ronnyrydgren (oregistrerad) Postat 20 november 2013 Postat 20 november 2013 Hej jag funderat ett tag och haft tankefunderingar gällande vilket är bäst att mixa i. Jag har märkt att när jag mixar i stereo först så uppstår ljudförlust av vissa instrument när jag lyssnar i mono eller att lätt kan låta rörigt. Ska man ställa in sitt DAW i mono-läge för undvika detta och mixa rätt allt. Sedan sätta på stereo efter? Jag har själv sökt lite och hittat att det kan uppstå problem i reverb, när man har i stereo och mixar kan det låta torrt i mono och mixar man reverb i mono så ska det tydligen vara lätt att man har för mycket att i stereo låter det för vått. Hur kan man komma runt det problemet? Finns det andra problem som kan uppstå vid att mixa i mono? Vilket är att föredra, mixa i mono sedan stereo, eller mixa i stereo sedan mono? Jag uppskattar alla tips 🙂
Ken Kängström Postat 20 november 2013 Postat 20 november 2013 Den enda fördelen att mixa i mono, som jag personligen ser det, är att du får koll på fasproblemen. Det finns en del som fortfarande tycker det ska låta bra i mono, men för mig är det fruktansvärt förlegat. Oavsett om det låter piss i mono, så finns det ett otroligt fåtal personer som faktiskt kör monolyssning i dagens läge. Som sagt, så är faserna ganska goa att kolla i mono, iom att de ger otrevliga utslag även i stereo... men utöver det så säger mina fem öre att du ska ge fan i monotjafset. =) Fokusera på det du lyssnar på i dina olika system, istället för att lägga energi som kirurgi på saker som du kunde lagt på mer produktiva bitar. =)
Måsart Postat 20 november 2013 Postat 20 november 2013 Mixa i stereo men kontrollera regelbundet i mono. Så gör jag.
PeglegJonka Postat 20 november 2013 Postat 20 november 2013 Det beror nog till stor del på vilken sorts musik du spelar. Monokompabilitet kan ju vara kanon om du t.ex. gör danslåtar, du vet aldrig hur högtalarna är placerade på klubben och det är ju dumt att missa ljud helt. Men för det mesta som sagt så är ju stereo mest akutellt
Demonproducenten Postat 20 november 2013 Postat 20 november 2013 Vilket är att föredra, mixa i mono sedan stereo, eller mixa i stereo sedan mono? Jag uppskattar alla tips 🙂 mixa i stereo - kontrollyssna i mono 3
nidlarn Postat 20 november 2013 Postat 20 november 2013 Mycket streaming, youtube och play-tjänster kör med mono ibland. Så det kan vara bra att åtminstone kolla hur ens mix funkar!
van Caine Postat 21 november 2013 Postat 21 november 2013 (redigerat) Det är oprofessionellt att inte göra mixar mono-kompatibla. Det har inte enbart med uppspelningsmediet att göra, utan det är även ett fruktansvärt viktigt steg för att göra musiken och ljudet tillgängligt för alla. Är man döv på ett öra så hör man allt i mono, och är det taffligt mixat kommer en mix som låter bra för en stereophonisk lyssnare låta fullständigt vedervärdigt för en som inte kan höra stereo. Faller under samma kategori som att mixa så att alla viktiga ljud håller sig mellan 200Hz till 5-6KHz - kan man inte göra en mix som vem som helst kan lyssna på och uppskatta så är man inte rätt man/kvinna på jobbet. Jag gör till och med mina surround-mixar så mono-kompatibla det går. Det här var nåt av det absolut första jag fick lära mig som blivande producent. Demonen: Håller med :-) Redigerat 21 november 2013 av van Caine 2
ronnyrydgren (oregistrerad) Postat 21 november 2013 Postat 21 november 2013 Det är oprofessionellt att inte göra mixar mono-kompatibla. Det har inte enbart med uppspelningsmediet att göra, utan det är även ett fruktansvärt viktigt steg för att göra musiken och ljudet tillgängligt för alla. Är man döv på ett öra så hör man allt i mono, och är det taffligt mixat kommer en mix som låter bra för en stereophonisk lyssnare låta fullständigt vedervärdigt för en som inte kan höra stereo. Faller under samma kategori som att mixa så att alla viktiga ljud håller sig mellan 200Hz till 5-6KHz - kan man inte göra en mix som vem som helst kan lyssna på och uppskatta så är man inte rätt man/kvinna på jobbet. Jag gör till och med mina surround-mixar så mono-kompatibla det går. Det här var nåt av det absolut första jag fick lära mig som blivande producent. Demonen: Håller med :-) Bäst svar tycker jag definitivt. Men borde inte det vara isåfall fel att göra stereo först? inte fel kanske men extra krångligt. bara vore det inte extra arbete om den inte funkar i mono och rätta till allt under tiden, än att börja i mono och sedan mixastereo och mixa stereo image, pan left eller right, sedan kontrollera ljudförlust i mono för fixa bra kompromiss?
Demonproducenten Postat 21 november 2013 Postat 21 november 2013 bara vore det inte extra arbete om den inte funkar i mono och rätta till allt under tiden, än att börja i mono och sedan mixastereo dom flesta mixar funkar fint i mono - innan man börjar slänga på stereobreddare och annat skitjox som alla nybörjare gladeligen (mig inkluderad) överanvänder i begynnelsenäven fasproblem vid multimickning av en analog ljudkälla brukar inte vara större problem än att man tappar bas eller får en oönskad färgning av ljudet i mono - men dom hörs dom stora problemen dyker upp när man som sagt ska börja krydda med allsköns pluggar - då kan vissa ljud nästan helt försvinna
Terror Postat 21 november 2013 Postat 21 november 2013 Vadå bara fasproblem som märks I mono? Bullshizzle. Du kan kolla volymer, men framförallt eq! Har du en vägg med gitarrer som du vill separera, så är det väldigt enkelt att göra detta med eq I mono.låter det bra där så är det grönt ljus. Och det är visst det ofta är mono. Radio, med dålig signal går oover till mono, telefoner (de flesta) utan hörlurar) är mono, affärer kör ofta I mono och dessutom får du ändå inte en perfekt stereolyssning om du inte sitter I sweet spot. Så tex på en bar/krog, kan du lika gärna köra mono. Jag mixar 50/50 mono/stereo.
Demonproducenten Postat 21 november 2013 Postat 21 november 2013 Bullshizzle. är det mig du tilltalar?
Terror Postat 21 november 2013 Postat 21 november 2013 är det mig du tilltalar? Nej då 🙂 Det var egentligen till "Ken Kängström". Jag kan inte citera på min lur. Det blir lite som det vill haha.
drloop (oregistrerad) Postat 21 november 2013 Postat 21 november 2013 Bäst svar tycker jag definitivt. Men borde inte det vara isåfall fel att göra stereo först? inte fel kanske men extra krångligt. bara vore det inte extra arbete om den inte funkar i mono och rätta till allt under tiden, än att börja i mono och sedan mixastereo och mixa stereo image, pan left eller right, sedan kontrollera ljudförlust i mono för fixa bra kompromiss? Då får man i princip mixa två gånger. Och dessutom ha tråkigt, det är mycket ballare med stereo. 🙂 Mixa stereo, kontrolllyssna i mono. Så
SadamJR Postat 21 november 2013 Postat 21 november 2013 Steely Dan ville mixa i mono av nån anledning, men fick inte för skivbolaget.
Ken Kängström Postat 21 november 2013 Postat 21 november 2013 Vadå bara fasproblem som märks I mono? Bullshizzle. " Som sagt, så är faserna ganska goa att kolla i mono, iom att de ger otrevliga utslag även i stereo..."
ronnyrydgren (oregistrerad) Postat 22 november 2013 Postat 22 november 2013 " Som sagt, så är faserna ganska goa att kolla i mono, iom att de ger otrevliga utslag även i stereo..." Hur menar du? Testade nyss ta en kick, dubbla kanalen. Satte på en varsin kanal, den ena med reverse polarity. Ljudet försvinner men i mixern sänder den volym ut. men inte från masterkanalen bara kickens buss. Men jag gjorde paning 100 procent vänster och den andra kicken 100 höger. I stereo får jag ljud självklart ut i masterkanalen nu. Men när jag sätter i mono läge då försvinner allt ljud. Om man mixar i stereo borde man inte kunna få dessa problemen lätt? att det är reverse phasing och volym förlust. Jag testade detta i bara rent testsyfte. Hur underviker man detta genom att mixa i stereo och sen ska mixa i mono? Tack för all hjälp änsålänge! Min hjärna fattar trögt just nu och jag känner mig delad mitt emellan 🙁
drloop (oregistrerad) Postat 22 november 2013 Postat 22 november 2013 (redigerat) Erfarenhet och kunskap är grejen. Då vänder man inte polaritet (fas) hur som helst. Nå nu vet du hur det funkar och du kommer inte att göra om det... 🙂 Ett vanligt trick som många använder för att bredda stereobild är att ta en kopia på ett spår och panna vänster resp höger och sedan skjuta en kanalen lite tisdsmässigt. Blir fett i stereo, prova hur det blir i mono, not so najs alla gånger. Redigerat 22 november 2013 av drloop
ronnyrydgren (oregistrerad) Postat 22 november 2013 Postat 22 november 2013 Erfarenhet och kunskap är grejen. Då vänder man inte polaritet (fas) hur som helst. Nå nu vet du hur det funkar och du kommer inte att göra om det... 🙂 Ett vanligt trick som många använder för att bredda stereobild är att ta en kopia på ett spår och panna vänster resp höger och sedan skjuta en kanalen lite tisdsmässigt. Blir fett i stereo, prova hur det blir i mono, not so najs alla gånger. haha tack ja sant 🙂 Har med provat det. Vad jag fattat så är det så stereo image funkar? Funkar på en kanal med plugg som breddar det istället xD Fast ja det blir inte najs i mono. Så varför är stereo att föredra att börja i? Menar kul göra en hel del och upptäcka efter att det är rejäl phasing som pågår och enorm ljudförlust:(
Demonproducenten Postat 22 november 2013 Postat 22 november 2013 Nej då 🙂 Det var egentligen till "Ken Kängström". Jag kan inte citera på min lur. Det blir lite som det vill haha. OK 🙂
D Vibe Postat 22 november 2013 Postat 22 november 2013 Gick i dessa tankar när jag mixade sist. Letade då efter någon enkel plugg som man kan slänga på masterkanalen som man lätt switchar mellan mono och stereo med. Kommer inte ihåg om jag fann någon bra 😛
ronnyrydgren (oregistrerad) Postat 22 november 2013 Postat 22 november 2013 Gick i dessa tankar när jag mixade sist. Letade då efter någon enkel plugg som man kan slänga på masterkanalen som man lätt switchar mellan mono och stereo med. Kommer inte ihåg om jag fann någon bra 😛 Vilket daw använder du? 🙂Tror alla daw typ som fl studio cubase etc har val av mono. Men jag sitter bara i fl studio. GÖr du det med? Isåfall kan jag hjälpa dig enkelt välja mellan mono och stereo 🙂
Demonproducenten Postat 22 november 2013 Postat 22 november 2013 behöver man monolyssning men inte har det inbyggt är denna kanske ett alt http://music.service-1.de/html/m-st.html
D Vibe Postat 22 november 2013 Postat 22 november 2013 Ronny: Sitter med Cubase Essential 5 till Windows... Demon: Den där ser ut att funka! Tackar! Förövrigt uselt att Cubase inte redan har den funktionen inbyggd..
crillemannen Postat 22 november 2013 Postat 22 november 2013 Det är oprofessionellt att inte göra mixar mono-kompatibla. Det har inte enbart med uppspelningsmediet att göra, utan det är även ett fruktansvärt viktigt steg för att göra musiken och ljudet tillgängligt för alla. Är man döv på ett öra så hör man allt i mono, och är det taffligt mixat kommer en mix som låter bra för en stereophonisk lyssnare låta fullständigt vedervärdigt för en som inte kan höra stereo. Faller under samma kategori som att mixa så att alla viktiga ljud håller sig mellan 200Hz till 5-6KHz - kan man inte göra en mix som vem som helst kan lyssna på och uppskatta så är man inte rätt man/kvinna på jobbet. Jag gör till och med mina surround-mixar så mono-kompatibla det går. Det här var nåt av det absolut första jag fick lära mig som blivande producent. Demonen: Håller med :-) Oprofessionellt? Det håller jag inte med om. Det skadar inte att kolla mixen i mono men att anpassa helt för mono njae det håller jag verkligen inte med om. De mer kända mixare jag känner gör det inte ialla fall!
Måsart Postat 22 november 2013 Postat 22 november 2013 (redigerat) I princip hela RHCP:s "Californication" är inspelad i mono (allt förutom pukorna har jag för mig...?). Den plattan är ju smått episk.... 🙂 Redigerat 22 november 2013 av Måsart
crillemannen Postat 22 november 2013 Postat 22 november 2013 I princip hela RHCP:s "Californication" är inspelad i mono (allt förutom pukorna har jag för mig...?). Den plattan är ju smått episk.... 🙂 Jo men detär ju skillnad i att ha en vision om att göra något annorlunda som säkert var fallet med den skivan. Men att påstå att man MÅSTE mixa i mono är bara skitsnack.
D Vibe Postat 23 november 2013 Postat 23 november 2013 Jag brukar tänka så här när jag mixar, att jag vill ha en luftig stereobild men som fungerar i mixad mono (båda kanalerna ihopslagna) utan att de tar ut varandra. Jag brukar även tänka på att försöka få båda kanalerna att "stå på egna ben", utan att få bort stereoluftigheten jag pratade om tidigare.
HearMeLukas Postat 23 november 2013 Postat 23 november 2013 Jag brukar göra all grundläggande EQ i mono så allt har sin egen plats i den mest krävande situationen dvs mono. Sedan lägger jag ut det i stereo och mixar vidare med kompressorer osv. Sedan kontrollerar jag bara ibland i mono efter jag kanske har gjort små justeringar i EQ:n. Det är så jag kör iallafall!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.