Jump to content
Annons

En gitarrist i bandet, hur hade ni spelat in?


Bejan

Recommended Posts

Hej!

Vi är 3 st i bandet, en på trummor, en på bas och en på gitarr och sång.

Vi har gjort lite inspelningar i repan, inget seriöst. Men jag kan tycka att det blir lite tråkigt med bara en gitarr som ligger centrerad. Funderat på om man kanske skulle spela in två gitarrer, möjligen en kompgitarr, och panorera, men samtidigt så är ju låten gjord för en gitarr. Känns ju som att man kanske inte för mycket till stereobild när man bara har trummorna i stereo.

Jag är lite kluven, hur hade ni gjort med gitarrspåret/gitarrspåren. Hade ni spelat in två gitarrer och panorerat för lite "fetare" ljud eller hade ni bara haft en gitarr centrerad? ska man spela in 2 exakt likadana gitarrspår och panorera kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
men samtidigt så är ju låten gjord för en gitarr.
Två (olika!) mikar på förstärkaren och panna mikarna åt varsitt håll?

Om du dubbar, spegelvänd panoreringen på dubben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Två (olika!) mikar på förstärkaren och panna mikarna åt varsitt håll?

Om du dubbar, spegelvänd panoreringen på dubben.

blir inte stereo för det. Jag tycker du borde spela in kompgitarren två gånger då får du dual mono. panorera dem sen l/r då får du en bra stereobredd

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa lägga basen lite åt ena hållet och gitarren lite åt andra hållet (Inte fullt ut alltså), skicka dessa sedan till en kort stereo-rumsreverb och panorera send-bussen till reverbet på motsatt sida.

Det kan antingen funka eller inte funka alls. Men skadar inte att prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra svar! Ska nog prova samtliga alternativen:)

Funderar lite på det här med att spela in samma gitarr 2ggr och sedan panorera L/R; vi har i vissa låtar att gitarren börjar ensam sen kommer alla in efter tex två vändor. Bör man ha ena gitarren panorerad till tex L (kanske inte 100% men typ 60%) och sen kommer den andra gitarren (panorerad till r) in när resten av bandet kommer in, då blir det ju lite maffigare. Men samtdigt gör ju det att det är tydligt att det är två gitarrer, och det blir ju missvisande då det bara är en i bandet.

Frågan är ju hur mycket man egentligen ska bry sig om det. Man vill ju att det ska låta så bra som möjligt men samtidigt vill jag att det ska vara representativt för hur bandet skulle låta live. Jag förstår ju att det är upp till var och en vars jämnvikten är, men vill bara höra hur ni skulle ha gjort och hur ni tänker:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni någon demo du kan länka till? Det är lättare att ge tips om man får höra genre 🙂

Jag la upp en testinspelning vi gjorde i all hast på en ny låt jag och trummisen hade jammat fram tidigare. Ljudet är ju crap här, så det kommer låta bättre när vi gör det mer ordentligt^^

Hoppas länken funkar nudå:

https://soundcloud.com/henrikholstad/testinspelning

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men efter hört klippet tycker jag ni borde absolut dubba gitarrerna.Sen behöver de ju inte spela samtidigt hela tiden utan där kan man ju arra låten lite hur man vill. Man kan ju till och med ha 3 gitarrer, en lite svagare i mitten om man vill stärka något parti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på Pontus snibb.. samma uppsättning, kanske inte riktigt samma musikstil men.

Jag själv hade pannat en gitarr vänster, låta ett reverb läcka ut till höger.

Det är inte bara att få till det. Men det går att väga upp det på bra sätt genom att läcka lite. Virvel kan vara snyggt med ett reverb som du pannar ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ju inte personligen att RHCP inte är något att lyssna efter då jag upplever iaf californicationplattan rätt tråkig mixmässigt sätt. Dock är det grymma låtar!

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men efter hört klippet tycker jag ni borde absolut dubba gitarrerna.Sen behöver de ju inte spela samtidigt hela tiden utan där kan man ju arra låten lite hur man vill. Man kan ju till och med ha 3 gitarrer, en lite svagare i mitten om man vill stärka något parti.

Efter att jag hört klippet tycker jag absolut inte ni ska dubba gitarren. Så bra lirad gitarr tappar personligheten med dubbar där det ska spelas exakt lika. Jag fattar inte att alla propagerar för den där skiten. Det blir ju som att spela "köp varm korv" på blockflöjt exakt efter skittråkiga noter.

Med en så bra o vräkig gitarrist räcker det att lira en gång, det ger desto mer plats för stora trummor o bas. Man kan ju spela in gitarren med ev förstärkarreverb avslaget, sen lägga på stereoreverb efteråt.

O Elbasen kan man köra en linesignal med fet botten helt i mitten, sen en reampning genom tex gitarrstärkare som pannas lite åt ett håll, gitarren aningen åt det andra. Pannar man all bas åt ena hållet tycker jag det blir lite knepig ljudbild....

Att dubba kompgitarrer flera ggr är ett bra knep att ta till om man är lite nybörjare på gitarr. Eller ett bra sätt att låta gitarren ta så mkt plats att man slipper höra trummorna. Urk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar!

Ska prova spela in två dubbade gitarrer uppmickat med två mickar, då har man ju allt gitarrmaterial man behöver. men blir nog att prova med att panorera bas ocg gitarr åt varsitt håll och sedan låta ett stereoreverb dra över åt vardera håll först:)

Vad tror ni om trummorna? ska dom panoreras extra mycet för att förstärka stereobredden (elelr vad det kallas) eller kan det blir för spretigt med ordentligt panorerade trummor då resten av instrumenten är mer i center? detta blir ju med alt. att smått panorera gitarr och bass.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Frågan är ju hur mycket man egentligen ska bry sig om det. Man vill ju att det ska låta så bra som möjligt men samtidigt vill jag att det ska vara representativt för hur bandet skulle låta live. Jag förstår ju att det är upp till var och en vars jämnvikten är, men vill bara höra hur ni skulle ha gjort och hur ni tänker:)

När jag var ung brydde jag mig mycket om att det skulle låta likadant live som på plattan, men med tiden har jag ändrat mig och insett att att en studioinspelning är en kontrollerad miljö som har en utmaning. En livesituation har en helt annan skönhet och utmaning.

Därför, gör det bästa ni kan i båda situationerna och skippa tanken med att det ska låta likadant live. Det finns ju tillräckligt med folk som kör playback... 😄

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finn ju 2 vägar att gå med det här tycker jag. Antingen tokdubbar du gurorna och gör en helt igenom skitråkig "modern" prod. Eller också låter du gitarren få leva på riktigt och ger fullständigt fan i att dubba gitarr.

Numera har det gått rejäl inflation i gitarrdubbande tycker jag. Det är få som vågar göra något annat. 99% av det vi spelar in så är det klart från början att allt skall dubbas pga. " det blir ju så fett". Ja det blir fett men också skittråkigt och stereotypt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finn ju 2 vägar att gå med det här tycker jag. Antingen tokdubbar du gurorna och gör en helt igenom skitråkig "modern" prod. Eller också låter du gitarren få leva på riktigt och ger fullständigt fan i att dubba gitarr.

eller så lägger man två eller flera guror som spelar olika saker

det röstar jag på

Link to comment
Dela på andra sajter

eller så lägger man två eller flera guror som spelar olika saker

det röstar jag på

+1

Jag brukar tänka lite så med dubb också. Spela in samma ackord men på annat sätt. Antingen att lägga en med barréackord och den andra i med öppna strängar eller spela samma ackord men i olika oktaver. Att spela exakt samma sak blir fort och lätt väldigt tråkigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur du väljer att göra beror ju helt på hur du vill att det ska låta. att bara köra en gura är ju det första stilvalet, att välja om ni ska dubba och köra ut till sidorna eller bara ha en är ju ännu ett, att spela in två stycken guror som mer kompenserar varandra/spelar mot varandra till skillnad från att köra två gitarrister som kör rytm/lead är ju ännu ett stilval... svaret är alltså, enligt mig, att ni kan göra hur fasen ni vill. testa gärna så många alternativ som möjligt - det om något kommer öka chansen för att ni kommer att kunna hitta ett så bra sound som möjligt för er musik.

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Bubblicious (oregistrerad)

Det jag känner med är att testa olika uppmickningar av stärkaren och rum.

Robben Ford vet jag har ställt stärkaren i dörröppning mellan två rum. De spelar in ljudet fram och bak. Trevligt tips!

Här måste man dock se upp med fasvändning, vilket även gäller dubb.

Själv föredrar jag dels att lägga en clean gitarr med en tagning dist. Resultatet när man blandar blir en klarare och renare dist....

Utöver det varvar jag olika gitarrer och ljud.

Som ensam gitarrist i popband kunde jag dela upp ljud i stereo med t ex Rotary i vänster och rent komprimerat i höger. Mycket suave och gött!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag känner med är att testa olika uppmickningar av stärkaren och rum.

Robben Ford vet jag har ställt stärkaren i dörröppning mellan två rum. De spelar in ljudet fram och bak. Trevligt tips!

Här måste man dock se upp med fasvändning, vilket även gäller dubb.

Själv föredrar jag dels att lägga en clean gitarr med en tagning dist. Resultatet när man blandar blir en klarare och renare dist....

Utöver det varvar jag olika gitarrer och ljud.

Som ensam gitarrist i popband kunde jag dela upp ljud i stereo med t ex Rotary i vänster och rent komprimerat i höger. Mycket suave och gött!!!

Brukar också lägga en mer distad gitarr över en clean gitarr med mer kompression. Låter väldigt bra imo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bubblicious (oregistrerad)

Jag brukar säga att Les is more (more or Les) men det är nog bara frugan som håller med...

Det flesta säger nog att de blir Les... (Anm kallas för Les)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bubblicious (oregistrerad)

Vill man slippa dubba så kan man lägga gitarren clean för att sen droppa signal till stärkare eller preamp/POD...

Det om man har svårt att dubba. Testa gärna lite tunnare gauge på strängarna, vilket ger klarare fuzz/dist...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...