Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har något slags jordproblem när jag spelar in elbas och en del gitarrer. Har råkat ut för det massa gånger men nu stör det mej ordentligt!

Bruset försvinner om jag håller i kontakten på gittarsladden som går in i gitarren/basen.(men jag har ju tyvär inte tre händer.) provade att vira fast en kabel runt kontakten och sedan sätta den i ett armband som ligger ann mot basen när jag spelar, detta funkade ju lite halvbra men inte tillräkligt.

Hur skall jag göra för att slippa bruset?

Skulle man kunna ta en mini startkabel (sånn till batteri laddare) och jorda i nåt element eller så??

Annons
Postat

Är inte strängarna jordade? Bruset bör försvinna när du tar i strängarna på samma sätt som i kontakten.

Postat

Jo då försvinner bruset men det kan ju va partier och så där ja inte är inär strängarna i en låt, och då vill jag inte ha masa brus. dessutom är vissa gittarer känsligare än andra.

måste va nåt som är fel

Postat

Gitarren jordas i stallet oftast, så man blir tyvärr en del av kretsen (via strängarna), är inte säker på att brum/brus pga detta går att undvika helt då gitarr-tele-kablarna är obalanserade.

Postat (redigerat)

Men varför är det så olika störningar beroende på vilken gittar man använder, borde det inte gå att jorda dom som funkar dåligt på nåt vis.

och när man håller i kontakten till gittarsladden blir det ju tyst, borde det inte gå att löda fast en kabel i höljet på kontakten(på sladden) och sedan sätta sladden i/på sej själv på nåt vis.

Redigerat av rockstone

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.