8bit Postat 2 december 2013 Postat 2 december 2013 Det gäller ju att också ha högtalare som följer med upp till 40 kHz! 😱
joachime Postat 2 december 2013 Postat 2 december 2013 Det gäller ju att också ha högtalare som följer med upp till 40 kHz! 😱 Vilket många högtalare troligtvis gör. I vilken utsträckning och hur rakt är en annan fråga. Eftersom konsumenter inte efterfrågar mätdata ovanför 20 kHz finns inget motiv för tillverkare eller recensenter att fixa fram det.
8bit Postat 2 december 2013 Postat 2 december 2013 Vilket många högtalare troligtvis gör. I vilken utsträckning och hur rakt är en annan fråga. Eftersom konsumenter inte efterfrågar mätdata ovanför 20 kHz finns inget motiv för tillverkare eller recensenter att fixa fram det. "Många högtalare" - det är nog att ta i. Kollade nearfields på Tannoy, Dynaudio, Pelonis, KRK, Neumann, Yamaha, Genelec och Focal utan framgång (kollade dock inte alla modeller). Adam uppgav respons upp till 40 kHz.
Casperfren Postat 23 december 2013 Postat 23 december 2013 (redigerat) Här är en extremt intressant föreläsning som passar ämnet Den riktiga föreläsningen börjar så smått ≈ 0:30:00 http://www.youtube.com/watch?v=SsgQcyXyzss Redigerat 23 december 2013 av Casperfren
Sonefors Postat 23 december 2013 Postat 23 december 2013 Om jag fattat det hela rätt så påverkar övertoner över 20Khz även det vi hör i spannet mellan 20hz-20Khz. Jag är dock inte helt hundra på teorin där, utan går på hur det låter och jag hör skillnad även om jag boostar vid 40khz på air-filtret 🙂 Precis! Det handlar om att förflytta dom negativa effekterna ovanför vårt hörbara register. Har fö bara hört gott om den. Ska låta sjukt bra.
Casperfren Postat 24 december 2013 Postat 24 december 2013 Precis! Det handlar om att förflytta dom negativa effekterna ovanför vårt hörbara register. Har fö bara hört gott om den. Ska låta sjukt bra. Ah, men då ska dem flyttas typ till över 100khz enligt Rupert Neve Om du menar precis över 20khz så känns ditt resonemang kass
Sonefors Postat 24 december 2013 Postat 24 december 2013 Ah, men då ska dem flyttas typ till över 100khz enligt Rupert Neve Om du menar precis över 20khz så känns ditt resonemang kass Rupert har säkert rätt. Jag har gått på det jag lärt mig och det finns säkert flera teorier runt det.
KillwithSkill Postat 24 december 2013 Postat 24 december 2013 Det finns inget mätinstrument i världen som kan mäta hur ljud påverkar våra hjärnor, även om det nu skulle sticka iväg över vår hörselförmåga. Bara för att jag inte hör en viss frekvens så betyder det inte att jag är påverkningslös.
Casperfren Postat 24 december 2013 Postat 24 december 2013 Rupert har säkert rätt. Jag har gått på det jag lärt mig och det finns säkert flera teorier runt det. Jo. Men om man ska ha en eq som drar till 40khz in the first place så spelar det ju roll vad som händer åtminstone 20-40khz annars behöver man ju bara en till 20khz Det har ju gjorts tester där de flesta hör skillnader i ab test då grundtonens klang ändrades av övertoner över 20khz. God Jul 🙂
Die Hard (oregistrerad) Postat 24 december 2013 Postat 24 december 2013 Ja vi påverkas även av det vi inte kan höra lika väl som vi påverkas av det vi inte tycks se. Vad är det dem säger? Att vi bara observerar runt 10% av allt vi ser medvetet. Oavsett verkar det vara en bra EQ. Får se hur bra air blir i air eq mkII när den släpps. Verkar vara en evighet. Första versionen var airfunktionen dålig men efter allt annat senare som Fabrice Gabriel jobbat med har varit riktigt bra så återstår att vänta och se. 🙂
Lundin Postat 5 januari 2014 Postat 5 januari 2014 (redigerat) Postar in en kul länk angående hur Maag4 EQ'n arbetar https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=lFS1bhaM-SM Redigerat 5 januari 2014 av Lundin
Casperfren Postat 5 januari 2014 Postat 5 januari 2014 den visuella bilden man ser går ju dock bara upp till 16khz. Det intressanta ligger ju egentligen över detta. Något som kan lura en är ju att om man gainar på så förstärker man snart alla frekvenser enligt videon
KillwithSkill Postat 6 januari 2014 Postat 6 januari 2014 Varför blir du provocerad? Är det på grund av att vi bara höra upp till ca 20khz? Då får du inte glömma övertonerna. Earthworks mikrofoner tar upp ljud ända till 50khz eller hur högt det nu är, kommer inte ihåg på rak arm Ptja... Didrik De Deer har en frekvensomfång på 8Hz - 200KHz (-3dB) Fråga mig inte varför, men visst är det onekligen intressant? 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.