BluesBoy Postat 12 december 2013 Postat 12 december 2013 (redigerat) Ett problem är hörselns otroligt korta minne. Byter du kabel så kommer det att ta för lång tid mellan testerna Men om man spelar in och lyssnar, borde det väl funka hyfsat? Själva spelandet påverkar förvisso fortfarande.Om man spelar in och gör sådana där fina klipp som du brukar presentera, är ju utgångsläget ett annat än att vänta på att byta kabel. Edit: Stavning Redigerat 12 december 2013 av BluesBoy
JJRockford Postat 12 december 2013 Postat 12 december 2013 Jag känner inte till utrustningen du nämner, men jag skulle det en rättvis chans till övertygelse. Dom som tvivlar dig skulle inte ge dig en chans, för då skulle dom känna sig utskämda/obekväma. Så det finns inget sätt för dig att övertyga på, som dom inte kan ifrågasätta - åtminstone inte online. OCh vice versa förstås. Därav faller deras tes, och motsatt tes med, och därmed hela online-debatten överhuvudtaget. Enda lösningen är att besöka ditt seminarium och se efter o ifrågasätta "hands on". Men som det verkar hittills, så är tvivlarna dom minst villiga att ens ge motbeläggen o seminariet en chans ens. Jag hävdar att det är ifrån den värdegrunden dom mobbade sönder din tråd med. Kan du förklara hur byte av en telekontakt skulle kunna öka upplösningen i en analog signal?
Bunkert Postat 12 december 2013 Trådstartare Postat 12 december 2013 Ett problem är hörselns otroligt korta minne. Byter du kabel så kommer det att ta för lång tid mellan testerna, Sedan inverkar det hur man spelar så det är svårt att göra rätt bedömning. However, är det rejält stora skillnader så borde en test där man byter kabel kunna ge nåt vettigt resultat. Vad ni vill bevisa är alltså skillnad mellan lödtenn och kontakt och ni använder samma kabel i alla tester? Ja, precis. Själv har jag inte hört skillnad på olika lödtenn, men det finns de som hävdar de har olika sound. Så att ha två identiska kablar med enda skillnad att de har olika lödtenn i kontakterna och jämföra dem A mot B. Det skulle jag t.ex. vilja göra. Jag vill verkligen testa själv om jag kan höra det andra hävdar att de hör. AB-testa kontakter på samma sätt har jag gjort en massa, och där skulle det vara kul att få ned någonting "på tape" så att säga, så att andra som inte är på plats också kan höra den skillnad jag hör. Men det är ju synd om hela testet avfärdas som felaktigt när man nu anstränger sig att få till det. Så. Hur ska jag göra testet?
Demonproducenten Postat 12 december 2013 Postat 12 december 2013 Två likadana tagningar (av samma ljudvåg) genom två olika kedjor, varav en fasvändes. Om det inte är tyst när bägge spelas upp med sample precis uppspelning har man hittat en olikhet. +1och lägg gärna till en frekvensspektrumanalysator så man kan se hur stora och vilka skillnader som uppstår
drloop (oregistrerad) Postat 12 december 2013 Postat 12 december 2013 (redigerat) Men om man spelar in och lyssnar, borde det väl funka hyfsat? Själva spelandet påverkar förvisso fortfarande. Om man spelar in och gör sådana där fina klipp som du brukar presentera, är ju utgångsläget ett annat än att vänta på att byta kabel. Edit: Stavning Spelar in man är chansen större för att få en korrekt bedömning, japp. 🙂 Redigerat 12 december 2013 av drloop
Bunkert Postat 12 december 2013 Trådstartare Postat 12 december 2013 Lyssningstest visar noll och intet, i och med att hjärnan analyserar och värderar olika beroende på inställning eller tro. Två likadana tagningar (av samma ljudvåg) genom två olika kedjor, varav en fasvändes. Om det inte är tyst när bägge spelas upp med sample precis uppspelning har man hittat en olikhet. (eller helt misslyckats i testet) Så man måste alltså spela in signalen först. Sedan spela upp den igen, genom först kabel 1 sedan kabel 2, synka klippen, fasvända den ena, spela upp båda klippen samtidigt, spela in ljudet och så ha en fil som antingen är tyst eller låter? Finns det något mer sätt?
JJRockford Postat 12 december 2013 Postat 12 december 2013 Jag undrar verkligen vad som ska hända med den här tråden efter eventet... Ok. Hör upp nu gott folk! Om jag ska göra en superkorrekt mätning på eventet på söndag av ljudsignal A och jämföra mot ljudsignal B. Hur ska jag göra då? Det naturliga för mig är att man t.ex. A: Spelar ett par fraser i en förstärkare och sedan spelar ett par fraser i en annan förstärkare. Sedan efter ett par varv fram och tillbaka kan man säga vad man tyckte om bäst. B: Samma med kablar. Spela lite med en kabel, byt kabel, spela lite till, byt tillbaka, spela igen osv. Om man skulle sätta upp ett stereopar i rummet och spela in det hela, så kommer det förmodligen höras skillnad på förstärkarna under test A och på kablarna i test B. Men om jag förstått rätt så duger inte detta. Eller? Man kommer visserligen höra skillnad på de olika sounden i förstärkarna och kablarna, men gitarristen spelar ju också lite olika varje gång, så det blir liksom ingen kliniskt ren testmiljö. Jag själv är ju nöjd med att själv med min hjärna tolka/mäta signalerna som kommer in i mina öron. Men hur ska jag gå tillväga för att göra en 100% korrekt mätning av kablarna, kontakterna och till och med (kastar in en ny brandfackla) lödtennet? T.ex. A: Silk 050 kabel med Furutech telekontakt och Furutech lödtenn B: Silk 050 kabel med Furutech telekontakt och STANNOL lödtenn A: Silk 050 kabel med Furutech telekontakt och Furutech lödtenn B: Silk 050 kabel med Neutrik telekontakt och Furutech lödtenn A: Silk 050 kabel med Furutech telekontakt och Furutech lödtenn B: Klotz kabel med Neutrik telekontakt och STANNOL lödtenn Etc. etc. Börja med att skaffa en multimeter som kan mäta resistans och kapacitans. Sen är det bara att mäta kablar och kontakter (inkl. lödtenn). Att lyssna är ganska svårt om en ska kunna avgöra skillnader. Dels eftersom hörselminnet som många påverkar är väldigt kort och förrädiskt. Men också för att det är så mycket annat som kan ändras från en lyssning till en annan. Det skulle t ex kunna räcka att du flyttar huvudet en centimeter åt något håll för att ljudet ska låta annorlunda. Sen undrar jag om du håller med Josef Svalander i hans påstående om att akustikbehandling av ett rum oftast ställer till mer besvär än nytta?
Demonproducenten Postat 12 december 2013 Postat 12 december 2013 (redigerat) Finns det något mer sätt? du kan ju använda en förinspelad signal och se vad som händer med denden kan du ju också jämföra för att se hur mycket det avviker från originalsignalen det var väl så drloop redan gjort i sitt test Spelar man är chansen större för att få en korrekt bedömning, japp. 🙂 spelar man IN menar du? 😱 Redigerat 12 december 2013 av Demonproducenten
drloop (oregistrerad) Postat 12 december 2013 Postat 12 december 2013 Tack demonen, spelar in var ordet sa Bull.
Robert Smedberg Postat 12 december 2013 Postat 12 december 2013 Så man måste alltså spela in signalen först. Sedan spela upp den igen, genom först kabel 1 sedan kabel 2, synka klippen, fasvända den ena, spela upp båda klippen samtidigt, spela in ljudet och så ha en fil som antingen är tyst eller låter? Finns det något mer sätt? Du behöver inte spela in de bägge klippen, räcker att spela upp dem. Det enda öronen kan användas till i sånt här test är att avgöra om det hörs något eller inte. De ska inte bedöma några olikheter.. 1
Demonproducenten Postat 12 december 2013 Postat 12 december 2013 Tack demonen, spelar in var ordet sa Bull. 🙂var helt övertygad att det var ett bortfall
SadamJR Postat 12 december 2013 Postat 12 december 2013 Ett problem är hörselns otroligt korta minne. Är detta ett faktum? Doftminnet sägs vara långt och associerat med andra minnen.Hmm.
Claes Holmerup Postat 12 december 2013 Postat 12 december 2013 Angående skillnad mellan olika lödtenn, så har man gjort fel vid lödningen om det är någon skillnad alls. Lödtennet är nämligen en dålig ledare jämfört med andra material, så det är bara till för att fixera kabeln så att den har kontakt med ytan i kontakten som den löds fast på. Saknas den extremt grundläggande kunskapen så är det verkligen inte lätt att förstå hur det egentligen fungerar... Rhodium, som har nämnts, är en betydligt sämre ledare än exempelvis guld, men finns ändå ofta som plätering på "exklusiva" kontakter. Sedan är det inte hela världen med olika plätering - för det enda som händer med olika material i hörbara frekvenser, är att signalen kan dämpas marginellt på grund av olika konduktivitet i materialen.
Claes Holmerup Postat 12 december 2013 Postat 12 december 2013 Är detta ett faktum? Doftminnet sägs vara långt och associerat med andra minnen.Hmm. Det beror på... Det generella hörselminnet är långt, så du kan känna igen rösten på en person som du inte har pratat med på flera år och du känner igen olika instruments ljud typ hur länge som helst, även om du hör dem i lyssningsanläggningar som låter helt olika - men det specifika hörselminnet för detaljer är bara några sekunder. Det är därför lysningstest alltid måste göras med A/B-switch. Annars kan man helt enkelt inte lita på att man gör en korrekt bedömning av eventuella skillnader.
laban1 Postat 12 december 2013 Postat 12 december 2013 - men det specifika hörselminnet för detaljer är bara några sekunder. 5s har jag hört (källa saknas)
Guitar Nilsson Postat 12 december 2013 Postat 12 december 2013 Jag plockade nyss fram en rulle lödtenn. Den lät inte alls.
drloop (oregistrerad) Postat 12 december 2013 Postat 12 december 2013 (redigerat) Du har inga tennöron Nilsson... 😱 Redigerat 12 december 2013 av drloop
laban1 Postat 12 december 2013 Postat 12 december 2013 Jag plockade nyss fram en rulle lödtenn. Den lät inte alls. Ta och flussa dina öron så går det bättre 😎
JJRockford Postat 12 december 2013 Postat 12 december 2013 Jag hittade ytterligare en intressant "artikel" av Josef Svalander, angående blindtest. Något han, kanske inte helt oväntat, förkastar. Motiveringen är dock mycket märklig på många sätt. Det jag tyckte var mest intressant var: "En annan felkälla är att man, trots synnerligen noggranna mätningar, kan hamna i ett läge där A låter något högre än B. Inte så mycket att man upplever det som högre men tillräckligt för att A skall upplevas som bättre än B. Det är mycket svårt att lyckas få till exakt samma volym. Inte minst för att det i många lägen skiljer i frekvensgång, dvs vissa frekvensområden är betonade i apparat A och andra fenomen finns i apparat B. Det är i det närmaste omöjligt att korrigera så att en sådan test blir rättvisande." Vad är det egentligen en vill upptäcka i ett ljudtest, om inte skillnaden i frekvenser? 🙂 2
laban1 Postat 12 december 2013 Postat 12 december 2013 Det är mycket svårt att lyckas få till exakt samma volym. Jag tror du har fetstilat fel avsnitt. Den springande punkten är att en högre volym oftast uppfattas som bättre. Och hur ska man normalisera med hänsyn till upplevd volymförändring?
JJRockford Postat 12 december 2013 Postat 12 december 2013 Jag tror du har fetstilat fel avsnitt. Den springande punkten är att en högre volym oftast uppfattas som bättre. Och hur ska man normalisera med hänsyn till upplevd volymförändring? Jag tyckte nog faktiskt att det var lustigare att han lägger fram en tillverkares medvetna (eller omedvetna för all del) färgning av ett ljud som ett problem när en ska A/B-testa två produkter.
AnthonyS Postat 12 december 2013 Postat 12 december 2013 Är detta ett faktum? Doftminnet sägs vara långt och associerat med andra minnen.Hmm. Det beror på... Det generella hörselminnet är långt, så du kan känna igen rösten på en person som du inte har pratat med på flera år och du känner igen olika instruments ljud typ hur länge som helst, även om du hör dem i lyssningsanläggningar som låter helt olika - men det specifika hörselminnet för detaljer är bara några sekunder. Det är därför lysningstest alltid måste göras med A/B-switch. Annars kan man helt enkelt inte lita på att man gör en korrekt bedömning av eventuella skillnader. Doftsinnet och hörseln är integrerat i hjärnans minnesfunktioner på olika sätt. Doftsinnet är enkelt förklarat "hardwired" till minnescentra, medan hörseln har en längre väg dit, med fler selektiva filter på vägen. Sen fungerar retrieval-systemen för de två sinnena lite olika. Det är enklare att långt senare plocka fram ljudet av ett rockband ur minnet än hur det doftade inne på arenan, men man kan helt plötsligt upptäcka att det exempelvis "luktar sommarstuga" 70 år efter att man var där senast. Doftminnet har således en betydligt mer effektiv imprinting, men är mycket svårare än hörselminnet att aktivt "söka" i.
Bunkert Postat 13 december 2013 Trådstartare Postat 13 december 2013 Testade telekablar på elbas igår i studion. Oh lord vilka olika sound de hade. Kopplade om på ca 3-4 sek, så det var lätt att höra skillnaden i ljuden. Det som var mest häpnadsväckande var hur annorlunda det kändes att spela med de olika kablarna. Kablarnas ljud hade helt olika timing. På detta forum verkar det vara flera som inte tror på detta. Men kom på söndag säger jag och hör. Den som inte hör skillnad är antagligen nybörjare på att lyssna och analysera det en hör, eller så har personen i fråga fel på sin hörsel. Den som känner sig trampad på tån, eller örat, kom och lyssna och låt en ny ljudvärld öppna sig. Tre olika kablar från Analysis Plus Fenderkabel Monster Cable Silk 050 med Furutechkontakter Samt en ordinär sak med Amphenolkontakter. Varje kabel hade sitt unika sound. Vi tar med alla sju kablar på söndag.
Signia Postat 13 december 2013 Postat 13 december 2013 (redigerat) Gör bara inte misstaget att lägga ut ljudfiler som bevis här. Du riskerar att bli anklagad för manipulation, och mötas av extremt tekniskt utarbetade belägg för det. Lycka till på söndag. Redigerat 13 december 2013 av Signia
Anders F Postat 13 december 2013 Postat 13 december 2013 Skulle man inte kunna göra på följande sätt. Koppla in basen till en switch som man sedan har flera outputs på. Spela på basen och inte veta när man byter kabel och sedan se hur många % av gångerna man säger till vid bytet. Självklart måste switchen sköta detta utan någon som helst klick eller pop när man byter. Då utesluter man ju vetskapen av vilken kabel det är i så man kon koncentrera sig på det man hör? Vore inte det en idé? MVH Anders
Recommended Posts