Jump to content
Annons

Maag Eq4


Anders F

Recommended Posts

Annons

SvÄrt för mig att sÀga dÄ jag inte vet vad som sÀgs ellerhur jag ska kunna jÀmföra det. Men jag testade det pÄ ett sÄngspÄr och det lÀtt mumma med airbandet! Det kan jag sÀga iaf. Kan lÀgga upp lite före efter om du vill?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Varför blir du provocerad? Är det pĂ„ grund av att vi bara höra upp till ca 20khz? DĂ„ fĂ„r du inte glömma övertonerna. Earthworks mikrofoner tar upp ljud Ă€nda till 50khz eller hur högt det nu Ă€r, kommer inte ihĂ„g pĂ„ rak arm.

Antar det Àr dÀrför du har ett airfilter som gÄr över 20 khz.

MVH

Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Varför blir du provocerad? Är det pĂ„ grund av att vi bara höra upp till ca 20khz? DĂ„ fĂ„r du inte glömma övertonerna. Earthworks mikrofoner tar upp ljud Ă€nda till 50khz eller hur högt det nu Ă€r, kommer inte ihĂ„g pĂ„ rak arm.

Antar det Àr dÀrför du har ett airfilter som gÄr över 20 khz.

MVH

Anders

Men övertonerna slutar vÀl för oss pÄ 20 khz?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om jag fattat det hela rĂ€tt sĂ„ pĂ„verkar övertoner över 20Khz Ă€ven det vi hör i spannet mellan 20hz-20Khz. Jag Ă€r dock inte helt hundra pĂ„ teorin dĂ€r, utan gĂ„r pĂ„ hur det lĂ„ter och jag hör skillnad Ă€ven om jag boostar vid 40khz pĂ„ air-filtret 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om jag fattat det hela rĂ€tt sĂ„ pĂ„verkar övertoner över 20Khz Ă€ven det vi hör i spannet mellan 20hz-20Khz. Jag Ă€r dock inte helt hundra pĂ„ teorin dĂ€r, utan gĂ„r pĂ„ hur det lĂ„ter och jag hör skillnad Ă€ven om jag boostar vid 40khz pĂ„ air-filtret 🙂

Det Àr nog för att filtret pÄ 40khz börjar vid 5khz och gÄr uppÄt dÀrirÄn

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det Àr nog för att filtret pÄ 40khz börjar vid 5khz och gÄr uppÄt dÀrirÄn

Verkar ju finnas olika teorier om det om man kollar runt lite...alltsĂ„ det att vi upplever skillnad pĂ„ ljud med innehĂ„ll över 20 khz. Inte vart filtret började ifrĂ„n 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Verkar ju finnas olika teorier om det om man kollar runt lite...alltsĂ„ det att vi upplever skillnad pĂ„ ljud med innehĂ„ll över 20 khz. Inte vart filtret började ifrĂ„n 🙂

Vissa menar att frekvenser som vi inte kan höra pÄverkar hur vi hör de lÀgre hörbara.

Rupert: OK, Fletch, pin your ears back...back in 1977, just after I had sold the company, George Martin called me to say that Air Studios had taken delivery of a Neve Console which did not seem to be giving satisfaction to Geoff Emmerick. In fact, he said that Geoff is unhappy.... engineers from the company, bear in mind that at this point I was not primarily involved, had visited the studio and reported that nothing was wrong. They said that the customer is mad and that the problem will go away if we ignore it long enough.

Well I visited the studio and after careful listening with Geoff, I agreed with him that three panels on this 48 panel console sounded slightly different. We discovered that there was a 3 dB peak at 54kHz Geoff's golden ears had perceived that there was a difference. We found that 3 transformers had been incorrectly wired and it was a matter of minutes to correct this. After which Geoff was happy. And I mean that he relaxed and there was a big smile on his face.

As you can imagine a lot of theories were put forward, but even today I couldn't tell you how an experienced listener can perceive frequencies of the normal range of hearing.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fast i det digitala systemet finns inte över 20.000hz sÄ en digital plugg över 20khz Àr ju inte helt logiskt. Jag vet inte med teorin om undertoner. Men dÄ ska du ha en helt analog rigg för att kunna höra det om det inte hade kommit med undertoner till mikrofonen dÄ förstÄss

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu hÀnger jag inte med. Nu kanske jag e dum. Men klarar inte alltsÄ ett daw att Äterge frekvenser över 20 kHz? Vart ligger den begrÀnsningen?

Det innebÀr att det inte Àr nÄgon ide att spela in EW mickarna i ett daw.

Mvh

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Delade Àmnet frÄn black friday trÄden dÄ vi började komma ifrÄn Àmnet lite. Dock ser jag gÀrna denna diskussion fortsÀtta hÀr dÄ det Àr vÀldigt intressant att diskutera detta.

MVH

Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Inget digitalt (standard) system klarar av att spela upp över 20000hz

teorin om undertoner kan ju vara sann, jag vet inte. Men dÄ sker den iaf innan den kommer in i dawen, i analoga luften. SÀg att en underton pÄ 2000hz bildas, dÄ tar ju en mikrofon upp det.

AngÄende mickar som gÄr över Àr det för att fÄ en rakare respons upp till 20, om den dör precis pÄ 20 blir det oftast nÄgon rolloff pÄ kanske 17-18? jag vet inte men det blir krokigt iaf! haha

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

pme (oregistrerad)

Nu hÀnger jag inte med. Nu kanske jag e dum. Men klarar inte alltsÄ ett daw att Äterge frekvenser över 20 kHz? Vart ligger den begrÀnsningen?

Det innebÀr att det inte Àr nÄgon ide att spela in EW mickarna i ett daw.

Mvh

Anders

Om man ska vara petig sÄ sÀger nyqvist teoremet att det Àr tillrÀckligt med dubbla samplingsfrekvensen för att korrekt Äterge signalen i sin helhet. Den sÀger inget annat. Det finns ganska mycket trixande i omrÄdet. Fast det handlar mest om radio. SkÀr man Àven i det lÀgre frekvenserna sÄ fÄr man ett bandpass omrÄde. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Undersampling.

Nu brukar man se till att ha filter sÄ att den signalen man tar in verkligen Àr bandbreddsbegrÀnsad. Men i en daw kan man sampla upp i efterhand och göra saker i frekvensomrÄden som ligger utanför nyqvist frekvensen. LÀgger man sedan pÄ olinjÀra funktioner sÄ kan det bli hörbara effekter

efter en nersamplning.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jo, Nyqvist kÀnner jag ju till och det Àr ju dÀrför cd:n fick 44.1 kHz. Men det jag blev vÀldigt förvÄnad över va att ett digitalt media inte kan Äterge över 20khz som jag fattade det förut i trÄden.

Mvh

Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Helt plötsligt insĂ„g hela vĂ€rlden att allt digitalt mĂ„ste slĂ€ngas pĂ„ soptunnan? đŸ€Ș

GÄr det inte att lagra analoga ljud pÄ nÄt annat vis Àn med rullbandspelare o vinyler? Att redigera med eq mm gÄr ju bra analogt....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

FrÄgan kvarstÄr dock: varför kan inget digitalt standardsystem hantera detta? Tycker personligen det lÄter lite konstigt. Om det stÀmmer skulle jag gÀrna vilja se nÄgon form av underlÀgg för detta.

Jag Àr inte insatt i digital teknik. Jag tror instinktivt att det gÄr, det skulle ju vara ett konstigt sammantrÀffande att det satte stopp efter 20khz, som Àr vÄr högsta grÀns.

DĂ€rav anledningen.

Det tar mer plats att lagra filer med högre khz. Men tekniken utvecklas ju, sÄ det kanske kommer i framtiden, dock vet vi inte om billiga mekaniska högtalare utvecklas lika snabbt, som brukar sluta vid 10-15khz

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag Àr inte insatt i digital teknik. Jag tror instinktivt att det gÄr, det skulle ju vara ett konstigt sammantrÀffande att det satte stopp efter 20khz, som Àr vÄr högsta grÀns.

DĂ€rav anledningen.

Var har du fÄtt informationen ifrÄn? Ett digitalt system kan lagra den information den Àr specad för. En vanlig DAW klarar Ätminstone av att Äterge ljud i 96 kHz samplingsfrekvens.

Det tar mer plats att lagra filer med högre khz. Men tekniken utvecklas ju, sÄ det kanske kommer i framtiden, dock vet vi inte om billiga mekaniska högtalare utvecklas lika snabbt, som brukar sluta vid 10-15khz

Förrvirrande. Ett flervÀgs högtalarsystem har kunnat spelat nÄgorlunda rakt upp till 20 kHz, Ätminstone sedan 60-talet. Hur de spelar ovanför det vet vi inte sÄ mycket om av den enklar anledningen att mÀnniskans hörsel antas inte kunna uppfatta ljud ovanför, Àven om mikrofoner och högtalare kan Äterge dessa.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Men övertonerna slutar vÀl för oss pÄ 20 khz?

Om jag fattat det hela rĂ€tt sĂ„ pĂ„verkar övertoner över 20Khz Ă€ven det vi hör i spannet mellan 20hz-20Khz. Jag Ă€r dock inte helt hundra pĂ„ teorin dĂ€r, utan gĂ„r pĂ„ hur det lĂ„ter och jag hör skillnad Ă€ven om jag boostar vid 40khz pĂ„ air-filtret 🙂

Syftet med Air band Àr inte alls relaterat till ljud över 20 kHz. Det handlar om hur det pÄverkar frekvenserna nedanför.

Ett high shelving filter som boostar frÄn 12 kHz och uppÄt blir inte jÀttemjukt oavsett q-vÀrdet.

Om du dĂ€remot sĂ€tter en extremt bred puckel centrerad över 40 kHz... sĂ„ bred att puckeln fortsĂ€tter att rulla av Ă€nda ner till 12 kHz 🙂

Resultatet blir fortfarande en diskanthöjning men annorlunda. Snyggare boost och ska ha mindre fasfel. DÀrför hör du skillnad pÄ 10 kHz-frekvenser fast puckeln stÄr pÄ 40 kHz. Den breda puckeln boostar Àven frekvenserna över 40 kHz, absolut, men det har ju Ànnu mindre betydelse eftersom vi ÀndÄ bara bryr oss om hur den vÀnstra delen av puckeln pÄverkar 10-20 kHz.

Skriver jag förstĂ„eligt, eller borde jag gĂ„ och lĂ€gga mig nu? 😛

Redigerat av Linus
  • Gilla 1
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Okej

Vi har nu dÄ faststÀllt att digitala system inte Àr begrÀnsade till 20khz som nÄgon övre grÀns. Det med faserna Lundin tycker jag ocksÄ lÄter rimligt.

Dock kvarstÄr nu dÄ frÄgan dÀr de lÀrda verkar ha delade meningar. Finns det viktigt information i ljudet över 20khz? PÄverkar dessa frekvenser vÄr upplevelse av ett ljud utan att vi för den skull verkligen behöver höra frekvenserna?

MVH

Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Lundin?? 😛

Jag ser inte det minsta behov av information över 18 kHz.

Upplever du följande tvÄ exempel olika?

44,1 kHz:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1950878/studioforum/air1.wav

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1950878/studioforum/air2.wav

EDIT: Samma exempel i 88,2 kHz och Ànnu mer högfrekvent brus.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1950878/studioforum/air3.wav

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1950878/studioforum/air4.wav

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...