Jump to content
Annons

Letar konkurenter till Waves


rammega

Recommended Posts

Har ni några förslag?

Gärna svenskt.

Risken när man frågar så här kan ju leda till partiskhet. men jag tar chansen.

Redigerat av rammega
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har för första gången köpt något från Waves. Har aldrig tyckt att de var tillräckligt prisvärda, men nu i helgen hade de en deal som inte gick att motstå, där ett paket kostade en tusing istället för ca 10 papp... Får se efter hand som jag testar Waves-pluggarna, om de är i närheten av hypen... 😉

Annars använder jag främst pluggarna som hänger med Cubase, som är fullt tillräckliga för det mesta. När jag kör med andra, så är det mest pluggar från PSP Audioware, Flux och Sonalksis - och Celemony förstås...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för första gången köpt något från Waves. Har aldrig tyckt att de var tillräckligt prisvärda, men nu i helgen hade de en deal som inte gick att motstå, där ett paket kostade en tusing istället för ca 10 papp... Får se efter hand som jag testar Waves-pluggarna, om de är i närheten av hypen... 😉

Annars använder jag främst pluggarna som hänger med Cubase, som är fullt tillräckliga för det mesta. När jag kör med andra, så är det mest pluggar från PSP Audioware, Flux och Sonalksis - och Celemony förstås...

menar du silver? Redigerat av rammega
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med konkurrenter? Alla plugg-tillverkare är väll konkurrenter. Ett svenskt företag är iaf softtube som gör bra grejer i mitt tycke.

Mvh

Anders

Ja lite felformulerat där. Jag menar alternativ i samma klass.Och ett annat pris.
Link to comment
Dela på andra sajter

Fabfilter gör super bra saker. Deras limiter är den bästa på marknaden enligt mig. Även den nya multibands-kompressorn är suverän. Är säker på att deras eq är bra också.

PSP Vintagewarmer2 är suverän.

SSL Duende föredrar jag framför Waves SSL

Dock så säljer ju ibland Waves vissa pluggar till ett bra pris. Jag gillar deras standard delay och CLA kompressorerna.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag har för första gången köpt något från Waves.

Detsamma. Köpte bass rider. En trevlig och bra plugg. Har bestämt mig för att bara köpa pluggar som gör något annat än EQ, kompressor etc. Behöver inga fler standardpluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nog inte så mycket svenskt att tipsa om men det finns mycket därute som låter bra och är inspirerande att arbeta med.. Softube gör bra grejer.

Waves har aldrig varit en norm hos mig men när man lyckades pricka in en bra paketbundle och lösa delar så tycker jag det är OK att ha dem.. jag vill oftast ha pluggar som färgar på ett eller annat sätt och kombinera kedjor med dessa. Men ibland är det skönt med helt kliniskt rena pluggar om man bara vill åt funktionen.

Jag har gradvis köpt på mig Waves. har några favopluggar jag använder ofta L2 limitern, Hybrid serien ( de apelsinfärgade H-comp och H-delay)

Fabfilter har jag sneglat på men de har alltid kommit i kläm när det haft bra deals.. dock så brukar de vara schyssta o fixa mängdrabatt om man frågar snällt 😄.. brukar bli bra rabattt om man köper 4 pluggar eller fler.

Soundtoys hade jag hoppats skulle rea ut sin bundle men de snikade med single-plug rabatter..

Lite dyrare är väl Flux och Sonnox.. kanske lite hype'ade också och jag tycker inte att de ger mig någon hjärtklappning av det jag hört av dem som inte andra pluggar gör likvärdigt.

Don't crack kanske har sin Nomad Factory sale fortfarande.. alla 50 pluggarna för $199 istället för $599.. kan varken säga bu eller bä då jag aldrig använt dem, mycket för pengarna däremot

Crysonic brukar ofta rabattera ut alla sina pluggar för typ $50 .. och "save $1500!!! worth of plug-ins" som det brukar stå i deras annonser haha.. tjena

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Waves är ganska usla på cubase stöd. Det fungerar inte med remotes på ett cubase sätt. Saker som cc121 och cmc fungerar inte med waves.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waves är ganska usla på cubase stöd. Det fungerar inte med remotes på ett cubase sätt. Saker som cc121 och cmc fungerar inte med waves.

Pratar vi om dom legala waves då eller?
Link to comment
Dela på andra sajter

med svenskt så menar jag att det borde finnas några och att det vore trevligt med svenskt. men denna marknad är nog svår att slå sig in på som nykomling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Vad spelar det för roll var företaget finns? Fattar inte vitsen. Bra pluggar är bra pluggar. Skit samma varifrån. Bra och acceptabelt pris är det enda som spelar någon roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad spelar det för roll var företaget finns? Fattar inte vitsen. Bra pluggar är bra pluggar. Skit samma varifrån. Bra och acceptabelt pris är det enda som spelar någon roll.

Ja förlåt att jag helst köper svenskt om det finns.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte mycket flaggviftande alls i plugin världen vad jag märkt. Finns ett gäng svenskar som gör enklare gratisplugin som häckar på KVR och så softube. Flera av Steinbergs äldre plugins och virtuella instrument är gjorda av svenskar med.

Men tror inte det är många som ser ett säljargument i vilken nation man tillhör. Därför är det svårt att hitta svenskar med, där dom finns.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Pratar vi om dom legala waves då eller?

Du får väl fråga waves. Men det finns trådar om det på steinbergs hårdvaru support forum. Och waves är långt från ensamma. Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad spelar det för roll var företaget finns? Fattar inte vitsen.
Det är nog vanligare än du tror faktiskt. Jag har träffat flera som bojkottade isrealiska Waves när muren på västbanken byggdes.
Link to comment
Dela på andra sajter

med svenskt så menar jag att det borde finnas några och att det vore trevligt med svenskt.
Det finns ganska många svenska mjukvarutillverkare, men det är inte många som är i Waves territorium. Redan nämnda Softube är väl ett bra förslag iom. många effektpluggar.

Annars är det väl fler Instrumenttillverkare såsom Propellerhead, Toontrack, XLN Audio eller smalare utvecklare som Kilohearts, Sonic Charge, Wallander Instruments, Tailored Noise, Vember Audio...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas på bra konkurrenter som kan pressa ner dessa helt absurda priser. Förespråkar nästan illegal nedladdning tills priserna blir rimliga.

Förstår inte poängen med att förespråka illegal handling i det här fallet. Kollar man runt hittar man allt från bra gratispluggar, till fantastiska budgetpluggar för några hundralappar till gedigna produktkataloger för saftiga priser.

Vill man nödvändigtvis ha wavespluggar är det bara att vänta in tillfället när just den plugg eller bundle du suktar efter reas ut. Själv slog jag till på Bass Rider och Marroquin igår. Landade på knappa tusenlappen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer man bara ihåg att vänta tills den här tiden på året kan man göra många riktigt bra klipp.. själv uppdaterade jag till Komplete 9 Ultimate för straxt över en månad sen. vad händer då? NI släpper en discount på 50% i online butiken.. 2000:- hade man kunnat göra annat för.. nä.. nästa år får man vänta tills Black Friday och allt som händer efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Och sen finns alltid andrahandsförsäljning på kvr där man kan få pluggar till vrakpriser. Har själv handlat där och tyckte jag fick Lexicon LXP till ett schysst pris och månaden efter Lexicon själv sina priser rejält och hade betalat lite mindre om jag väntat en månad. 🙁 Så du är inte ensam Lundin. Nåja det är en annan historia. Bassrider köpte jag nyligen för 46 dollar tror jag det var.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...