Jump to content
Annons

Påverkar kablars olika beskaffenhet ljudet?


Signia

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)

Du kan ju inte lägga det på mig. 🙂 En större del av omvärlden delar ju den uppfattningen att kablar spelar roll. Bara en sökning på google räcker ju för att hitta hundratals mer intressanta saker och tester än jag kan hosta upp i ögonblicket. Guitar Tone Networks enkla jämförelse av hur strömkablar och power conditioners påverkar gitarrljudet finns ju här t.ex. http://guitartonenet....com/?q=node/77

Annars blir det lite det här folk kommer med konspiratoriska o anklagande "hur kan du utesluta placebo?", medan dom själva blint utgick ifrån att bild-, ljud-, eller siffer-resultat man publicerarde inte var fabricerade/manipulerade/feltestade.

Då blir det den där "duell" känslan, och ena parten kommer till slut börja 'rädda ansiktet' med obstinata inlägg han vet är offline.

Fast nu gäller ditt uttalande om att kablar påverkar digitala signaler hörbart oavsett det är optiskt eller coaxkabel, Signia.

Du har ingen aning men sprider ändå "fakta" tvärsäkert?

Jag tror vi pratat klart om huruvida kabeln för digital överföring spelar någon större roll.

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag gillar dig, du en bra gubbe och gör ball grejer musikaliskt. Åtminstone vad jag kan läsa mig och höra mig till, folk tenderar till att vara trevligare i IRL än på forum, så där tror jag du går ytterligare plus. 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill förklara vad jag menade med att om digitalkablar skulle tillföra ett annat ljud så skulle det påverka internet och dess existens i en annan tråd.

Hos mig nollar nära nog vilken kabel som helst ut originalwaven om jag jag spelar upp den via AES/EBU ut och in på mitt ljudkort. Helt exakt bit för bit. Finns ingen mätbarskillnad, med Kjell & Co kabel eller annan kabel av bättre kvalité.

Det är märkligt att jag kan streama ljud från andra sidan Atlanten hem via den ohyggligt urusla 2 pars kopparkabeln som går till mitt hem för ADSL in i mitt hus vars kablar och telekablar som är allt annat än av någon hitech kvalité, bit exakt. Dessutom kan signalen på vägen genomgått ett gäng AD/DA omvandlingar och analoga respektive digitala filter innan det landar i min dator, gått från fiberoptiska nät till koppar etc.

Och ändå så är det bitexakt, varenda 1 och 0 kommer fram rätt utan fel.

Men när det blir ljud på korta avstånd upphör alla vanliga regler för digital kommunikation att gälla och någon magisk kraft träder in och gör mysko saker med den digitala kommunikationen. Är alla som jobbar med digitalt ljud idioter?

Tror inte det.

Just här saknar jag tydligen kunskap. Signia, förklara för mig så att jag förstår.

?

Verkar tveksamt att det skulle finnas skillnader i digitala kablar - ettor och nollor är ju precis bara ettor och nollor. Saknas det en nolla, så saknas ju ljudet också, det kan INTE bli nån försämring i ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Signia, du skrev i den andra tråden:

"Motargumenten sträckte sig dock aldrig mer än till argsinta "Men varför skulle det färgas? finns ju inget som kan färga ens, för fan?!". Men, när man tittar efter, tittar noggrannare så .. hoppsan, olika digitala program låter olika, färgar olika, renderar olika. Även helt digitala rutiner som plugins färgar rejält olika m.m. Digitala kablar färgar, olika skivor färgar osv osv. Det ser man först när man ser efter själv."

...och tyvärr har du inte sett efter själv, eller besitter inte den kunskapen vad gäller det du skrivit ovan, utan du litar som vanligt på det du läst.

Signia, du måste ju förstå att om en digital överföring ska kunna färgas i en digital kabel, så krävs det någon form av process som förändrar flödet/innehållet av de digitala värdena (enkelt uttryckt), som t.ex. ett program eller någon form av kod. Det som eventuellt sker händer före och efter den digitala kabeln. Det finns mer data/information i en digital ljud-överföring än du ens förstår. Ja, jag kan skriva så, för hade du förstått det så hade du inte skrivit det du skrivit i citatet ovan!

Det jag givetvis undrar i första hand är om du är insatt i egenskap av programmerare? Har du programmerat något i hela ditt liv? Förstår du maskinkod (assembler), eller C(++), eller ens basic?

NEJ, det digitala färgar inte om de som programmerar inte vill att det ska färga, och nu menar jag allt inom mjukvaran och inget annat. Allt handlar om hur program/processer är skrivna/programmerade, och detta gäller givetvis DAW's och Plugins i allra högsta grad!

Du bör ta dig en titt på denna sida, och förhoppningsvis förstår du vad som står att läsa:

http://en.wikipedia.org/wiki/AES3

Vidare kan du läsa här om "Parity bit":

http://en.wikipedia.org/wiki/Parity_bit

Jag tänkte att du gillar ju att läsa och söka på internet, så ovan är bara två förslag, men ett stort steg till att bilda dig en egen, korrekt uppfattning, speciellt gällande "digitala kablar färgar"!

Link to comment
Dela på andra sajter

?

Verkar tveksamt att det skulle finnas skillnader i digitala kablar - ettor och nollor är ju precis bara ettor och nollor. Saknas det en nolla, så saknas ju ljudet också, det kan INTE bli nån försämring i ljudet.

Det är inte USB kablar vi pratar om... som är en nyare standard... usb löser problem med jitter, det är skillnad mellan Mogami AES kablar och andra fabrikat.. Det går att mäta.. Bara för att det är digital behöver det inte betyda att alla ettor och nollor hamnar på rätt plats, finns många faktorer som styr, så som klockan och kabeln,

Som sagt AES är INTE USB, Adat har även de problem med jitter. Jitter är ett problem i den digitala världen.

Jag hade en Planet Waves gitarr kabel bytte till en Mogami Platinum kabel, volymen blev märkbart högre med kabeln och mer dynamik och avancerad harmonik i det övre registret var tydligt och hörbart...disten blev mer "finkorning"

Link to comment
Dela på andra sajter

Signia, du skrev i den andra tråden:

NEJ, det digitala färgar inte om de som programmerar inte vill att det ska färga, och nu menar jag allt inom mjukvaran och inget annat. Allt handlar om hur program/processer är skrivna/programmerade, och detta gäller givetvis DAW's och Plugins i allra högsta grad!

Du bör ta dig en titt på denna sida, och förhoppningsvis förstår du vad som står att läsa:

http://en.wikipedia.org/wiki/AES3

Vidare kan du läsa här om "Parity bit":

http://en.wikipedia....wiki/Parity_bit

Jag tänkte att du gillar ju att läsa och söka på internet, så ovan är bara två förslag, men ett stort steg till att bilda dig en egen, korrekt uppfattning, speciellt gällande "digitala kablar färgar"!

Dom färgar inte, men AES är en gammal standard, vilket möjliggör att att störningar kan förekomma i kabeln på olika sätt..många faktorer som avgör detta..hur ren elförsörjning du har... och miljön runt om kring , är givets bättre med kabblar som har tjockare skyddshölje...

AES kablar är dock högre klassade så dom är alltid att föredra framför vanliga analoga kablar typ mikrofon kablar.

AES kablar kan hantera både digitala och analoga signaler...dock är aes kablar mkt dyrare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom färgar inte, men AES är en gammal standard, vilket möjliggör att att störningar kan förekomma i kabeln på olika sätt..många faktorer som avgör detta..hur ren elförsörjning du har... och miljön runt om kring , är givets bättre med kabblar som har tjockare skyddshölje...

Främsta skillnaden mellan AES och SPDIF är att AES är balanserad överföring, medan SPDIF är obalanserad. Det är alltså mindre risk för störningar om man kör med AES än om man kör med SPDIF.

AES är en gammal standard, ja - men det innebär att den också är väl beprövad och har befunnits tillräckligt bra för att inte behöva ersättas med en ny standard.

AES kablar är dock högre klassade så dom är alltid att föredra framför vanliga analoga kablar typ mikrofon kablar.

AES kablar kan hantera både digitala och analoga signaler...dock är aes kablar mkt dyrare...

Hur menar du; "högre klassade"...? AES-kablar är kablar med specifik impedans på 110 Ohm och är INTE avsedda för audio, utan för digitala signaler. De är alltså INTE bättre för audio än kablar som är avsedda för audio. Anledningen till att de har en specifik impedans, är att de ska dämpa signalen och på så sätt dämpa det jitter som uppstår när signalen studsar tillbaks från kabeländen och om dämpningen inte hade funnit, kunde ha givit upphov till fler 1:or än vad som skulle finnas. Tack vare denna dämpning, så ÄR jitter inget problem, om man inte börjar titta på extrema längder där även den önskade signalen dämpas så pass mycket att den närmar sig gränsen för var det går att skilja mellan 1 eller 0.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du husets EL, EL-kabeln du använder för att ansluta till apparater, eller något annat?

Husets el, ditt nätagregat all detta påverkar renheten eller störningar i din elförsörjning.

Men jag menar man lever i en fantasi värld om man tror bara för det är digital så är allt bit by bit perfekt..

Som sagt usb använder väldigt sostifikerad teknik för att rensa upp all jitter och störningar AES har inte samma avancerad standard.. Skulle inte usb standarden ha alla dessa avancerade protokoll för att rätta till alla fel i signalen skulle det inte funka speciellt bra.. Dock med rätt kablar och bra elförsörjning kan du få lika bra resultat med AES som usb när det kommer till digitalt. Adat är dock inte lika bra..enda positiva är väl att den har en ground-loop, men det är fortfarande en skit standard som flest används av ekonomiska syften. Är osäker vad som gäller beträffande Madi men antar då det är optisk kabel att den brottas med samma problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte den digitala överföringen är "bit-perfekt", så kommer det bara att bli olyssningsbart skit istället för något vettigt ljud. Överföringen kan aldrig heller påverka olika frekvensområden, utan antingen kommer informationen fram eller så gör den inte, typ. Om någon bit missas, så förskjuts allting, så att det inte blir annat än digitalt skräpljud, om det inte finns checksumma eller paritetsbit, som automatiskt korrigerar det som har fallit bort. Det är det som är så otroligt bra med digital överföring.

Varför blandar du förresten in USB? Det är helt annat protokoll och andra hastigheter, så det ställer andra krav.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte den digitala överföringen är "bit-perfekt", så kommer det bara att bli olyssningsbart skit istället för något vettigt ljud. Överföringen kan aldrig heller påverka olika frekvensområden, utan antingen kommer informationen fram eller så gör den inte. Det är det som är så otroligt bra med digital överföring.

Den kan komma fram i förvriden form också det är just det jitter är.. Målet är ju att det som kommer in ska komma ut på andra sidan bit by bit..

Aja, tror ändå follk är förututfatade meningar om digital, och tror bara för det är digital så är det precis som usb helt lossless och felfri signal överföring... så är inte fallet dessvärre.

USB löser jitter problemet men för att lösa det problemet blir också latency högre som ökade cpu cyckler...

När det gäller ljud så är ofta dessa nackdelar inte så uppskattade...

Vi går åt rätt håll iallafalll... jag hade önskat att man slapp köpa dyra AES kablar inget jag finner något nöjje med, men finns inte så mkt alternativ i dags läget. om man inte vill köra usb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åter igen; Varför blandar du ihop AES och USB med varandra? Det är helt olika saker som inte har ett dugg med varandra att göra

För att folk tror att alla digital kablar är lika bra som usb, då det är billigt en usb kabel kostar ingenting, man tar det liksom för givet... jag själv trodde också bara det är digital så är allt helt perfekt innan jag började med mitt studio bygge.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att folk tror att alla digital kablar är lika bra som usb, då det är billigt en usb kabel kostar ingenting, man tar det liksom för givet... jag själv trodde också bara det är digital så är allt helt perfekt innan jag började med mitt studio bygge.

Fick du det inte att fungera då - eller har du bara läst inlägg av folk som överdriver de mikroskopiska jitter-problemen för att framhålla produkter som de vill promota, typ på Gearslutz eller andra ställen...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick du det inte att fungera då - eller har du bara läst inlägg av folk som överdriver de mikroskopiska jitter-problemen för att framhålla produkter som de vill promota, typ på Gearslutz eller andra ställen...?

Alla väljer ju självklart själv vart man lägger nivån. Själv tycker jag det är bra att göra rätt från början.

Men är väl bra om man håller en jämn nivå, tex att man köper kablar som matchar kvalite nivån på din övriga utrustnig.

Angående Mogami kablar verkar det vara en ganska stor konsensus att det är skillnad. Många produkter jag köper står att dom spefifkt rekommendera mogami kablar också. Jag ser ingen anledning att snåla på den fronten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla väljer ju självklart själv vart man lägger nivån. Själv tycker jag det är bra att göra rätt från början.

Men är väl bra om man håller en jämn nivå, tex att man köper kablar som matchar kvalite nivån på din övriga utrustnig.

Ja - men du ska inte använda AES-kablar till audiosignaler, utan låt dem göra det jobb de är konstruerade för istället.

Angående Mogami kablar verkar det vara en ganska stor konsensus att det är skillnad. Många produkter jag köper står att dom spefifkt rekommendera mogami kablar också. Jag ser ingen anledning att snåla på den fronten.

Med andra ord så vet du inte, utan du tror på det du läser. Tror du på allt som Svamlander säljer också?

Det förekommer så otroligt mycket skitsnack om just kablar, så man vet knappt om man ska skratta eller gråta.

Visst är Mogami kablar bra - men andra kablar är lika bra, som Klotz, Sommer, Cordial, Proel och vad man nu kan hitta för några.

Om en tillverkare rekommenderar ett visst fabrikat på kablar, så kan det bero på annat än att de har testat allt som finns och kommit fram till att de är bäst. De kanske har en viss kickback från Mogami för att de rekommenderar deras kablar? Sådant är inte ovanligt.

Det man betalar extra för, är inte ljudet, utan mekanisk slitstyrka - och i en hemstudio spelar den biten väldigt liten roll.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Heja Claes!

Märkligt att när det kommer till ljud så upphör alla normala digitala kommunikations regler att gälla och en massa UFO teorier infinner sig hos "troende".

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Signia, du skrev i den andra tråden:

"Motargumenten sträckte sig dock aldrig mer än till argsinta "Men varför skulle det färgas? finns ju inget som kan färga ens, för fan?!". Men, när man tittar efter, tittar noggrannare så .. hoppsan, olika digitala program låter olika, färgar olika, renderar olika. Även helt digitala rutiner som plugins färgar rejält olika m.m. Digitala kablar färgar, olika skivor färgar osv osv. Det ser man först när man ser efter själv."

...och tyvärr har du inte sett efter själv, eller besitter inte den kunskapen vad gäller det du skrivit ovan, utan du litar som vanligt på det du läst.

Signia, du måste ju förstå att om en digital överföring ska kunna färgas i en digital kabel, så krävs det någon form av process som förändrar flödet/innehållet av de digitala värdena (enkelt uttryckt), som t.ex. ett program eller någon form av kod. Det som eventuellt sker händer före och efter den digitala kabeln. Det finns mer data/information i en digital ljud-överföring än du ens förstår. Ja, jag kan skriva så, för hade du förstått det så hade du inte skrivit det du skrivit i citatet ovan!

Det jag givetvis undrar i första hand är om du är insatt i egenskap av programmerare? Har du programmerat något i hela ditt liv? Förstår du maskinkod (assembler), eller C(++), eller ens basic?

NEJ, det digitala färgar inte om de som programmerar inte vill att det ska färga, och nu menar jag allt inom mjukvaran och inget annat. Allt handlar om hur program/processer är skrivna/programmerade, och detta gäller givetvis DAW's och Plugins i allra högsta grad!

Började prova C++ när jag var 14 år. Gjort ett betydande antal av dom pluggar jag kör själv. Har man programmerat för digitalt ljud, t.ex. plugins små ljudprocesser eller program, då vet man att digitalt färgar ljudet i påtaglig mängd. Det är bland det första man stöter på. Det beror ofta på mjukvaru-ramverket som dessa processer körs inuti. Har du gjort nån egen plugin nånsin? Nej? Så var kom dina höga hästar om det här ifrån? Låt oss utröna:

VST specifikationen (i deras SDK) innehåller bl.a. en exakt kodad beskrivning för att skapa en ren volymkontroll-plugin; som introduktion till VSTs funktions-bibliotek för novisa programmerare. Det var ibland det första jag testade i att programmera för ljudbruk. Följer man den instruktionen exakt, så blir det en helt ’ren’ volymkontroll. Dvs datan streamas inte genom någon annan process än enbart digital attenuering. Laddar du sen in den volym-pluginen, och kör en helt ren sinuston (44khz/24bit stereo) genom den, så händer följande:

volume_clean.jpg

volume_dirty.jpg

Det här är känt bland allmänheten sen minst 1996, min vän. Och av programmerare sen 70-talet. Känner man inte ens till det här, t.ex. i programmeringsforumet på KVR, då ses man som en total nybörjare. Gäller samtliga pluginformat. VST, AU, TDM, rubb och stubb.

JO, det digitala färgar ljudet påtagligt! även när man inte vill det ska färga. För att skapa en helt ”ren” volymkontroll får man improvisera sig fram på måfå tills man hittar nåt som inte färgar. Ett jäkla jobb. Men idag har olika kända metoder för det liksom kategoriserats, likt klassiska öppningsdrag i schack. Det här gäller program och drivrutiner likaså.

Om inte allt detta är känt för dig, och inte nån av alla många och långa trådar - såväl här som i princip vartenda DAW-relaterat forum där pluggars renhet testas o fiskuteras - lyckats tränga innanför pannbenet på dig, så är kanadensiska Infinite Wave (http://src.infinitewave.ca/) en av de mest refererade källorna för ljudprograms färgningar. Du kan ju kolla igenom den, och sen försöka slå i folk här att alla dessa dramatiskt olika färgningar är medvetna, framtestade eftersträvningar av programmerarna. Ableton Live 7 skulle alltså ha eftersträvat efter den stora mängd destruktiv vikningseffekt det utövar på högfrekvent ljud? 🤪

Digitalt färgar i sig, och du har inte en aning om det. För du har inte sett efter själv. Du vet att du inte har sett efter själv. Du vet att du inte vet vad du talar om, och det är ju knappast första gången du påminns om det, eller hur? Men här är du igen, uppe på höga hästar, rabblar halvt medvetna osanningar och påhitt som du använder för att topprida och trycka ner folk på forumet med. Det är det här, mannen, som gör att både folk och du själv blir förbannade. Det du citerade av mig är 100% korrekt. Det du påstod är 100% fel, och det förstod du medan du skrev det. Skyll inte på mig om du blir arg.

Analogt färgar väl inte heller? Jaha, det gör det? Nästan allt analogt färgar? Okeeej. Allt, utom analoga kablar förstås?

Lösningen på alla dina problem och frågor (för sjunde gången) är: S-E E-F-T-E-R S-J-Ä-L-V!

Here I go again :/ Tror jag får hålla mig borta från denna tråden med. För husfridens skull. Detta är inte kunskapsutbyte o diskussion. Detta är personligt, prestige. Blir nog mindre infekterat o sundare diskussion om jag inte är här så mycket. Om nån vill debattera sansat om det här så .. PMa.

Redigerat av Signia
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Läs gärna lite i min artikeln om detta - och testa själv i räknaren som jag har länkat till längst ner i artikeln: http://wiki.kontroll...ns_i_audiokabel

Intressant artikel! Om jag förstår det hela rätt så behöver man inte tänka på C för mikrofonkablar. Brukar kapacitansen stå när man köper gitarrkablar? Har du några verkliga exempel på värden vad gäller just gitarrkabel? ex. 10k, 200pF/m och 5m ger 16kHz t ex verkar ju lite på gränsen vad man vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Märkligt Signia att signal säkning eller höjning kan orsaka så dramatiska skillnader som du visar med dina bilder.

Jag provade nu och sänkte en fil -13db (Ditt exempel tolkar jag som -1DB) jämfört med originalet och mitt resultat när jag jämförde med originalet ger små utslag väl under -140db på ett fåtal frekvenser, med andra ord inget som hörs.

Inte i närheten av dina värden som du ger i ditt diagram.

Men det är ju Cubase förstås, usch vad illa det låter. 😉

Edit: Jag råkade se på fel regel i Reason, -13 skall det vara och inte -30 db i mitt exempel.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant artikel! Om jag förstår det hela rätt så behöver man inte tänka på C för mikrofonkablar.

Stämmer - för där är utimpedansen tillräckligt låg för att det ska vara okänsligt för kabeln i hörbara frekvenser - och inimpedansen på preampen är dessutom tillräckligt hög för att det ska bli impedansbryggning. 🙂

Brukar kapacitansen stå när man köper gitarrkablar? Har du några verkliga exempel på värden vad gäller just gitarrkabel? ex. 10k, 200pF/m och 5m ger 16kHz t ex verkar ju lite på gränsen vad man vill ha.

Jag kollade runt lite grand.

Planet Waves, som nämndes tidigare, ligger på 28pF/ft - som blir ca 92pF/m.

Cordial har 3 olika kapacitanser på obalanserad kabel; 82, 88 och 130pF/m, så två av dem är alltså bättre än Planet Waves.

Kollade på ett par från Mogami också - och de som jag hittade data om, låg på 130 och 155pF/m, men konstigt nog fanns det inte data om de kablar som de säger är bäst, utan där stod det bara "extremely low capacitance", hur de nu tror att det ska kunna ge tillräckligt information... 😏

Proel har kabel med 120 och 130pF/m. HOSA nämner inte kapacitansen alls...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt Signia att signal säkning eller höjning kan orsaka så dramatiska skillnader som du visar med dina bilder.

Jag provade nu och sänkte en fil -13db (Ditt exempel tolkar jag som -1DB) jämfört med originalet och mitt resultat ... Inte i närheten av dina värden som du ger i ditt diagram.

Jomen jag skrev ju det, att för att få en volymkontroll "ren" måste man använda massa kod för att rutta runt data-streamingen genom många olika funktioner som betar av varandra. Ganska komplicerat.

Pluggen där uppe^ är ju bara 'kodmässigt' ren, och då blir det sådär. Den är bara 11kb stor. Steinbergs volymkontroll leveller ser likadan ut, och är transparent i ljudet, men är nära 500kb stor. Så det gömmer sig betydligt mer instruktioneroch processer under motorhuven där. Garanterat för rena signalen. 🙂

Men ja .. nu får jag utgå annars blir det bara mer fel :/

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

VST specifikationen (i deras SDK) innehåller bl.a. en exakt kodad beskrivning för att skapa en ren volymkontroll-plugin; som introduktion till VSTs funktions-bibliotek för novisa programmerare.

Hahaha, underbart.... Signia har gjort det igen, läst på nätet, och skriver därefter, och önskar sedan att lämna tråden med svansen mellan benen.

Ett SDK är INTE för "novisa programmerare", som du skriver. Även professionella behöver dessa. Det har inte ett skvatt att göra med om du är nybörjare eller professionell.

SDK (Software Development Kit) är till för att ge dig (nybörjare eller inte, proffs eller inte) information etc. för att korrekt kunna utveckla program till ett företags mjukvara, alternativt hårdvara, men det senare är inte den nivån vi talar om här, nej här handlar SDK om att skapa plugins för någon annans program, som t.ex. Cubase som du nämner, och där finns det regler att följa.

Eftersom de plugins du påstår dig skriva med största sannolikhet hanteras av Steinbergs program (i detta fall), så kan det definitivt färgas där MEDVETET av en eller annan anledning, utan att du vet om det. Du har inte full kontroll på hur ljudet hanteras, och du har definitivt inte full kontroll eller ens insyn på hur koden tas emot och bearbetas i Steinbergs grund-processer.

"Simple as that".....

Nu har jag bara ett önskemål, Signia, sen lovar jag att inte bråka på dig mer:

JAG VILL att du skickar en plugin till mig, signerad av dig "Signia StudioForum", sätt gärna texten var du vill på en egen skriven plugin, och gör så att den sakta åker över pluginen från höger till vänster, och inte en "sample code" plugin. Det här tar under minuten att göra, eller näst intill, om du har kod sparad, vilket du garanterat har om du programmerat.

JAG VILL också ha koden du påstår dig ha skrivit, och jag vill ha personliga anteckningar där du beskriver rad för rad vad du gjort, och varför.

En regel dock: Jag vill ha flera versioner av din kod, för som programmerare sparar man flera versioner löpande då man skriver. Detta för att du inte ska kunna ladda ner en kod som någon annan gjort, och sedan modifiera den!

Psssst, har du gjort testerna än, Signia?

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - men du ska inte använda AES-kablar till audiosignaler, utan låt dem göra det jobb de är konstruerade för istället.

Med andra ord så vet du inte, utan du tror på det du läser. Tror du på allt som Svamlander säljer också?

Det förekommer så otroligt mycket skitsnack om just kablar, så man vet knappt om man ska skratta eller gråta.

Visst är Mogami kablar bra - men andra kablar är lika bra, som Klotz, Sommer, Cordial, Proel och vad man nu kan hitta för några.

Om en tillverkare rekommenderar ett visst fabrikat på kablar, så kan det bero på annat än att de har testat allt som finns och kommit fram till att de är bäst. De kanske har en viss kickback från Mogami för att de rekommenderar deras kablar? Sådant är inte ovanligt.

Det man betalar extra för, är inte ljudet, utan mekanisk slitstyrka - och i en hemstudio spelar den biten väldigt liten roll.

Det råder en total konsensus om att du kan använda Digitala AES kablar istället för analoga kablar. Bara för att det inte står på kartongen så betyder det inte att man kan göra det.

Jag var själv förvånad men det råder verkligen total konsensus om att det är BÄTTRE att använde AES kablar med 110Ω framför allt på line level , det har bättre spec, den enda anledning varför det inte rekommenderas för t.e.x mickar är för att dom kan vara väldigt styva, mogamis kablar är dock ovanligt flexibla. Finns absolut ingen annan nackdel, fördelen med att använda AES är framför allt att det kan låta bättre i de högra frekvenserna.

Det råder däremot inte enighet om man ska köra aes kablar i förstärkt ljudnivå där går menignarna isär..merMen det finns massor av studios som kör med digital kablar rakt igenom... Gäller att man köper rätt kablar.

"Planet Waves, with their recently introduced high end Modular Snake system, provide cables and breakouts for both AES/EBU and analog audio format. They snakes are interchangeable and all use the same 110Ωmulticore regardless."

Mogami må vara överskattat, men det är iallafall bra att alla använder samma märke, det minimerar risk för diverse skillnader det är bättre om alla kör samma.. mogami har blivit en storts standard i branchen. Jag själv skulle inte snåla på just kablarna om man investerat mkt pengar i övrig utrustning.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag hade en Planet Waves gitarr kabel bytte till en Mogami Platinum kabel, volymen blev märkbart högre med kabeln och mer dynamik och avancerad harmonik i det övre registret var tydligt och hörbart...disten blev mer "finkorning"

Nä men va fa..... 😆 :lol: 😆. Vad är det man säger? A sucker is born every minute.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä men va fa..... 😆 :lol: 😆. Vad är det man säger? A sucker is born every minute.

Du får gärna själv prova, lite jobbig attityd du har dock, du verkar inte ha så mkt respekt för ljud direkt..utan huvudsaken är att det är billigt... att betala för kvalite = inte coolt

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...