Guitar Nilsson Postat 4 december 2013 Postat 4 december 2013 (redigerat) Vad kan vara bäst; Allen & Heath WZ16:2 eller Mackie mixer onyx 1640 Premium mixer? http://www.blocket.s...ca=5&w=3&last=1 http://www.blocket.s...58.htm?ca=5&w=3 Allen & Heat verkar vara en utgången modell, Mackien verkar fortfarande säljas för över 15000. Men på Mackien sitter ingångarna neråt, verkar skitjobbigt när man ska koppla massor av mickar o auxar... Går det att vända den delen uppåt? Har dessutom sett en hel del klagande på att Mackie pajar ofta, det har även hänt för mig med ett Mackie slutsteg. Å andra sidan har jag polare som kört deras mixrar i åratal utan några fel, en av dem har gjort ventilationshål runt transformatorn för att få ut hettan som visst blir kraftig annars. När det är firewirekontakter, går det då bara att få de 16 spåren från mixern o in i en laptop o inte tillbaka? Jag såg nåt nånstans om att det går även att köra åt andra hållet o mixa analogt med hjälp av mixern, det skulle passa mig att köra det från mixern till analaloga mastringsgrejer o spara masterspåret i min digitalporta... Men vilken mixer det var har jag tappat bort, haha. Sen kan man ju fundera på hur stor användning man egentligen har av att kunna spela in live. Såna inspelningar blir väl aldrig använda, det blir nog oftast för mycket av både tidspress-slarv med mickpositioner o spelgoofar... Vem fan kommer ihåg en hel låt? Redigerat 8 december 2013 av Guitar Nilsson
Demonproducenten Postat 4 december 2013 Postat 4 december 2013 Men på Mackien sitter ingångarna neråt, verkar skitjobbigt när man ska koppla massor av mickar o auxar... Går det att vända den delen uppåt? http://www.mackie.com/pdf/onyx1640_om.pdfAppendix D
Guitar Nilsson Postat 4 december 2013 Trådstartare Postat 4 december 2013 Ingen med taskiga erfarenheter av Mackiemixrar? "Sounds very good when its working" har jag googlat fram.
CHAE Postat 4 december 2013 Postat 4 december 2013 Vi körde med Mackie-mixer (någon 12-kanalig historia från Hedenhös) i livesammanhang med bandet back in the day och vi hade då aldrig problem 🙂 Vänligen, CHAE
CHAE Postat 4 december 2013 Postat 4 december 2013 Vi körde med Mackie-mixer (någon 12-kanalig historia från Hedenhös) i livesammanhang med bandet back in the day och vi hade då aldrig problem 🙂 Vänligen, CHAE Iofs hade det absolut ingenting med tråden att göra inser jag nu mennnneeeeh.... Nilsson är ju knappast främmande för att gå OT-och nostalgionani i andra trådar så... 🙂
Guitar Nilsson Postat 4 december 2013 Trådstartare Postat 4 december 2013 Iofs hade det absolut ingenting med tråden att göra inser jag nu mennnneeeeh.... Nilsson är ju knappast främmande för att gå OT-och nostalgionani i andra trådar så... 🙂 Du var väl inte alls off topic, det är ju lite intressant att höra erfarenheter. Om jag tänker på Soundcraft så kan jag inte minnas att jag sett en enda grej om att de pajat, men Mackie är det en hel del negativa snack o skriverier om. http://www.gearslutz.com/board/geekslutz-forum/885529-strange-problem-mackie-1642-vlz3-mixer.html http://www.controlbooth.com/threads/mackie-board-broken-channel.9612/ mackie mixer broken Angående min egen benägenhet att go off topic; jag bekänner allt!
slejnard Postat 4 december 2013 Postat 4 december 2013 Ingen med taskiga erfarenheter av Mackiemixrar? "Sounds very good when its working" har jag googlat fram. Faktiskt bara bra erfarenheter. Vi har ett i föreningen som funkar galant och ett gammalt som använts flitigt on the road i ett coverband jag var med i för ca 10 år sen. Det fyller fortfarande sin funktion. Minns inte beteckningarna. Rock n roll aint dead 😎
Demonproducenten Postat 4 december 2013 Postat 4 december 2013 (redigerat) Du var väl inte alls off topic, det är ju lite intressant att höra erfarenheter. Om jag tänker på Soundcraft så kan jag inte minnas att jag sett en enda grej om att de pajat, men Mackie är det en hel del negativa snack o skriverier om. http://www.gearslutz...vlz3-mixer.html http://www.controlbo...n-channel.9612/ mackie mixer broken Angående min egen benägenhet att go off topic; jag bekänner allt! jasoundcraft lirar i en annan division rent kvalitetsmässigt/driftsäkerhet sen är det väl skillnad på dom mindre jämfört med dom större A&H är också kvalitet Mackie har ofta smarta lösningar och låter bra men har en tendens att få potar som glappar å raspar bla sen om det beror på vem som använder vad låter jag vara osagt https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=mackie+mixer+broken&ie=UTF-8&oe=UTF-8#q=soundcraft+mixer+broken&rls=en&safe=off https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=mackie+mixer+broken&ie=UTF-8&oe=UTF-8#q=allen+heath+mixer+broken&rls=en&safe=off Redigerat 4 december 2013 av Demonproducenten
Guitar Nilsson Postat 8 december 2013 Trådstartare Postat 8 december 2013 Nu har vi gjort två gig med raggarbandet o kört med den lilla Presonus 16.0.2. Samma Yamaha-PA som vi förut i samma två olika lokare kört på, men förut har vi haft min Soundcrafy Spirit mixer. O efter gårdagen är det typ ingen tvekan, jag tycker att min gamla billiga mixer låter rejält mkt bättre. Med Yamahalådorna o min Soundcraft brukar allt låta så bra att både vi som spelar o publiken typ häpnar. Med Presonusen låter det mest jobbigt. O jag har varit helt inställd på att den nya digitala mixern måste vara bättre så jag borde åtminstone placebo-inbillat mig det. Men nej. För att dra till med klassikt korkade benämningar på soundet så låter Soundkraften snyggt o varmt, Presonus låter digitalt o kallt. Bla lät min Yamahatopp riktigt illa som medhörning, rundgångskänsligt som fan. Nån Presonus Studiolive mixer blir det knappast för mig. Nån som känner igen det här?
Demonproducenten Postat 9 december 2013 Postat 9 december 2013 korkade benämningar på soundet så låter Soundkraften snyggt o varmt, Presonus låter digitalt o kallt. hur låter kallt resp varmt?
Guitar Nilsson Postat 9 december 2013 Trådstartare Postat 9 december 2013 hur låter kallt resp varmt? Hur låter bra resp dåligt? När man hör det förstår man. Lite märkligt att det lät sämre med Presonusen. Samma gitarrstärkare, samma trummor, samma mickar, samma PA-lådor, samma (två olika) lokaler. Enda skillnaden var Presonusmixern. Så nu är jag väldigt tveksam till en sån...
Martin Postat 9 december 2013 Postat 9 december 2013 (redigerat) Jo de låter inte särskilt bra. Låter ärligt talat förjävligt. Använd som sittunderlag. Presonus alltså. Redigerat 10 december 2013 av Martin
Guitar Nilsson Postat 10 december 2013 Trådstartare Postat 10 december 2013 Jo de låter inte särskilt bra. Låter ärligt talat förjävligt. Använd som sittunderlag. Presonus alltså. Har du verkligen testat en sån? O kan det vara så att den allra minsta är sämre än 16.04.04 och 24-kanalsmaskinen? Har sett ett Mackie Onyx bord med Firewire för 5000 kr nu. http://www.blocket.se/stockholm/Mackie_Onyx_1640__TC_M2000__Rack_51094693.htm?ca=5&w=3 Fast som det känns nu skiter jag helt i att byta livemixer om jag inte hittar nåt vrålbilligt, helst en fullständigt analog Soundcraft. Först ska jag köpa mig en multikabel.
Demonproducenten Postat 10 december 2013 Postat 10 december 2013 Hur låter bra resp dåligt? hur låter kallt resp varmt?kan du inte förklara? Jo de låter inte särskilt bra. Låter ärligt talat förjävligt. Använd som sittunderlag. Presonus alltså. du har aldrig använt en eller hur? 1
Guitar Nilsson Postat 10 december 2013 Trådstartare Postat 10 december 2013 hur låter kallt resp varmt? kan du inte förklara? Nej. Och ingen annan kan sätta ord eller nån sorts måttsiffra på det heller, men de flesta (?) vet nog vad jag menar. Hur många kg en stålbalk i en brokonstruktion tål innan den böjer sig finns det exakta mått på men inte på varmt o kallt ljud. Sitter man o lyssnar på en massa låtar på Spotify så hör man att även moderna svindyra inspelningar i vissa fall låter väldigt digital-kallt o hårt. Tex Dr loops exempel på musik med rejält med bas: Madonna – Push
Demonproducenten Postat 10 december 2013 Postat 10 december 2013 Nej. Och ingen annan kan sätta ord eller nån sorts måttsiffra på det heller, men de flesta (?) vet nog vad jag menar. Hur många kg en stålbalk i en brokonstruktion tål innan den böjer sig finns det exakta mått på men inte på varmt o kallt ljud. Sitter man o lyssnar på en massa låtar på Spotify så hör man att även moderna svindyra inspelningar i vissa fall låter väldigt digital-kallt o hårt. Tex Dr loops exempel på musik med rejält med bas: Madonna – Push du kan inte skilja en digital från en analog inspelning om du inte vet från början vad du hör 1
Guitar Nilsson Postat 10 december 2013 Trådstartare Postat 10 december 2013 Det är enkelt, typ allt är ju digitalt inspelat idag. Hoppa runt lite på Spotify så fattar du vad jag menar.
Demonproducenten Postat 10 december 2013 Postat 10 december 2013 Det är enkelt, typ allt är ju digitalt inspelat idag. nej men nästan allt är digitalt distribueratatt du har spotify som referens för hur digitalt ljud låter gör inte saken lättare för en rättvis bedömning 1
Guitar Nilsson Postat 10 december 2013 Trådstartare Postat 10 december 2013 (redigerat) nej men nästan allt är digitalt distribuerat att du har spotify som referens för hur digitalt ljud låter gör inte saken lättare för en rättvis bedömning Jag har även cd-skivor o en bra cd Sony cd-spelare. Samma låtar från moderna inspelningar låter lite bättre direkt från skiva än från Spotify Premium, så där har du både rätt och fel. Sen vaddå "hur digitalt ljud låter"...? Skulle det alltid låta både lika och rätt? Ta Dr Loops exempel igen. Madonna är en av världens rikaste o spar inte på nåt, men jag anser ändå att hon dragit det digitala processandet för långt ändå. Den feta djupa basen gillar jag, men diskanten har hon gått för långt med, den är typiskt digitalkall och jobbig. Sångljudet är ju inte heller precis vad jag kallar för rörvarmt. Madonna – Push Man kanske kunde ha en tråd där alla fick tycka till om mixen/mastern på Madonnas Push? Redigerat 10 december 2013 av Guitar Nilsson
Demonproducenten Postat 10 december 2013 Postat 10 december 2013 Sen vaddå "hur digitalt ljud låter"...? you tell me är du säker på att den jobbiga kalla diskanten inte är analogt boostad?
Guitar Nilsson Postat 10 december 2013 Trådstartare Postat 10 december 2013 you tell me är du säker på att den jobbiga kalla diskanten inte är analogt boostad? Det kan man ju inte vara. Men föga troligt sa han. Vad tycker du själv om diskanten på Push. Oavsett om den är analog eller digital. Vass eller trivsam? Är det inte ett lite hål som fattas i mellanregistret i hela ljudbilden? Madonna – Push
Martin Postat 10 december 2013 Postat 10 december 2013 (redigerat) edit Redigerat 2 januari 2014 av Martin
Guitar Nilsson Postat 10 december 2013 Trådstartare Postat 10 december 2013 jag hörde en shoutout med massa digitalmixrar den lät sämst också hört ett helt album där jag hörde samma dåliga signatur i ljudet. problemet ligger inte i AD/DA, snarare att de som jobbar mkt itb och med digital signaldesign inte förstår gammal hederlig class a elektronik Det heter ju att det nästan enbart beror på ljudteknikern hur en mix låter, men det är långt ifrån hela sanningen. När det kommer till tex kompressorer, och kanske buskompressorer i synnerhet så kan den ena kompressorn låta så enormt mkt bättre än den andra. Kan man koppla två kompressorer så att man kan skifta A/B lyssning med ett brytarklick, o lyssna på lika stark volym hör man troligen en stor skillnad på ljudkaraktären. Man får ju ägna bägge kompressorerna lång tid så man är säker på vilka inställningar som är de bästa på bägge två. Det är lätt att tänka att nya digitalmixrar naturligtvis låter skitbra o enormt mkt bättre än gamla analoga, eller att Madonnas enorma resurser naturligtvis gör att hennes mixar låter bättre än allt. Men så är det inte alls alltid... Man ska jämföra som fan...
Martin Postat 10 december 2013 Postat 10 december 2013 (redigerat) edit Redigerat 2 januari 2014 av Martin
Guitar Nilsson Postat 10 december 2013 Trådstartare Postat 10 december 2013 Jag hade en liten display o blinklampor i Finalizern, och visst kostade det lite onödig kraft att glo på den. Men jag sålde apparaten för en timme sen, så nu är det färdigtittat även där. Jag blir allt mer analog i mitt ljudjoxande. det enda jag vill titta på är VU-metrar.
Demonproducenten Postat 10 december 2013 Postat 10 december 2013 jag hörde en shoutout med massa digitalmixrar den lät sämst också hört ett helt album där jag hörde samma dåliga signatur i ljudet. problemet ligger inte i AD/DA, snarare att de som jobbar mkt itb och med digital signaldesign inte förstår gammal hederlig class a elektronik nu ska ju inte du låtsas som du förstår gammal hederlig elektronik 1
Demonproducenten Postat 10 december 2013 Postat 10 december 2013 Det digitala produktionstänkandet består av att tänka MAX / 2D / kommersialism i många fall. Medan den äldre skolan tänker: Dynamik / 3D / Konst. med vilken erfarenhet i ryggen uttalar du dig egentligen?hur många skivor har du varit med och producerat från 80-90-talet och framåt? jag tror du tillhör skitsnackarskolan och inget annat
Martin Postat 10 december 2013 Postat 10 december 2013 (redigerat) bortediterat Redigerat 10 februari 2014 av Martin
Martin Postat 10 december 2013 Postat 10 december 2013 https://soundcloud.com/sonic-sense-pro-audio/sets/digital-mixer-output Här är shoutouten
Guitar Nilsson Postat 10 december 2013 Trådstartare Postat 10 december 2013 https://soundcloud.com/sonic-sense-pro-audio/sets/digital-mixer-output Här är shoutouten Vaddå shotout tänkte jag, sen började låten omigen med olika mixrar. Nåt sånt har jag aldrig sett. Ska försöka lyssna flera ggr o se om jag kan höra nån skillnad. Är på Behringer X32 nu
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.