Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej. tack på förhand!

Jag har tidigare spelat halv-akustiskt. Jag och några vänner har nu startat ett band, har replokal och hela fadderullan. vi kommer att spela Allt mellan Metallica tom Lamb of god. Jag kommer till en början köra COMP, sedan ta över rollen som lead guitar. Kommer att köpa grövre strängar och spela nedstämd D!

Jag har hittat lite olika modeller som är länkade här nedan. Dock är jag osäker på om det är värt priset eller om man ska gå upp lite.

Kom gärna med tydliga och konkreta svar (varför hur) ska man ligga på denna prisbilden osv.

Med tanke på att jag kommer att behöva köpa till en förstärkare så önskar jag självklart att jag kan hitta en vettig sak runt 2000-2500kr. men som sagt. beror på om det är värt det eller inte.

Rankar efter vad jag önskar skulle funka. OBS jag vill ha passiva micar!

1: http://www.musik-verkstan.se/showProduct.aspx?c1=1000&c2=1012&3=1255&id=14261 (denna var oerhört skön att spela, dock lyssnade jag inte efter missljud osv).

2: http://www.freddansmusik.se/ibanez-ibanez-gsz120bk-p-4999990038.html

3:http://www.musik-verkstan.se/showProduct.aspx?c1=1000&c2=1012&3=1255&id=11116

4: http://www.freddansmusik.se/ibanez-ibanez-rg350ex-bk-p-4310446811111.html

5:http://www.musik-verkstan.se/showProduct.aspx?c1=1000&c2=1012&3=1255&id=7508

Alla tips är välkomna (även andra förslag) Tack ännu en gång på förhand!

Annons
Postat

Jag tycker att du ska vända på listan och börja bakifrån istället. Kör på Ibanez RG420'n, den kommer du att vara mer nöjd med i längden och tillräckligt bra gitarr för att vara lönt att t.ex. byta mickar på om du skulle vilja det i framtiden.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Gå ut på vend och blocket. Det finns många bra gitarrer billigt. Snåla inte för mycket. Billiga guror som du länkade till, alltså såna billiga guror brukar det allt som oftast ha problem med att kunna intonera bra och än svårare blir det om man ska stämma ned guran. Köp någon beggad för typ 5-6000 :- så du får lite kvalitet.

Postat

Gå ut på vend och blocket. Det finns många bra gitarrer billigt. Snåla inte för mycket. Billiga guror som du länkade till, alltså såna billiga guror brukar det allt som oftast ha problem med att kunna intonera bra och än svårare blir det om man ska stämma ned guran. Köp någon beggad för typ 5-6000 :- så du får lite kvalitet.

+1

Här testar gossarna borta på Anderstons Fender och (Fender) Squier-gitarrer och diskuterar pros and cons.

Förvisso inte Ibanez men problematiken Die Hard var inne på upplever jag gäller ofta de flesta märken jag testat. Satsa hellre en lite större peng än att behöva byta upp dig efter en kort tid.

Vänligen,

CHAE

Postat

Jag hade köpt en ny gitarr med garanti och struntat helt och hållet i begagnat. Jag hade också struntat i en gitarr med floyd rose, massa strul man drar på sig helt i onödan.

Jag hade köpt antingen en

En cort garage 2 mattais jabs hardtail string thru bridge. Dubbla humbuckers som är splittade till single coil. Samt att du har direkt output man by passar volym och ton pot. 4sound säljer den nu helt ny för det helt sinnesjuka priset 999kr. Kostar normalt mellan 4-5000kr. Det ingår gigbag då.

Det är swamp ash kropp och det är black tusq xl steing nut.

24 jumbo band

Tiltad c hals profil.

en av mina favorit gitarrer.

Eller en les paul kopia från cort.

Cort Classic Rock CR200 Gold Top som 4sound har på rea nu för 1299 kostar egentligen över 3000kr

http://www.4sound.se/search_res.aspx?searchbox=xy

Postat

Jag tycker att du ska vända på listan och börja bakifrån istället. Kör på Ibanez RG420'n, den kommer du att vara mer nöjd med i längden och tillräckligt bra gitarr för att vara lönt att t.ex. byta mickar på om du skulle vilja det i framtiden.

Jag tycker inte man ska skaffa en gitarr med flytande stall om det handlar om ens första gitarr... Speciellt inte en billig!

Postat

Jag tycker inte man ska skaffa en gitarr med flytande stall om det handlar om ens första gitarr... Speciellt inte en billig!

Mycket rätt tänkt. Svaj är bara ett elände, det är tillräckligt svårt att få gitarren att hålla stämningen utan stall när man är nybörjare.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Flytande stall är djävulens påfund. Skit i det. i alla fall när du är ny. Sen finns det tid att svära över dem. Finns ingen som inte har gjort det.

Postat

det är tillräckligt svårt att få gitarren att hålla stämningen utan stall när man är nybörjare.

kan tro det

kan inte låta bra heller

Postat

Flytande stall är djävulens påfund. Skit i det. i alla fall när du är ny. Sen finns det tid att svära över dem. Finns ingen som inte har gjort det.

Alltså har man ett bra svaj (original floyd rose, gotoh floyd osv) så håller gitarren stämningen väldigt bra. Nu när jag vet hur det funkar så är det ju riktigt kul å ha.

Jag vill dock installera et Tremol-no så jag kan låsa fast skiten när jag inte vill använda det.

Däremot, jag skulle nästan föreslå en sådan här gitarr som första gitarr, så behöver du inte stämma NÅGON GÅNG tills strängen går av!

http://www.thomann.de/se/vgs_roadcruiser_vst_110_fb.htm

Jag ska själv beställa delar ifrån Warmoth och smälla i ett Evertune-stall på den.

Har dock inte provat det själv, men blivit rekomenderad det av andra tidigare. Ska snart få prova en gitarr med både Evertune OCH true temperament, men det vettefan om jag vill lägga pengar på nu, klarar mej helt okay med vanliga band 😄

Jävlar vad jag hade önskat mej att ha en Evertune gitarr när jag började! Nu har jag dock spelat mycket på min pappas gitarr i yngre dagar som kunde hålla stämningen i ett halvår utan att röra stämskruvarna (spelade faktiskt in TVÅ album med samma gitarr med flera månaders mellanrum utan att röra skruvarna emellan och spelade mycket på den därimellan både live å repa)

Bla bla bla osv osv etc etc 😄

Postat

Kanske inte det! Nu gällde det den där listan av gitarrer att välja från och då hade jag valt den sista i listan, annars nej.

Postat

Sorry för det sena svaret gubbar. Har legat blind några dagar 😛

Tack för alla tips, det blev en Ibanez ART200FM-TK. Ruggigt prisvärd och underbar att spela på. blir perfekt att köra ett år ca innan man klämmer till med en värsting gura.

Vad tycker ni om Rocksmith? är det ett nice program för att utvecklas som gitarrist?

Postat (redigerat)

Jag hade köpt en ny gitarr med garanti och struntat helt och hållet i begagnat. Jag hade också struntat i en gitarr med floyd rose, massa strul man drar på sig helt i onödan.

Jag hade köpt antingen en

En cort garage 2 mattais jabs hardtail string thru bridge. Dubbla humbuckers som är splittade till single coil. Samt att du har direkt output man by passar volym och ton pot. 4sound säljer den nu helt ny för det helt sinnesjuka priset 999kr. Kostar normalt mellan 4-5000kr. Det ingår gigbag då.

Det är swamp ash kropp och det är black tusq xl steing nut.

24 jumbo band

Tiltad c hals profil.

en av mina favorit gitarrer.

http://www.4sound.se...px?searchbox=xy

Jag har sålt av gitarrer under flera år för att bara ha mina två strator, det har ändå bara varit de jag spelat på. Men jag kunde inte låta bli att köpa en sådan där när det var så billigt 🙂 Impulsköp? Bör dyka i a f upp i veckan.

Redigerat av JJRockford
Postat (redigerat)

Jag har sålt av gitarrer under flera år för att bara ha mina två strator, det har ändå bara varit de jag spelat på. Men jag kunde inte låta bli att köpa en sådan där när det var så billigt 🙂 Impulsköp? Bör dyka i a f upp i veckan.

Hoppas att du blir lika nöjd som jag är. Såg att den går att köpa helt ny på tyska ebay för 429 euro utan frakt då. Musikverkstan tar 3300kr för den. Fattar inte hur 4sound kan sälja den så billigt. Funderar på att köpa en till 🙂

Redigerat av ironman

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.