Brinken Postat 4 december 2013 Postat 4 december 2013 Hej jag satt och mastra innan och fick det låta rätt gött i monitorenrna men sen när jag lyssna i mina vanliga högtalare och hörlurar så lätt det inte alls lika kul basigt och brötigt Så någon som har några bra tips på mastra någon film på youtube eller något bra tips eller vad somhälst Vad ni använder för pluggar och så.
laban1 Postat 4 december 2013 Postat 4 december 2013 (redigerat) Hej jag satt och mastra innan och fick det låta rätt gött i monitorenrna men sen när jag lyssna i mina vanliga högtalare och hörlurar så lätt det inte alls lika kul basigt och brötigt När man mastrar har man detta i åtanke redan från början, lyssna i olika miljöer är liksom ett ofrånkomligt steg i processen. Alternativt om du känner din lyssningsmiljö väldigt väldigt bra. Du får "bara" backa bandet och göra om. Jämföra med andra låtar som du tycker är bra mixade i din genre är heller inte fel (referenslåtar). Då hamnar du förhoppningsvis inte helt snett. Redigerat 4 december 2013 av laban1
zantoz Postat 4 december 2013 Postat 4 december 2013 Ett enkelt tips är att sätta på en CD å lyssna hur den låter i dina monitorer Det är många faktorer som kan ställa till det, dina monitorer är dom basfattiga så lägger du på mera bas o.s.v Hur är ditt inspelnings rum utformat (Akustiken) Det gäller att lära sig sina Monitorer Ett tips är att skaffa en Sub som får t.ex basen att låta mera utan att behöva skruva på mera bas på EQ. låter en Riktig CD åxå basfattig så är nog lösningen en SUB 1
Brinken Postat 5 december 2013 Trådstartare Postat 5 december 2013 Egentligen vad är vitsen att exportera ut låten och sen lägga in den igen för att mastra? Man kam väll bara mastra direkt på master kanalen?
Demonproducenten Postat 5 december 2013 Postat 5 december 2013 beror på vad du lägger in i begreppet mastra ljudbehandla helheten i en låt - visst sätta ihop ett album - inte så praktiskt
Claes Holmerup Postat 5 december 2013 Postat 5 december 2013 Egentligen vad är vitsen att exportera ut låten och sen lägga in den igen för att mastra? Man kam väll bara mastra direkt på master kanalen? Vitsen är att man sätter en gräns för när mixningen är färdig. Först när man har gjort den absolut bästa mix man klarar av att göra, så är det dags att mastra - om det behövs... Om man bara lägger "masteringeffekter" på masterkanalen, så är risken att man ändå fortsätter mixa och då aldrig blir färdig. Så ser jag det i alla fall. Som DP är inne på, så kan det också behövas lite olika approach om man bara ska fixa de sista detaljerna i en enskild låt eller om man ska fixa till ett helt album.
Brinken Postat 7 december 2013 Trådstartare Postat 7 december 2013 okej är det någon som har provat toontack mastring plugg är det något att ha?
Die Hard (oregistrerad) Postat 7 december 2013 Postat 7 december 2013 Varför starta en ny tråd när du tog upp om mix och mastring i den förra? I alla fall, glöm allt vad mastring heter innan du har lärt dig att mixa bra nog. Man kan inte polera en bajskorv.
CHAE Postat 7 december 2013 Postat 7 december 2013 Varför starta en ny tråd när du tog upp om mix och mastring i den förra? I alla fall, glöm allt vad mastring heter innan du har lärt dig att mixa bra nog. Man kan inte polera en bajskorv. +1 Man måste lära sig att krypa innan man kan gå 🙂 Jag lovar, man lär sig nya saker precis hela tiden vilket är helkul. Visst, det är en lång bit att traska men herrejävlar vad kul det är emellanåt. Jodå. http://www.youtube.com/watch?v=yiJ9fy1qSFI 😆
Demonproducenten Postat 9 december 2013 Postat 9 december 2013 Man kan inte polera en bajskorv. jodå - men det är fortfarande en bajskorv 🙂
Valle Postat 9 december 2013 Postat 9 december 2013 Hej jag satt och mastra innan och fick det låta rätt gött i monitorenrna men sen när jag lyssna i mina vanliga högtalare och hörlurar så lätt det inte alls lika kul basigt och brötigt Så någon som har några bra tips på mastra någon film på youtube eller något bra tips eller vad somhälst Vad ni använder för pluggar och så. Du menar om det finns en film på Youtube som maaastrar just ditt ljudmaterial? Annars förstår jag inte vitsen med vare sig filmen eller vilka pluggar vi använder ...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.