Jump to content
Annons

Dina personliga mixtrix


MotherOfSound

Recommended Posts

Annons

Du "råkade" visst klippa bort det relevanta: "Lyssna gärna på vad andra har att säga, men gör alltid som du tycker är bäst".

Besserwisser!

det relevanta i sammanhanget var "lyssna gärna" vs "släng ut hen som säger nåt"

om man alltid gör det man tycker är bäst så är man en riktig besserwisser

Link to comment
Dela på andra sajter

det relevanta i sammanhanget var "lyssna gärna" vs "släng ut hen som säger nåt"

om man alltid gör det man tycker är bäst så är man en riktig besserwisser

Nä.

Släng ut den som hävdar att du måste följa "praxis" och "regler" ... är det relevanta.

Jag är den av oss som vet vad som ska anses vara det relevanta i det jag säger.

Den här kan du inte vinna.

Link to comment
Dela på andra sajter

är det lite som en regel tycker du?

Paradoxalt nog.

jag vet bättre än du vad som jag ansåg relevant - det här kan du inte vinna

Ja, vad du anser är relevant vet du bättre. Men du vet inte bättre än jag vad jag anser är relevant i det jag säger. Därför gör du fel när du skapar ny innebörd i det jag skrivit genom att trycka in din egen relevans.

Du kan inte vinna det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett av mina bästa tips för att mixa bättre är att många glömmer bort att lyssna. De mixar mer med ögonen nu för tiden. Ett kontrollbord är en bra investering så du kan ibland till och med stänga av skärmarna och bara börja lyssna och mixa utan att de är på.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Demonproducenten, har hört duktiga topp tekniker säga att dem inte rör mastervolym. Sen om man har tracks som klipper eller nästan klipper tycker jag mig höra att speciellt basen kan bli väldigt grumlig och konstigt komprimerad. När jag renderar låten drar jag ofta upp mastern för starkare volym dock. Allt detta för att ha koll på att det ska låta så bra som möjligt och inte smygdista här och där

Link to comment
Dela på andra sajter

Demonproducenten, har hört duktiga topp tekniker säga att dem inte rör mastervolym. Sen om man har tracks som klipper eller nästan klipper tycker jag mig höra att speciellt basen kan bli väldigt grumlig och konstigt komprimerad. När jag renderar låten drar jag ofta upp mastern för starkare volym dock. Allt detta för att ha koll på att det ska låta så bra som möjligt och inte smygdista här och där

det finns inget som klipper inom den digitala domänen även om vissa menar på att vissa plugins kan svara konstigt med för kraftig signal (eller om det tom är inprogrammerat för att efterlikna en analog situation)

vilka duktiga tekniker har du hört det ifrån - och har du fått nån förklaring till varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

har du stött på detta?

"låter det bra?"

"vadå låter bra, du har ju ljudet av"

"oj förlåt, jag lyssnar inte"

Kanske han menar att man sitter och stirrar på en massa blinkande staplar och inställningar man brukar ha, kurvor etc, istället för att titta bort från skärmen och lyssna ordentligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men att dra ner alla faders till halvläge kanske du kan hålla med om är gött för mer spelrum. Det var några på pensados place som sa att dem lämnar mastern på noll, utan uttalad anledning. Jag tycker det låter klarare iaf. Eller så är jag bättre på att mixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att inte härja runt med master-regeln tror jag handlar om att man vill skapa ordning i mixningsförfarandet; att man ska vara medveten om gainstagingen (nivån av alla reglar gemensamt) och inte ful-köra den med masterfadern.

I synnerhet i den digitala domänen är det nog den enda (i alla fall den starkaste) anledningen till att låta bli masterfadern. Jag rör den inte heller, av samma skäl som ovan. Möjligen kan man justera 1-3 dB som absolut sista steg när allt annat är 100% klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Känslan, känslan för låten. Det verkar aldrig talas om det utan bara om teknik. Mixa är precis som sex. Teknik utan känsla är värdelöst. Hör nästan aldrig en låt här på forumet där båda bitarna finns med. Volymåkning är det många glömmer också och bredare i refrängen är allt för ofta frånvarande i låtar här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att inte härja runt med master-regeln tror jag handlar om att man vill skapa ordning i mixningsförfarandet; att man ska vara medveten om gainstagingen (nivån av alla reglar gemensamt) och inte ful-köra den med masterfadern.

I synnerhet i den digitala domänen är det nog den enda (i alla fall den starkaste) anledningen till att låta bli masterfadern. Jag rör den inte heller, av samma skäl som ovan. Möjligen kan man justera 1-3 dB som absolut sista steg när allt annat är 100% klart.

tyvärr

du har gått på en myt

vi har tröskat det här med "gain-staging" tidigare här och ingen har kunnat påvisa nån effekt utom möjligen i enstaka pluggar - möjligen

det är tråkigt att även ansedda publiceringar flöjtar ut såna här uttalanden:

That (32-bit floating point) enables you to apply serious amounts of gain if you wish — in theory! In practice, many people, including me, believe that the summing engines in different DAWs don't always produce the same results when summing lots of very high-level signals, and that these differences can be audible.

alltså inget mer än "man tror" och "man tycker sig höra" - man har inget mer konkret än detta verkar det som

inget jag sett hittills iaf

men ni får som sagt jobba precis som ni vill och dra i vilka reglar ni vill

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

tyvärr

du har gått på en myt

vi har tröskat det här med "gain-staging" tidigare här och ingen har kunnat påvisa nån effekt utom möjligen i enstaka pluggar - möjligen

alltså inget mer än "man tror" och "man tycker sig höra" - man har inget mer konkret än detta verkar det som

inget jag sett hittills iaf

men ni får som sagt jobba precis som ni vill och dra i vilka reglar ni vill

Nu syftade ju jag inte på någon direkt ljudmässig betydelse. Gainstaging i digitala domänen har ju mest att göra med kontroll, att styra mixen, att målmedvetet kunna forma stimmet av kanaler så att sammanlagda ljudmassan landar på en avsedd nivå; och använda den förmågan som en ledig men perifer o autonom del av mixningen. Till skillnad från 'att bara mixa' o hamna där det hamnar, av slumpen, o blir det för lågt så kompenserar man med härja med master-regeln.

Ljudmässigt kunde det väll ha mindre skillnad i analoga domänen, då det rör sig om massvis av små förstärkare i elektroniken, och där vissa tillverkare värdesatte att bäst ljud skulle ligga på- o runt 0dB på regeln. Men digitalt tror ja inte det gör mycket nämnvärd skillnad.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Till skillnad från 'att bara mixa' o hamna där det hamnar, av slumpen, o blir det för lågt så kompenserar man med härja med master-regeln.

som sagt - var å en får själv välja precis vilket arbetssätt man vill använda

vi är alla olika och finner ordning och struktur i olika saker

ljudmässigt är en annan sak

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...