så kallade shootouts dessa är tramstester oftast som inte uppfyller alla villkor för att göra ett bra test där hela frekvens spectrat utnyttjas, och där man lägger fokus på de 3 dimensionerna och positioneringen i dessa. Redigerat 8 december 2013 av Ekstasis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 Jag vet inte riktigt hur du tänkte när du blandar de olika klippen på det sättet ? det gör hela testat ganska meningslöst.... Om det är skillnad på klippen så borde det höras! Eller hur? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 (redigerat) Att jag utformat testet på det viset är för att jag inte skall lura mig själv. Bara för att du inte kan höra tydliga skillnader på utrustning som uppenbart är av sämre kvalité i ett blandat klipp, gör det testen sämre? Du har ju så fin utrustning så du borde omedelbums höra skillnader om du hade ett tränat öra, om det nu fanns stora skillnader. Jag vet inte hur du jobbar men för mig händer det att man spelar in med flera klipp i en på ett spår låt där jag måste tex justera för att sången låter lite olika beroende på att sångaren har flyttat sig lite. Så för mig är det självklart att kunna bedömma en fil med olika klipp i, det ingår i jobbet. Nåväl, det viktiga är inte att övertyga dig Extasis. Jag respekterar dina val. Till er som är osäkra på om er utrustning är tillräckligt bra eller vad det nu kan vara så kan ni ta det lugnt och fokusera på sånt som gör skillnad på riktigt till en början. Sedan kan ni finlira om ni tycker det är kul. Avslutningsvis kan jag säga att jag har kablar av bra kvalité när jag jobbar hemma och att jag uppgraderat lite av varje sedan jag gjort testen. Testen är gjord för att visa worst case scenario. Redigerat 8 december 2013 av drloop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 (redigerat) Om det är skillnad på klippen så borde det höras! Eller hur? ska man man göra loopar av det slaget ska dom vara identiska, inte klippt på det sättet.. hör ju att han har klippt..aja.. lägger inte ner mer tid på detta. Folk som vill köpa kabel från claes Ohlsson får göra det helt enkelt. Hurvida det är relevant för dig beror mkt på hur djupt du lyssnar på ljudet hur djupt ner du vill gå.. beror också vilken musik still du lyssnar på... Jag lyssar mkt på elektronisk ambient som använder mkt av de 3 dimensionerna i ljudet... och reverb klang, blir tydligare att höra hur eventuell positionering förändras i mixen... Redigerat 8 december 2013 av Ekstasis Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 (redigerat) ska man man göra loopar av det slaget ska dom vara identiska, inte klippt på det sättet.. Verkligheten när man spelar in med tex riktiga instrument och inte VST grejer ser ut på det viset att man måste kunna höra skillnader i klipp som ovan. Med erfarenhet kommer trygghet i det man håller på med. Redigerat 8 december 2013 av drloop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 Du får gärna själv prova, lite jobbig attityd du har dock, du verkar inte ha så mkt respekt för ljud direkt..utan huvudsaken är att det är billigt... att betala för kvalite = inte coolt Jaha nu när du inte heller klarar av att bli ifrågasatt så är man jobbig(läs besvärlig)för att du inte kan backa upp det du påstår. Sen kommer du med skitsnack och påstår något om mig som du inte har en aning om att jag inte har respekt för ljud. Håll dig till fakta vad andra säger och kom inte påstå något som inte har sagts. Nä det ska vara billigt seru. Det är därför jag sitter med en Rusta gura seru. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 hör ju att han har klippt..aja.. jojo... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 Men om ni nu är såpass hörselskadade, så är det ju bättre att ni köper kablar från claes ohlosson ? Jag hör är garanterad skillnad, och det är huvudsaken... Jag fick utan tvekan ett renare gitarr ljud med den kabeln.. Det är klart som korvspad att du tycker det eftersom man vill inte köpa en dyr kabel och inse att det inte låter bättre eller annorlunda. Då sätter pseudofaktorn in och kompenserar för ett dyrt köp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DMM Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 (redigerat) ska man man göra loopar av det slaget ska dom vara identiska, inte klippt på det sättet.. hör ju att han har klippt..aja.. Jamen, det kan vi lösa enkelt! Varför tar du inte mina tester då, om du nu klagar på att du kan höra DrLoops klipp och att det stör dig. Mina tester är totalt fria från ljudklipp varje gång du byter klipp, du väljer ju till och med själv NÄR du vill skifta mellan de olika klippen. [Edit: tillägg]: Mitt test är så exakt så du inte tror att du bytt klipp, därför visar testet att du bytt klipp, visuellt! [Edit: tillägg]: ....vilket är hela poängen med testet, du hör ingen skillnad!!! Det sorgliga är att så fort någon tror sig bli motbevisad, så väljer man att göra ALLT ANNAT än att ta lärdom. Varför? Redigerat 8 december 2013 av DMM 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 Hur som helst har inget intresse av sånna test.. Länge leve medeltiden !...men sedan kom upplysningstiden när folk vågade ifrågasätta, och man började kräva bevis för sina påståenden. Bara ett par tre hundra år senare kunde man landa på månen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DMM Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 Här kommer ett citat från Ethan Winer: "Pretty much everything that affects audio fidelity has been known for more than 100 years! Only a little has been added more recently, such as lossy MP3 type encoding. Even digital audio has been understood since long before hardware was available to implement it. So I've been dismayed lately to see audio professionals, who should know better, embrace fringe audiophile beliefs such as the notion that "clean AC power can make a huge difference in sound quality" as was claimed in a recent magazine article meant for recording professionals. The author even claimed that the benefit of replacement AC cables can be backed up with hard science. Of course, no such proof was offered. It's true that severe noise riding on a power line can cause interference in audio gear. A good example is solid state light dimmers which, if not filtered, can send high frequency energy back into the AC power line. Such power-related problems manifest as obvious hum and buzz. The notion that AC power affects sound quality per se is pure fiction. What irritated me most about this article was the misguided statement that acoustics are the last thing to worry about in a home studio, *after* you've bought high-end power cords, AC outlets, and power conditioners. Of course, it's easy to prove that room acoustics are vastly more detrimental to what comes out of your loudspeakers than any audio gear. I'd like to think this article was written for the benefit of a company that advertises in the magazine. But I suspect the writer actually believes that upgrading your outlets to "hospital grade" makes an audible improvement. It's drop-dead trivial to prove that replacing one competent AC wire with another has no effect on the output of the connected equipment. I only wish people would actually test this properly for themselves before advising others." Ethan Winer Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 Jaha nu när du inte heller klarar av att bli ifrågasatt så är man jobbig(läs besvärlig)för att du inte kan backa upp det du påstår. Sen kommer du med skitsnack och påstår något om mig som du inte har en aning om att jag inte har respekt för ljud. Håll dig till fakta vad andra säger och kom inte påstå något som inte har sagts. Nä det ska vara billigt seru. Det är därför jag sitter med en Rusta gura seru. Lägg ner diskussionen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 Det är klart som korvspad att du tycker det eftersom man vill inte köpa en dyr kabel och inse att det inte låter bättre eller annorlunda. Då sätter pseudofaktorn in och kompenserar för ett dyrt köp. Jag kan göra det utan problem... i ett blind test..skillnaden va uppenbar. sedan vad DU tror JAG upplever är ju en annan sak... du verkar vara fast vid den övertygelse..lägg ner diskussionen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 Det sorgliga är att så fort någon tror sig bli motbevisad, så väljer man att göra ALLT ANNAT än att ta lärdom. Varför? Jag vet att det är skillnad bara man använder rätt sorters ljud some gör det mer tydligt.. att bara ta det första bästa är kanske inte så lyckat.. Det är hur som helst en meningslös diskussionen finns hur många som helst som klarar blind testet, och det är ingen slump att studios använder mogami kablar. Beroende på vad u har innan kan dom göra stora skillnad. Och lägg märke till vad som är stor skillnad är relativt, för vissa är det dom väldigt små detaljerna som är stora. Och som vanligt får man betala väldigt mkt för dom extra 10-15% av ljud kvalite... vissa hör ej skillnaden medan andra hör stora skillnader. Jag kan inte begära att alla människor ska ha lika begåvad hörsel som de som hör skillnaden. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 Lägg ner diskussionen Slut på argument uppenbarligen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 Jag kan göra det utan problem... i ett blind test..skillnaden va uppenbar. sedan vad DU tror JAG upplever är ju en annan sak... Att påstå och bevisa är två skilda ting. Påstå något kan vem som helst göra. du verkar vara fast vid den övertygelse..lägg ner diskussionen Du verkar vara fast i din övertygelse. Du verkar svälja allt med hull och hår som påstås på GS så lägg ned själv istället. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Die Hard (oregistrerad) Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 Jag vet att det är skillnad bara man använder rätt sorters ljud some gör det mer tydligt.. vissa hör ej skillnaden medan andra hör stora skillnader. Hur ska du ha det nu? Kan du bestämma dig? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 Slut på argument uppenbarligen. Det finns väl inte så mkt mer att säga eller ? Allt finns att säga har sagts redan, är bara scrolla tillbaka och läsa igen. Du är fast i din övertygelse, jag är fast i min övertygelse. Så vi kommer nog inte så mkt längre där. Du borde nog istället riktiga din kritik mot hifi nördarna...som kan lägga absurda mängder på pengar, där mogami är billig i jämförelse. För mig är detta abusrt, mogami kablarna räcker för mig och kommer alltid göra det. Mogami har dock inga absurda priser som jag ser dom är ganska rimliga... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 Hur ska du ha det nu? Kan du bestämma dig? Vad jag skriver att skillnaden nödvändigtvis inte behöver framträda. beroende på vad det är för ljud man matar kabeln med... viss musik eller ljud avslöjar kabelns svagheter eller styrka bättre än andra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 vissa hör ej skillnaden medan andra hör stora skillnader. Jag kan inte begära att alla människor ska ha lika begåvad hörsel som de som hör skillnaden. Där kom den.. http://sv.wikipedia.org/wiki/Kejsarens_nya_kl%C3%A4der 4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 Att påstå och bevisa är två skilda ting. Påstå något kan vem som helst göra. Du verkar vara fast i din övertygelse. Du verkar svälja allt med hull och hår som påstås på GS så lägg ned själv istället. skillnaden var så uppenbar mellan min planet waves kabeln och mogami platinum att det inte var något problem alls..det var främst i det högre frekvenserna som sagt...var inge problem att höra att det var bättre dynamik och framförallt renare ljud i gitarrljudet efteråt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 Där kom den.. http://sv.wikipedia....rens_nya_kläder Så kallat trams visar ju bara vilken nivå ni vill diskutera ljud på... Att alla inte tar ljud på lika mkt allvar har jag inget emot, problemet är att bara för man är hörselskadad så ska man idiotförklara dom som faktiskt hör skillnader. Finns som sagt massvis med blindtester...med personer utan problem hör "skillnader" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 (redigerat) skillnaden var så uppenbar mellan min planet waves kabeln och mogami platinum att det inte var något problem alls..det var främst i det högre frekvenserna som sagt...var inge problem att höra att det var bättre dynamik och framförallt renare ljud i gitarrljudet efteråt. Har du en aning om hur högt det gjorde någon riktigt skillnad? Nyfiken, på riktigt. Redigerat 8 december 2013 av drloop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DMM Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 (redigerat) Det är hur som helst en meningslös diskussionen finns hur många som helst som klarar blind testet, och det är ingen slump att studios använder mogami kablar. Beroende på vad u har innan kan dom göra stora skillnad. Och lägg märke till vad som är stor skillnad är relativt, för vissa är det dom väldigt små detaljerna som är stora. Men varför undviker du mitt kabel-test då? Du har inget att förlora på att lyssna, eller hur! Här har du nämligen ett test där du har noll kontroll över det du hör! Jag kan garantera dig att ljudet från klipp med spikar på-lödda, bruten skärm, samt en signal som passerar via frukt jämfört med vilken ljud-kabel som helst i testet, är lättare att höra än jämförelsen mellan en skitkabel och en proffskabel som är oskadda. Men eftersom du inte lär höra skillnaden i mitt test, hur tror du då att du ska kunna höra skillnad mellan billigare kablar och dyrare kablar, som är oskadda? Ta dither-testet också, för att testa din hörsel och vad du uppfattar, när du ändå håller på menar jag.... [Edit: korrigerat skrivfel] Redigerat 8 december 2013 av DMM Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ironman Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 Var nu snälla mot varandra. Det är ju jul Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ekstasis Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 Men varför undviker du mitt kabel-test då? Du har inget att förlora på att lyssna, eller hur! Här har du nämligen ett test där du har noll kontroll över det du hör! Jag kan garantera dig att ljudet från klipp med spikar på-lödda, bruten skärm, samt en signal som passerar via frukt jämfört med vilken ljud-kabel som helst i testet, är lättare att höra än jämförelsen mellan en skitkabel och en proffskabel som är oskadda. Men eftersom du inte lär höra skillnaden i mitt test, hur tror du då att du ska kunna höra skillnad mellan kablar och kablar som är oskadda? Ta dither-testet också, för att testa din hörsel och vad du uppfattar, när du ändå håller på menar jag.... Jag har lyssnat på ditt test, men tyckte det blev rörigt när du bytte hela tiden.. Upplevde ojämheter i dynamik. Men svårt att säga som sagt, vore bättre att höra när dom inte är klippt samman på det visset... Jag har sagt mitt i denna tråd, jag står fast vid min övertygelse ingen i den här tråden kan dessvärre rubba min övertygelse precis som alla andra inte kan rubba sin egen. Kontentan av det hela är att man själv avgör vad man köper för kabel. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 8 december 2013 Dela Postat 8 december 2013 Så kallat trams visar ju bara vilken nivå ni vill diskutera ljud på... Diskussionen handlar mest om vetenskaplighet som jag ser det. Om nu kablarna är märkbart bättre, skulle fabrikanterna gå ut med mätningar som visar detta. Men det har dom inte gjort. Claes säger att han inte ens hittar data på Mogamis "superkabel" med påstått låg kapacitans. Påstådda förbättringar ska kunna bevisas, vad är det för problem med det? 2 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts