Jump to content
Annons

Cubase 7 kvantisering låter bajs


tvåtakt

Recommended Posts

Jag tänkte klaga på att trumkvantiseringen lät bajs men det gick inte ens att göra en mixdown mp3 utan att programmet hakade upp sig. Vilket jävla skit!

Kan man ångra köp av Cubase?! För det här sög ju så jävla mycket att jag inte finner ord... 5000 kronor i sjön?

Funkar kvantiseringen i 6.5 lika dåligt? För egentligen var jag inte ute efter 7an utan jag köpte 7an för att installera Cubase 6.5 men eftersom mitt internet är begränsat kan jag inte ladda ner den där Cubase 6.5 ison för mitt internet kommer "ta slut" innan det är nedladdat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla här

https://dl-web.dropb...a-wEEwnccX0iQJA

Är det så att man inte kan kvantisera snabba trummor?!

Jag har provat många inställningar och flyttat crossfaderna å grejer men problemen kvarstår! Blir liksom "smatter" effekt på virvlarna som INTE ska vara där...

Isåfall borde programmet ha en varningsruta på förpackningen innan man köper "warning: cannot quantize fast drums"

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får samma skitljud på slagen när jag kvantiserar sakta trummor så misstänker att jag gjort ett fatalt felköp i hopp om att det skulle funka bra...

Konstigt eftersom på viderna på youtube så låter det väl helt okay när dom kvantiserar? Jag följer ju dom till punkt å pricka förutom att jag ställer in egna tröskelvärden å grejer.

Läste förresten på 4sound att det finns ingen ångerrätt på datorprogram... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får samma skitljud på slagen när jag kvantiserar sakta trummor så misstänker att jag gjort ett fatalt felköp i hopp om att det skulle funka bra...

Konstigt eftersom på viderna på youtube så låter det väl helt okay när dom kvantiserar? Jag följer ju dom till punkt å pricka förutom att jag ställer in egna tröskelvärden å grejer.

Läste förresten på 4sound att det finns ingen ångerrätt på datorprogram... 🙁

Köpte du i butik eller på nätet? Har du köpt på nätet så får du ångra dig enligt köpdistanslagen. Vad det gäller kvantiseringen så vettefan,jag har inte haft dessa problem med 6,5.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, men du hör ju hur det låter... Skitkonstigt! Känns som det alltid blir fel när jag ska göra nåt ... 🙁 hahaha

Reagerar kvantiseringen bättre på 24bit än 16? Det vore ju knäppt

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan det låta bra i youtube men när jag försöker blir det bara fel?

Läser om andra som försöker sig på kvantiseringen å får samma problem som jag...

Känns som att youtubeklippen är riggade! Eller NOGA genomtänkt av Steinberg för att lura folk som mej

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är för otight i ett högt tempo går det ju helt enkelt inte att klippa det utan att man sitter själv och är lite fiffig. Om det behöver vara längre mellanrum mellan två slag än vad som finns så kommer man ju behöva kompensera för det själv. Det vore konstigt om cubase på något magiskt vis klarade av det tycker jag. Själv klipper jag alltid trummorna för hand eftersom jag vill ha full kontroll över varje crossfade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte kunnat lyssna på det, men jag skulle tro att det är som mimla säger; att det är för otajt från början - eller kanske att du använder fel inställningar. Om det är så, så tror jag inte att det blir bättre med något annat program heller. Audio är lite mer komplicerat att kvantisera, än midi...

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det som jag befarade.

Nämnas bör även att trummorna inte alls är särskilt otajta, tagningen är från en inspelning jag tänkte släppa som en EP (fast ska göra om för en fullängdare istället) så alla tagningar var ju helt okay förutom några enstaka slip-n-slide edits här å där.

Inte ens det kunde alltså kvantiseringen fixa till...

Skitsamma då, jag har köpt Cubase å kan inte ångra mej så får finna mej i detta. 🙂

Faktum är att jag tycker manuella slip-n-slides är ganska roligt att jobba med, då jag har lite svårt att till 100% lita på automatiska grejer (tydligen med god anledning hahaha)

Link to comment
Dela på andra sajter

det hade ju varit fint om vi hade kunnat få lyssna hur det lät men du verkar ha lika svårt med länkning som med kvantiseringen...

Du glömde tålamod och ork 😉 haha

Ska väl ta tag i det där nån gång också, ta lite bilder och visa inställningar och före/efter på trummorna åså

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar alltså kvantisering av Audio och inte Midi? Cubase har väldigt avancerad kvantisering men man måste ha lite tålamod och lite kunskap om hur den fungerar då det inte rakt ur lådan klarar att göra en guldklimp av en golfboll.. även om reklamen kanske lurar en att tro det.

Nya 7.5 kommer ha ytterligare raffinerad audioquantize så det blir hela tiden bättre och bättre i programmet.

Rätt taktindelning och övriga inställningar knutna till audio/midi quantize är A och O i Cubase.. Cubase har även en användbar icke-destruktiv Midi-plugg som ändrar det du spelar i realtid.. tar du bort pluggen låter MIDI exakt som du spelade in den, men även här blir det fel om du inte valt rätt taktindelning, MIDI-pluggen kan ställas steglöst från 0 till 100%.

Spelar du 32:delar och ställer in Quantize på 16 delar kommer eventuellt flera noter hamna på samma taktslag då den "drar ihop" noterna till närmaste 16 del.. du har även Iterativ Quantise, Groove Quantise och sen tror jag det fanns två till.. Iterative Quantise är smidig där du kan ställa in vilket omfång Quantize "ska greppa tag i" d.v.s vilka noter den ska släppa och vilka den ska justera och den funkar absolut bäst till snabba trummor utan att det låter Tysk Pannkakstechno..

Groove quantize kan ta en midi-fil du själv spelat in, typ där du hade det där överjävliga hänget..? och använda den som template hur allt annat ska justeras..

Så... Cubase's Quantize är i särklass ett kompetent verktyg om du använder den rätt och lär dig hur den fungerar.. tror faktiskt inte jag sett någon annan DAW i det här segmentet som kommer riktigt i närheten heller.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...