Jump to content
Annons

pme (oregistrerad)

Recommended Posts

Nån mer än jag som har problem med att stora projekt är tysta första gången de öppnas?

Jag har flera projekt som måste öppnas (utan ljud) och sen stängas för att öppnas en andra gång (med ljud).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 112
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Nej.. tyvärr.. Har du kollat Stenberings hemsida om fler har samma problem? Skulle inte förvåna mig en spänn.. Har problem med att Trackpresets och Multi out inte sparas..

Men jag har blivit totalt Cubase-förlamad och har inte orkat bry mig om något av allt det där.. kollar dock på Steinbergs hemsida var och varannan dag när nästa uppdatering kommer och hoppas lyxproblemen kan vara borta då..

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tack för infon Pme!

http://www.steinberg..._cubase_75.html

Ni som klagat på ditt och datt i C 7.5 - finns det med i PDFn "Version history - Known issues & solutions" ?

Remote controll problemen jag har haft tycks vara borta. Men idiotiskt stora fonter i tex VST instrument listan är kvar. Mer än så har jag inte testat.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har du en C7-licens, så köper du uppdateringen till 7.5, helt enkelt. Det spelar ingen roll om du har 7:an i EDU-version, har uppgraderat från tidigare versioner eller har fått en grace-uppgradering när du köpte den förra, utan licensen är värd lika mycket oavsett vilket. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hämtat 7.5 nu. Och det myllrar av flikar.

Vad tycker ni om 7.5 nu då ni som haft den ett tag?

Vad gillar ni gate, comp. och det andra på kanal strippen?

Är detta ett stort steg mot integrerat tänk och vi analog nissar med out gear är akterseglade.

Redigerat av rammega
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Hej Alla som kör Cubase 7.

Jag använder idag Cubase 6.5 (mac) och känner mig ganska nöjd med det, Men....

Ni som använder Cubase 7 (7.5) och har satt er in i den nya mixern:

Finns det A: B: Lyssning? Låt säga att du mixar den färdiga låten i läge A:

och sedan tänker ....Hmmmm vad händer om man gör såhär?... och går över till läge B:

För att sedan med hjälp av ett knapptryck växla mellan A-B läge-lyssning.

(jag vet att det finns möjlighet att spara sin MIX, med alla inställningar osv..men det är inte det jag är ute efter)

Söker enbart om det finns en knapp-funktion på mixern.

En annan sak som har stört mig lite med min version av Cubase, 😏 är att det inte finns någon preview på de senaste inspelade project.

Hade det inte varit skönt med en 10sec demo-snutt för att få en uppfattning om vilken låt det handlar om? INNAN man laddar project?

Anledningen är att jag använder många tunga VST instrument från EWQL CCC och det är inte ovanligt att en låt innehåller 40-50 instrument, alla på var sitt Instrument Track... och kan ta upp till 4-5 minuter att ladda ett sådant projekt.

Finns det någon play preview i Cubase 7 ?

Finns det A-B lyssning i mixer ?

Tack för att ni tog er tid. MVH en som kanske är sugen på C7 😕

Redigerat av Kr-illo
Link to comment
Dela på andra sajter

play preview finns inte vad jag vet i C7

A-B lyssning: Menar du alternativa lägen för t ex en enskild fader, eller är det alternativa mixar?

Det ska ha hänt en hel del i C7.5 (har köpt med ej installerat än) med bl a alternativa tagningar och track,

routing, men det är en annan sak förstås..

Mixer: C7 har du många sätt att visa det du vill se i en mix t ex bara audiospår, och bl a

spara alternativa mixeruppsättningar, vilka track du vill se etc

Kan man spara alternativa mixar i samma projekt, någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag börjar gilla 7:an mer och mer.

Men just nu retar jag upp mig på att det inte går att få bort funktionen automatisk namnge events

Link to comment
Dela på andra sajter

play preview finns inte vad jag vet i C7

A-B lyssning: Menar du alternativa lägen för t ex en enskild fader, eller är det alternativa mixar?

Det ska ha hänt en hel del i C7.5 (har köpt med ej installerat än) med bl a alternativa tagningar och track,

routing, men det är en annan sak förstås..

Mixer: C7 har du många sätt att visa det du vill se i en mix t ex bara audiospår, och bl a

spara alternativa mixeruppsättningar, vilka track du vill se etc

Kan man spara alternativa mixar i samma projekt, någon som vet?

Jag menar 2 olika mixar. Typ om jag mixa på läge A. Sedan mixar en kompis efter tycke på läge B.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Nej. Det finns inte. Det blir nog lite för tungt. Men man kan alltid spara sin mix och sedan spara en mixdown som du kan ta in i alternativ mixen och hoppa mellan dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån mer än jag som har problem med att stora projekt är tysta första gången de öppnas?

Jag har flera projekt som måste öppnas (utan ljud) och sen stängas för att öppnas en andra gång (med ljud).

Jag har samma problem. Har märkt att det händer när jag laddar ett projekt och sedan tabbar ur för att det tar så lång tid. Om projektet laddar klart när man inte har Cubase aktiverat blir det tyst.

Finns en hel del "nya" buggar för mig som kommer från 5.5... Att duplicera midi-noter får ibland väldigt konstiga resultat. Vissa noter blir alldeles för långa medan andra kopieras korrekt. Någon som har samma problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar 2 olika mixar. Typ om jag mixa på läge A. Sedan mixar en kompis efter tycke på läge B.

Kolla på det som kallas "Trackversions" i 7.5 om det kan vara något.. jag har bara kikat lite löst på funktionen och har inte satt mig in exakt hur långt man kan komma med den men det kanske är det du söker

https://www.youtube.com/watch?v=gk4OURLV0Vo

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

En grej jag börjat reta mig på i 180 är att 32-bit pluggar ligger i ett fixerat fönster och man inte kan ha det öppet medan man arbetar.. knöligt som f*n. 7.5 har också haft en tendens att crasha den sista tiden men man är ju aldrig beredd på vilken eller vilka pluggar eller vilken process det är som gör att det craschar.. man sitter ju inte direkt o laddar projekt för att leta buggar.. Så jag hoppas att de löst mycket av det här genom sina berömda "åter-fixar".. Andra saker man kan drömma om vore någon form av ändring i grundkoden att tillåta större frihet att styra saker via remotecontrollers.. men den jultomten lär nog aldrig komma.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

32-bitars pluggins kör man lämpligen i jbridge. Fungerar bättre än den inbyggda. Jag tycker nog att 7.5.10 är riktigt stabil. Men visst, en inkompatibel pluggin och allt är förstört. Och jag hoppas också på jultomten....

Link to comment
Dela på andra sajter

Crascherna kan bero på någon av de 2st 32-bit pluggarna jag har men det crashar även utan dessa ens i närheten av vissa projekt så.. en påse "re-fix" kanske löser detta.

Jag har inte testat jBridge och har som sagt bara 2st pluggar som kör i detta läge så det får nog vara konstigt ett tag till.. Öppnar inte Jbridge pluggen i ett "fixerat gui-fönster" alltså?

Får bara ont i huvudet av att försöka förstå backlinjen i Steinbergs hockeylag.. så.. jag ska nog gå o meka en kopp kaffe, det brukar lösa många av alla världsliga funderingar.

Redigerat av Lundin
ord-blind-het
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Jbridge gör det hela hyfsat transparent. Alla 32 bitars hamnar i samma folder och det blir inte bra alls om man försöker köra novation automap. Nu kör jag JbridgeM som är OSX varianten men jag tror att de är likvärdiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...