Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har problem med pedaler i förstärkarens loop. Se

. En slags märklig feedback tycks uppstå, när den väl kommit igång spelar det ingen roll om jag har volym på gitarren. Ljudet bara fortsätter till jag stänger av pedalen eller drar ner effektvolymen.

Kedjan ser ut såhär:

Gitarr -> Wahwah -> mxr smartgate -> TC stämapparat -> Fulltone Supatrem, -> T-Rex Alberta -> förstärkarinput (mesa single rectifier kombo) -> loop ut -> TC Nova repeater (delay) -> TC Hall of fame reverb -> Boss loop-pedal -> loop in.

Problemen uppstår endast med delayn och reverbet och när jag dragit upp volymen på dessa. Oavsett om andra pedaler är på eller av.

Loopen i förstärkaren är en parallell loop, och båda pedalerna ska klara line level. Vad tror ni felet kan vara? Ligger det i pedalerna eller förstärkaren?

Annons
Postat (redigerat)

Som sagt: basic felsökning är att du plockar bort allt före förstärkaren och börjar med att bara ha t ex reverbet i loopen. En sak i sänder. Och så utreder du ordentligt vad som händer, och när. Skruvar på rattar, Byter sladdar, testar med en annan förstärkare (låna eller gå till en musikaffär om du inte har)...Läser manual för förstärkaren och pedalen vad som sägs där.

Redigerat av laban1
Postat

Jag har gått igenom det mesta utom att testa annan förstärkare. Har bytt alla kablar utan framgång. Problemen kvarstår när reverbet är ensamt i loppen. Ljudet uppstår när jag drar på decay eller level. Även om volymen på gitarren är på noll, eller om jag inte ens har en sladd i förstärkarens input. Ljud från gitarren kan dock trigga igång feedbacken. Sätter jag pedalen mellan gitarr och förstärkare får jag inga problem. Det är enbart dessa pedaler som har problem i loppen. Ex. min Boss looper och Dunlop Wah funkar i loppen.

Jag har läst på i alla manualer. Mesa rekommenderar att köra kill dry på pedaler i loopen, det gjorde typ ingen skillnad. TC skriver att båda pedalerna ska fixa line level och ska funka i förstärkarloopar.

Eftersom andra pedaler funkar i loppen, skulle det ju antyda att det är pedalerna som inte funkar. Men eftersom de funkar klockrent före förstärkaren så antyder det ju att det skulle vara loppen i förstärkaren som det är fel på. Jag kan alltså inte konstatera var problemet ligger. En tanke är ju iofs att både pedaler är från TC, samt att båda är tidsbaserade effekter.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.