Jump to content
Annons

Låga frekvenser i mono


ChristopherHawken

Recommended Posts

Hallå allesammans, är ny här men har 'lurkat' ett tag.

Jag iaf har en fråga angående mixning av låga frekvenser så som t.ex bas och slagtrummor,

De flest artiklar och tips jag har läst rekommenderar att dessa ska mixas i mono för att det inte ska bli fasproblem samt att många ljudanläggningar på .tex klubbar summerar de låga frekvenserna till mono.

Jag har sett tips med allt i från att 100hz till 400hz helt i mono, men det beror kanske lite på mixen och vilken typ av musik men när jag sedan försökt undersöka professionellt mixade(främst elektronisk musik) låtar men inga av dem verkar följa rådet.

T.ex: I Remember av Deadmau5 s verkar slagtrumman(kicken) vara i stereo en bra bit under 100hz och det har stämt i princip alla andra låtar jag försökt analysera också.

Är det nått jag har missuppfattat eller misstolkar jag kanske mina pluggar? Använder ett vektorskop och en frekvensanalysator och spelar upp låtarna i mitt DAW.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

slagtrumman?

finns inga måsten idag - möjligen standarder för hur man brukar göra

mono löser inga fasproblem i sig men det du mixar i mono kommer låta som du hör det även i monosystem

du kan också använda monolyssning för att kontrollera ev fasproblem

Link to comment
Dela på andra sajter

..du kan också använda monolyssning för att kontrollera ev fasproblem

+1

Växla mellan stereo och monolyssning. Försvinner bas när du går från stereo till monolyssning har ditt stereospår fasproblem som du kan välja att åtgärda om du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frequenser under ungefär 120Hz är svåra att höra i stereo, och under cirka 80Hz är omöjliga utan hörlurar...och med hörlurar ger stereopanning i såna frequenser en otrevlig känsla av lock för öronen, så det är en bra ide att undvika.

Som Mista Demon skrev så löser mono inte fas-problem som kan uppstå, men det gör att man kan höra dem betydligt bättre, och därmed enklare fixa dem. En viktig regel när man mixar är att undvika allt onödigt som pesten. Det finns mycket som det är som kommer jävlas under arbetets gång, att spä på med ännu mer kända upp-fuckare är ett bra sätt om man önskar sig magsår av tomten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...