Jump to content
Annons

Få bättre gitarrljud


Bunkert

Recommended Posts

Annons

Enligt vad som sägs om det här så ska det inte spela nån roll alls om det är tele eller XLR till en linesignal, men jag hör att det låter renare via XLR. Men att jag skulle kunna bevisa det med några egna mätningar eller att hänvisa..

Varför inte? Det är väl bara att spela in och jämföra, FFTa, normalisera, A/B testa, nulla...

Du vill inte veta sanningen bara, du gillar det lite mystiska, erkänn ! 🙂

Det är bara teknik för bövelen, det magiska ligger i musiken själv.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tro det eller ej, men om man jämför med en bild, så låter det med de nya kablarna som att "bilden har fler pixar per tum", det finns mer information i den, den har högre upplösning.

Det är förstås inte 44,1khz in i kabeln och 96khz ut ur den.

Men det låter renare, öppnare, klarare, speciellt i de högre registren med mina nya kablar och Furutechkontakterna, än men Klotz, Vovox med Neutrikkontakter och annan kabel som sägs vara den bästa.

Tro det eller ej. Men så är det.

Nu är det snart 8 hela sidor i den här tråden om dessa fantastiskt engagerande kablar. Men eventet handlar inte bara om kablar. Det handlar om musik.

Nu var det ju just att du med din poster påstår att telekontakten skulle kunna påverka upplösningen jag reagerade mest på. Och du skriver om kablar?

Det kan så klart vara så att kabelns egenskaper och konstruktion gör att frekvensomfånget och signalstyrkan påverkas. Det är inga konstigheter och relativt enkelt att räkna på http://www.sengpielaudio.com/calculator-cable.htm

Att en kontakt skulle kunna ha samma påverkan, nja... Men det borde vara enkelt att mäta. Prova! Det kan spara dig mycket pengar i framtiden.

Däremot, upplösningen på en analog signal är oändlig, oavsett vilken kabel eller kontakt den passerar igenom. Någonting annat är per definition helt omöjligt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, vill en höra nämnde Josef Svalander predika lite om akustik i ett rum, så finner en följande på hans sida Min anläggning. Så här avslutar han beskrivningen av det rum där han provar ut den ena fantastiska uppfinningen efter den andra:

"Totalt sett ett ganska standardrum utan några speciella akustiska prylar - det brukar faktiskt inte behövas normalt sett. Ofta så får man bara nya problem på köpet."

För att vara en människa som påstår sig vara intresserad av ljud är väl ett sånt uttalande lite mer än märkligt?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tro det eller ej. Men så är det.

att du tror eller tycker dig höra skillnad är en sak att påstå

att säga att "så är det" är ett övertramp mot regel 1 och ett icke belagt påstående som skulle kunna landa i falsk marknadsföring

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte kan bevisa en sån sak så det håller för ett Nobelpris, ska man inte ens få nämna det då?

om du inte ens vill eller har försökt ta reda på om det du tycker dig höra faktiskt stämmer är det väl tveksamt om du ska påstå att "nåt är"

nöj dig med att säga att du tycker det låter si eller så - vilket givetvis inte är samma sak som att det stämmer (iphone4)

Link to comment
Dela på andra sajter

?

varför kalla dom bögar?

varför blandar du in en massa tugg om sexuell läggning?

För att du ska bli arg. nej skämtåsido.

för att det påminner om sexuell läggning.

du kan aldrig tvinga nån att byta inställning med hjälp av tester eller teori.

vissa människor penslar med känsla andra med mattematik.

tog svartvitt och homo p.g.a flaggan (färger = känslor) och det allmänna hatet för den sortens tänkande på detta forumet .

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

du kan aldrig tvinga nån att byta inställning med hjälp av tester eller teori.

det hänger helt och hållet på om denne har en ovilja att ompröva sin verklighetssyn eller inte

hade allas våra föreställningar varit lika rotat som sexuell läggning hade vi fortfarande trott jorden var platt

så jag tycker nog din jämförelse var kass

Link to comment
Dela på andra sajter

det hänger helt och hållet på om denne har en ovilja att ompröva sin verklighetssyn eller inte

hade allas våra föreställningar varit lika rotat som sexuell läggning hade vi fortfarande trott jorden var platt

så jag tycker nog din jämförelse var kass

prata för dig själv din solfjäder

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan aldrig tvinga nån att byta inställning med hjälp av tester eller teori.

Jag skulle snarare se det som en möjlighet - att byta inställning menar jag.

Men en del ser det som finare och tro på tomten, konstigt nog. Antagligen har man inte tillräckligt med grundkunskap för att kunna värdera "ny" kunskap.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle snarare se det som en möjlighet - att byta inställning menar jag.

Men en del ser det som finare och tro på tomten, konstigt nog. Antagligen har man inte tillräckligt med grundkunskap för att kunna värdera "ny" kunskap.

förstår vad du menar. men att tro på något mer än det mätbara i det här forumet gör att man blir behandlad som ett djur oavsett om man skulle skaffa fram mätalternativ som visar att andra hört skillnad så är det nån som tvingat nån att göra fel, för att sprida felaktiga resultat o.s.v.

det har ingen betydelse, de svartvita kommer aldrig nånsin vilja höra skilnader, de hatar skillnader.

avskyr verkligen från botten av deras hjärtan för det stämmer inte med hur deras hjärnor fungerar.

eftersom svart måste vara svart och vitt vitt alltid.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

personligen skiter jag i båda och kablar och vad folk tror på.

är bara trött på att se samma "meat-grinding" pågå på det här forumet år efter år

jag ska dra mig tillbaka snart från det här forumet.. man börjar bli gammal =) snart 26 bast

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

men att tro på något mer än det mätbara i det här forumet gör att man blir behandlad som ett djur oavsett...

Men snälla nån. Ljudvågor elektriska signaler är inget konstigt eller magiskt i sig.

Går det inte att mäta någon skillnad, signalerna nullar - så är det ingen skillnad. Punkt.

Säg att du lyckas mäta upp en skillnad, så är det långtifrån säkert att skillnaden går att höra ändå.

Hjärnspöken går också att mäta, placeboeffekt kallas detta.

Vetenskap är inte kontra konst ! Eller byggde du ihop bandspelare, dator och ljudkort helt på egen hand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men snälla nån. Ljudvågor elektriska signaler är inget konstigt eller magiskt i sig.

Går det inte att mäta någon skillnad, signalerna nullar - så är det ingen skillnad. Punkt.

Säg att du lyckas mäta upp en skillnad, så är det långtifrån säkert att skillnaden går att höra ändå.

Hjärnspöken går också att mäta, placeboeffekt kallas detta.

Vetenskap är inte kontra konst ! Eller byggde du ihop bandspelare, dator och ljudkort helt på egen hand?

Jag använder inte datorer, jag använder inte nånting

har inga kablar, tror inte på nått låt mig va

Link to comment
Dela på andra sajter

förstår vad du menar. men att tro på något mer än det mätbara i det här forumet gör att man blir behandlad som ett djur oavsett om man skulle skaffa fram mätalternativ som visar att andra hört skillnad så är det nån som tvingat nån att göra fel, för att sprida felaktiga resultat o.s.v.

det har ingen betydelse, de svartvita kommer aldrig nånsin vilja höra skilnader, de hatar skillnader.

avskyr verkligen från botten av deras hjärtan för det stämmer inte med hur deras hjärnor fungerar.

eftersom svart måste vara svart och vitt vitt alltid.

Snacka om att skriva ett svartvitt inlägg 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar verkligen vad som ska hända med den här tråden efter eventet...

Ok. Hör upp nu gott folk!

Om jag ska göra en superkorrekt mätning på eventet på söndag av ljudsignal A och jämföra mot ljudsignal B. Hur ska jag göra då?

Det naturliga för mig är att man t.ex.

A: Spelar ett par fraser i en förstärkare och sedan spelar ett par fraser i en annan förstärkare. Sedan efter ett par varv fram och tillbaka kan man säga vad man tyckte om bäst.

B: Samma med kablar. Spela lite med en kabel, byt kabel, spela lite till, byt tillbaka, spela igen osv.

Om man skulle sätta upp ett stereopar i rummet och spela in det hela, så kommer det förmodligen höras skillnad på förstärkarna under test A och på kablarna i test B.

Men om jag förstått rätt så duger inte detta. Eller?

Man kommer visserligen höra skillnad på de olika sounden i förstärkarna och kablarna, men gitarristen spelar ju också lite olika varje gång, så det blir liksom ingen kliniskt ren testmiljö.

Jag själv är ju nöjd med att själv med min hjärna tolka/mäta signalerna som kommer in i mina öron. Men hur ska jag gå tillväga för att göra en 100% korrekt mätning av kablarna, kontakterna och till och med (kastar in en ny brandfackla) lödtennet?

T.ex.

A: Silk 050 kabel med Furutech telekontakt och Furutech lödtenn

B: Silk 050 kabel med Furutech telekontakt och STANNOL lödtenn

A: Silk 050 kabel med Furutech telekontakt och Furutech lödtenn

B: Silk 050 kabel med Neutrik telekontakt och Furutech lödtenn

A: Silk 050 kabel med Furutech telekontakt och Furutech lödtenn

B: Klotz kabel med Neutrik telekontakt och STANNOL lödtenn

Etc. etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag ska göra en superkorrekt mätning på eventet på söndag av ljudsignal A och jämföra mot ljudsignal B. Hur ska jag göra då?

Jag känner inte till utrustningen du nämner, men jag skulle det en rättvis chans till övertygelse.

Dom som tvivlar dig skulle inte ge dig en chans, för då skulle dom känna sig utskämda/obekväma.

Så det finns inget sätt för dig att övertyga på, som dom inte kan ifrågasätta - åtminstone inte online. OCh vice versa förstås. Därav faller deras tes, och motsatt tes med, och därmed hela online-debatten överhuvudtaget.

Enda lösningen är att besöka ditt seminarium och se efter o ifrågasätta "hands on". Men som det verkar hittills, så är tvivlarna dom minst villiga att ens ge motbeläggen o seminariet en chans ens.

Jag hävdar att det är ifrån den värdegrunden dom mobbade sönder din tråd med.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ett problem är hörselns otroligt korta minne. Byter du kabel så kommer det att ta för lång tid mellan testerna, Sedan inverkar det hur man spelar så det är svårt att göra rätt bedömning.

However, är det rejält stora skillnader så borde en test där man byter kabel kunna ge nåt vettigt resultat.

Vad ni vill bevisa är alltså skillnad mellan lödtenn och kontakt och ni använder samma kabel i alla tester?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssningstest visar noll och intet, i och med att hjärnan analyserar och värderar olika beroende på inställning eller tro.

Två likadana tagningar (av samma ljudvåg) genom två olika kedjor, varav en fasvändes.

Om det inte är tyst när bägge spelas upp med sample precis uppspelning har man hittat en olikhet. (eller helt misslyckats i testet)

Redigerat av Robert Smedberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...