Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Vi har idag en DB sub 15 subbas (När vi ska ta ut grejorna live så ska vi ha en till subbas) och 2 mackie srm450 toppar och en Tapco mix 260fx mixer i replokalen, där har vi 2 sångmickar, gitarr, bas och baskagge inkopplade.

Jag har en behringer deq1024 som är kopplad via insertjacken till de 2 sångmickarna och funkar då som automatiskt rundgångsfilter och eq förstås, båda kanalerna får dock samma eq kurva.

Nu till frågan :-)

Vad saknas för en vettig liten liverigg ?

Jag "tror" att jag kan flytta nuvarande EQ tillsammans med en behringer kompressor till MAIN OUT för att både justera och begränsa ljudet

Köpa en 2x31 grafisk ex och sätta på sångmickarna så att dom kan justeras individuellt

Köpa 4st aktiva 12" billiga toppar och ha som stagemonitorer

Köpa en liten mixer med 5 xlr kanaler för 5st trummickar, 2st kaggar, en virvel/hihat och 2 overhead (kond), trummixern kopplar jag sedan till "stora" mixern på en stereokanal.

Förslag eller kommentarer uppskattas väldigt mycket

Annons
Postat

Varför inte köra trummickarna direkt i "stora mixern", vad den nu är?

Spelar man på små ställen, o sköter mixern själv på scen kan det vara lika bra att köra bara två trummickar, en i kaggen plus en ensam OH tex en sm57. Det funkar skitbra på mindre ställen, lätt att ställa ljudet, det brukar räcka att få ut bara lite grann trumljud i PAt, annars blir det olidligt starkt.

Ju färrre kanaler att dribbla med ju mindre risk för katastrofljud. Jag är med i diverse band, vi kör ofta en mono OH fast vi har tillgång till massor av mickar... En del kör bara kaggen plus virveln, men då försvinner pukorna helt.... Och virveln är det som biter igenom ljudmattan bäst ändå, utan mickar, så det blir snett enligt mig.

O kompressor på mastern, det tycker jag låter väldigt tveksamt om ni inte har med en skicklig ljudtekniker, det blir väldigt lätt att den jobbar åt h-e för mycket när ni går loss efter några låtar, då blir det en jävla loudnesswar-dist ut i PAt, och lätt massor av rundgång i både bas o diskantregistren. Hua...

Jag har en Peavey eq ni kan få köpa för 500 + frakt om ni vill. Ser ut som ny, aldrig suttit i rack, brusfri o fin.

http://www.thomann.d...vey_pv215eq.htm

Postat (redigerat)

Ett sätt att få skitbra medhörning är att sätta två rejäla toppar på stativ på sidan av scenen riktade in mot mitten, man sätter dem en bit bak så både sångaren framtill, och trummisen där bak hör dem. Det gör att ev röjig publik framför scenen också hör sången, det brukar alltid bli ett "hål" i PA-ljudet närmast scenen, noll sång för de mest hängivna fansen.

Är ni typ två egitarrister, bas o trummor räcker det bra att köra bara sång, lite kagge o ev lite elbas i monitorerna. Rikta in även gitarrstärkarna mot scenens mitt så hör alla dem ändå. Det finns egentlingen ingen anledning att köra elgitarrerna i monitor, det blir ofta för starkt på scen ändå.

De här Behringerna är skitbra för priset, finns knappast nåt bättre för pengarna. Att slippa golvmonitorer är underbart....

http://www.thomann.d...5d_bundle_2.htm

Har ni inte spelat live förr o ska sköta ljudet själv är det viktigt som fan att ha ett enkelt upplägg med få prylar, annars blir ljudet kaos. Lika om ni får med nån polare som är nybörjare på ljud, med ett enkelt upplägg är det mkt lättare för polarljudteknikern att komma in i det hela. Att ha trx en masterkompressor på PAt, det är mkt tveksamt, lätt att all kaggepunch försvinner, och att sången trycker ner allt det andra så det bara hörs sång.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)

Varför inte köra trummickarna direkt i "stora mixern", vad den nu är?

Spelar man på små ställen, o sköter mixern själv på scen kan det vara lika bra att köra bara två trummickar, en i kaggen plus en ensam OH tex en sm57. Det funkar skitbra på mindre ställen, lätt att ställa ljudet, det brukar räcka att få ut bara lite grann trumljud i PAt, annars blir det olidligt starkt.

Ju färrre kanaler att dribbla med ju mindre risk för katastrofljud. Jag är med i diverse band, vi kör ofta en mono OH fast vi har tillgång till massor av mickar... En del kör bara kaggen plus virveln, men då försvinner pukorna helt.... Och virveln är det som biter igenom ljudmattan bäst ändå, utan mickar, så det blir snett enligt mig.

O kompressor på mastern, det tycker jag låter väldigt tveksamt om ni inte har med en skicklig ljudtekniker, det blir väldigt lätt att den jobbar åt h-e för mycket när ni går loss efter några låtar, då blir det en jävla loudnesswar-dist ut i PAt, och lätt massor av rundgång i både bas o diskantregistren. Hua...

Jag har en Peavey eq ni kan få köpa för 500 + frakt om ni vill. Ser ut som ny, aldrig suttit i rack, brusfri o fin.

http://www.thomann.d...vey_pv215eq.htm

Hej Nilsson, tack för bra input!

Det finns bara 4st xlr ingångar i mixern, 2xsång, en gitarr och lajnad bas (som i replokalen sitter i stereoingången pga att vi mickar en kagge)

Det är 2 baskaggar att micka + en overhead som var bra tips med en dynamisk 57a, vi har en beta57a som blir perfekt.

Tack för tipset angående kompressorn, skiter i den helt, fick den ändå på köpet :-)

Det är en sån här eq jag har tänkt mig, mest pga automatiska rundgångsskyddet som funkar bra i den vi har.

http://www.thomann.d...fcd7bc7ae832c86

Redigerat av återfall
Postat

Ett sätt att få skitbra medhörning är att sätta två rejäla toppar på stativ på sidan av scenen riktade in mot mitten, man sätter dem en bit bak så både sångaren framtill, och trummisen där bak hör dem. Det gör att ev röjig publik framför scenen också hör sången, det brukar alltid bli ett "hål" i PA-ljudet närmast scenen, noll sång för de mest hängivna fansen.

Är ni typ två egitarrister, bas o trummor räcker det bra att köra bara sång, lite kagge o ev lite elbas i monitorerna. Rikta in även gitarrstärkarna mot scenens mitt så hör alla dem ändå. Det finns egentlingen ingen anledning att köra elgitarrerna i monitor, det blir ofta för starkt på scen ändå.

De här Behringerna är skitbra för priset, finns knappast nåt bättre för pengarna. Att slippa golvmonitorer är underbart....

http://www.thomann.d...5d_bundle_2.htm

Har ni inte spelat live förr o ska sköta ljudet själv är det viktigt som fan att ha ett enkelt upplägg med få prylar, annars blir ljudet kaos. Lika om ni får med nån polare som är nybörjare på ljud, med ett enkelt upplägg är det mkt lättare för polarljudteknikern att komma in i det hela. Att ha trx en masterkompressor på PAt, det är mkt tveksamt, lätt att all kaggepunch försvinner, och att sången trycker ner allt det andra så det bara hörs sång.

Kanontips, låter smidigt, gäller bara att placera dom rätt i förhållande till sångmickarna så att det in rundar, men det gäller ju även för golvmonitorer.

Dom däringa topparna hittar man beggade för halv priset utan problem.

Postat

Men då att köra en EQ med 2 separata kanaler på sångmickarna och en annan EQ på MAIN OUT är alltså rätt tänkt ?

Båda har automatisk feedback control men den på main out justerar isåfall båda kanalerna med samma hz regel

Postat

Köp en lite större mixer direkt, istället för att ha två stycken? Det borde inte bli någon stor prisskillnad. Dessutom får ni säkert fler aux-sendar i en större mixer, vilket gör det möjligt att ha flera separata monitormixar. Många moderarna mixrar har dessutom en grafisk EQ på masterkanalen.

Vill ni ha det lättroddad, köp en mixer som passar i toppen av ett vinkelrack, sen kan ni skruva i övriga rackprylar undertill och sen ha allting färdigkopplat: http://www.thomann.de/se/thon_lrack_10_he_mit_aufsteller.htm

Vidare tips kan vara att titta på IEM-system för lyssningen. Lättare att rodda, lättare att ställa in bra ljud i lokalen (eftersom utljudet inte störs av monitorljudet). Själv hade jag turen att få två Sennheiser-system i inbyte när jag sålde ett PA. Men vår bassist köpte ett billigt från LD, tror det var ett sånt här: http://www.thomann.de/se/ld_systems_mei_one_3.htm Det verkar funka helt ok det också.

Sen kanske det kan vara idé att övertala trummisen att köra med dubbelpedal när ni giggar? En baskagge-mindre att släpa på, men framför allt kommer det räcka med en baskagge-mick (ett stativ mindre på scen, sparar en kanal på mixern). Tycker ni alla att det är värt att ha två baskaggar på scen att estetiska skäl kan ni ju ta med en extra, men låta den vara oanvänd.

Postat

Köp en lite större mixer direkt, istället för att ha två stycken? Det borde inte bli någon stor prisskillnad. Dessutom får ni säkert fler aux-sendar i en större mixer, vilket gör det möjligt att ha flera separata monitormixar. Många moderarna mixrar har dessutom en grafisk EQ på masterkanalen.

Vill ni ha det lättroddad, köp en mixer som passar i toppen av ett vinkelrack, sen kan ni skruva i övriga rackprylar undertill och sen ha allting färdigkopplat: http://www.thomann.d..._aufsteller.htm

Vidare tips kan vara att titta på IEM-system för lyssningen. Lättare att rodda, lättare att ställa in bra ljud i lokalen (eftersom utljudet inte störs av monitorljudet). Själv hade jag turen att få två Sennheiser-system i inbyte när jag sålde ett PA. Men vår bassist köpte ett billigt från LD, tror det var ett sånt här: http://www.thomann.d...s_mei_one_3.htm Det verkar funka helt ok det också.

Sen kanske det kan vara idé att övertala trummisen att köra med dubbelpedal när ni giggar? En baskagge-mindre att släpa på, men framför allt kommer det räcka med en baskagge-mick (ett stativ mindre på scen, sparar en kanal på mixern). Tycker ni alla att det är värt att ha två baskaggar på scen att estetiska skäl kan ni ju ta med en extra, men låta den vara oanvänd.

Tack för bra tips.

Tyvärr så är allt ang trumsetets storlek lika görbart som att vända på jordens rotation :-)

Postat

Precis, köp en lite större mixer på en gång. Två mixrar seriekopplade blir mer brus och mer krångel. Behringer har några ganska billiga som ändå har kompressor på några av kanalerna, att ha lätt kompression på leadsången är skitbra, jag kör alltid separat insertkompressor på min leadsång, lika på elgitarrens utmickning. Har man det på gitarren kan man kompa i verserna med mkt renare ljud o ändå få ut gitarrljudet i PAt. Utan kompressor blir det lätt så att gitarren försvinner helt i PAt när man håller igen lite vräk på gitarren.

Postat

Precis, köp en lite större mixer på en gång. Två mixrar seriekopplade blir mer brus och mer krångel. Behringer har några ganska billiga som ändå har kompressor på några av kanalerna, att ha lätt kompression på leadsången är skitbra, jag kör alltid separat insertkompressor på min leadsång, lika på elgitarrens utmickning. Har man det på gitarren kan man kompa i verserna med mkt renare ljud o ändå få ut gitarrljudet i PAt. Utan kompressor blir det lätt så att gitarren försvinner helt i PAt när man håller igen lite vräk på gitarren.

Mmmm, blir nog att byta mixer vad det lider, låter vettigt med inbyggd eq på utgångarna också.

En liten fråga, jag har läst EN HEL DEL angående kompressor, på leadsångmicken ska det vara bra men när jag kopplar in den så tycker jag inte att det händer ett skit, vad sätter man NORMALT för värden för att det ska vara nån vits att ha det ?, jag fattar att det är svårt att säga men jag får inte till det...allls...

Den här är det

http://www.drivehq.com/file/df.aspx/shareID3748302/fileID608851659/608851659.pdf

Det med gitarren var intressant, kan ju använda den andra kompressorkanalen till det ju :-)

Postat

Men då att köra en EQ med 2 separata kanaler på sångmickarna och en annan EQ på MAIN OUT är alltså rätt tänkt ?

Båda har automatisk feedback control men den på main out justerar isåfall båda kanalerna med samma hz regel

Skaffar ni en til db SUB15 har ni ihop med Mackietopparna et så bra PA att ni inte behöver nån master eq, en grej mindre att behöva stå o fundera på. När PAt är vänt bort från scenens mickar behöver ni inte heller ha rundgångsfunktionen. För att få rätta bottentrycket räcker det att boosta typ 3 db vid 100 hz på kaggemickarna, och kanke lika med elbasen, vid 80 hz.

En smart grej att göra allra först på soundcheck är att spela nåt liknande er egen musik från telefon-spotify genom PAt. Dra helt ner volymen direkt bakpå subbarna o topparna först. Sen drar ni på låten in i mixern o kollar gain in, o höjer masterregeln så det blinkar hela vägen nästan upp till full volym uatna att det blinkar rött o klipper. Först därefter börjar ni höja volymerna på basarna o topparna. Ofta räcker halv volym gott och väl, viktigt är att få lagom balans mellan toppar o basar. Sen vet ni hur mycket det kommer att låta ur PAt, därtill kommer ju även scenljudet. Sen har man lite koll på dioderna på mixerns masterout, börjar det blinka rött där vet man att man måste dra ner masterregeln... Jag tycker det är mycket bättre att göra så än att ha full volym på monitorerna och bara halv på mixern kör man fullt på PA-staplarna blir det nästan garanterat för starkt ute i lokalen efeter en stund, o det har man ju ingen koll på från scenen, särskilt inte om man stått o lirat en stund bredvid en dubbelkagges powertrummis, då hör man ingenting typ. Men gör man den här "maxvolymtesten" via nallens spotify innan man börjar spela från scen är man ganska säker.

Postat

Livekompressor på sång... jag sätter ett ratiovärde på ungf 1-!,4, ganska lågt alltså. Sen drar jag på treshhold så det blinkar kanske 4 db. attack o release på kortast möjliga. Man får trycka i och ur bypass o ratta tills man verkligen hör att det låter bättre med kompressorn påslagen.

Samma inställningar på gitarren.

Ang elgitarr så har jag aldrig gillat att ha kompressor direkt sladden ihop med de andra distarna o sånt (många gillar det inte jag) men att ha det på gitarrkanalen i mixern kan jag knappt vara utan, det blir enormt mkt bättre utljud då, speciellt när man som jag spelar telecaster med enorm diskant o attack på solona. Spelar man typ Les Paul genom Marshall klarar man sig bättre utan kompressorn då det ljudet är mkt mjukare i transienter o diskant.

Postat

Skaffar ni en til db SUB15 har ni ihop med Mackietopparna et så bra PA att ni inte behöver nån master eq, en grej mindre att behöva stå o fundera på. När PAt är vänt bort från scenens mickar behöver ni inte heller ha rundgångsfunktionen. För att få rätta bottentrycket räcker det att boosta typ 3 db vid 100 hz på kaggemickarna, och kanke lika med elbasen, vid 80 hz.

En smart grej att göra allra först på soundcheck är att spela nåt liknande er egen musik från telefon-spotify genom PAt. Dra helt ner volymen direkt bakpå subbarna o topparna först. Sen drar ni på låten in i mixern o kollar gain in, o höjer masterregeln så det blinkar hela vägen nästan upp till full volym uatna att det blinkar rött o klipper. Först därefter börjar ni höja volymerna på basarna o topparna. Ofta räcker halv volym gott och väl, viktigt är att få lagom balans mellan toppar o basar. Sen vet ni hur mycket det kommer att låta ur PAt, därtill kommer ju även scenljudet. Sen har man lite koll på dioderna på mixerns masterout, börjar det blinka rött där vet man att man måste dra ner masterregeln... Jag tycker det är mycket bättre att göra så än att ha full volym på monitorerna och bara halv på mixern kör man fullt på PA-staplarna blir det nästan garanterat för starkt ute i lokalen efeter en stund, o det har man ju ingen koll på från scenen, särskilt inte om man stått o lirat en stund bredvid en dubbelkagges powertrummis, då hör man ingenting typ. Men gör man den här "maxvolymtesten" via nallens spotify innan man börjar spela från scen är man ganska säker.

Skönt att höra att man satsade på rätt högtalare och stort tack för många riktigt bra ljudtips, det är värt jättemycket.

Postat

Livekompressor på sång... jag sätter ett ratiovärde på ungf 1-!,4, ganska lågt alltså. Sen drar jag på treshhold så det blinkar kanske 4 db. attack o release på kortast möjliga. Man får trycka i och ur bypass o ratta tills man verkligen hör att det låter bättre med kompressorn påslagen.

Tack för det, ska prova.

angående rundgången....det var rundgång uppe på scen från topparna som skrålar in i sångmickarna jag menade....men det är ju lika illa med golfmonitorer antar jag.

Postat

Tack för alla tips, jättekul!

En följdfråga....har ni några tips på en mixer som man troligen kan hitta på blocket om man ligger och bevakar ett tag, dvs en mixer som har sålt bra och har nåt år på nacken och folk kanske byter upp sig eller byter till digitalmixer....typ.

Erkänt bra märke, inga udda märken även om dom är bra för då är det svårsålt i förlängningen.

Analog

Minst 8 preamps xlr ingångar

Minst 2 med inserts

1-4 aux (för monitormix)

Gärna grafisk eq på main out

Inbyggda effekter om det är nåt att ha, men det kan kvitta.

Är det nåt annat att tänka på vid mixerval, det är för reploka och livebruk upp till ca 250 pers, 4-5 manna band.

Varna gärna för skitprylar som brukar ligga ute till försäljning.

Postat

Se till att mixern har svepbar mid på monokanalerna, de flesta mansröster låter bättre i pa om man kan boosta lite i high mid ca 4 khz. Att höja på diskantkontrollen hjälper oftast inte alls, och en fast mid går för lågt, boostar man där blir det ännu burkigare.

Nya Behringer o enklare Soundcraft (sån har jag) funkar bra, o är så billiga att det knappt är värt att leta beg.

En beg Sub15 såg jag nyligt ganska billigt.

Se till att mixern har svepbar mid på monokanalerna, de flesta mansröster låter bättre i pa om man kan boosta lite i high mid ca 4 khz. Att höja på diskantkontrollen hjälper oftast inte alls, och en fast mid går för lågt, boostar man där blir det ännu burkigare.

Nya Behringer o enklare Soundcraft (sån har jag) funkar bra, o är så billiga att det knappt är värt att leta beg.

Postat

Hej Nilsson!

Det var bra att tänka på, har det svepbart på min nuvarande mixer och jag anväder det, jag trodde nog jag skulle få en bättre mixer beggad men utvecklingen kanske har gått förbi de beprövade.....

En beg DB Sub 15 (inte nya D modellen) ska ligga nånstans 3000-4000, den jag har nu kostade 2500:- och jag har en till lite på lut för dryga 3000 kanske 3500, vart såg du den nånstans ?

Postat

Det var nog på Vend eller blocket, den är väl såld nu...

Jag har en av varje, en äldre och en av den nyare digitala modellen. Svårt att höra nån skillnad på dem, kanske lite tajtare ljud med den nya. Det blir mycket värre tryck med två än med en. Märkligt hur enormt med ljud de kan leverera trots att de är så pass små. Tror inte det finns nån annan sub som ger samma ljudtryck o är lika små o framförallt lätta. Jag får in lätt in hela mitt PA i en Volvo 945 med baksätet nerfällt, bär hela skiten ensam fast jag är rätt så risig o slut i rygg i knän. Basarna sätter jag då in från sidan i bakdörrarna.

Postat

Jag får in lätt in hela mitt PA i en Volvo 945 med baksätet nerfällt

Borde bli bra ljudtryck i bilen med det PA´t, ungdomarna med sina löjliga bilstereos lär bli grymt avundsjuka :-D

• Gilla 1
Postat

Borde bli bra ljudtryck i bilen med det PA´t, ungdomarna med sina löjliga bilstereos lär bli grymt avundsjuka :-D

Haha... Man får väl lasta in även ett Honda elverk så man får 230 volt till PAt. Hur går det med avgaserna?

• 1 månad senare...
Postat

En hypotetisk fråga....

Utgå från nån typ pubmiljö med normal takhöjd etc, trummor, bas, en gitarr, lite keyboard samt sång.

Om jag har 2st DB sub 15 subbasar och 2 mackie srm450 toppar på dansbandspinnar eller separata stativ, hur många personer lämpar sig det för om man vill ha lite tryck i ljudet ?

Det jag funderar på är om jag ska köpa en sub till iom att vi bara har en i repan vilket funkar kalas iom att vi lajnar bas etc, alternativet är att inte köpa någon sub utan istället hyra in vad man behöver vid varje tillfälle.

Kom gärna med input

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.