Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan, jag är nybörjare och har fl studio 10. Jag undrar hur jag gör för att få en bra dist, eller ett fint rent ljud på min elgitarr. Jag har pluggat in den i ljudkortet och ljudet kommer in i programmet men får inget bra ljud..

tacksam för svar 🙂

Annons
Postat (redigerat)

GuitarSuite låter förvånansvärt bra fortfarande, trots att det nu är några år sen den släpptes.

En annan gratisplugg som låter väldigt bra är BTE Audio's Juicy77 (emulering av någon Soldano-preamp), gärna ihop med TubeScreamer-varianten TSS.

Redigerat av JJRockford
Postat

Tack! men nu har jag mer problem, jag laddade ner guitarrsuite paketet, hur gör jag för att få in det på fl studio?, jag kopierade in det i VST foldern men jag kan inte öppna själva amp en.. vad gör jag för fel? 🙂 oerhört tacksam!

Postat

GuitarSuite låter förvånansvärt bra fortfarande, trots att det nu är några år sen den släpptes.

En annan gratisplugg som låter väldigt bra är BTE Audio's Juicy77 (emulering av någon Soldano-preamp), gärna ihop med TubeScreamer-varianten TSS.

tack! men nu har jag mer problem, jag laddade ner guitarrsuite paketet, hur gör jag för att få in det på fl studio?, jag kopierade in det i VST foldern men jag kan inte öppna själva amp en.. vad gör jag för fel? 🙂 oerhört tacksam!

Postat

tack! men nu har jag mer problem, jag laddade ner guitarrsuite paketet, hur gör jag för att få in det på fl studio?, jag kopierade in det i VST foldern men jag kan inte öppna själva amp en.. vad gör jag för fel? 🙂 oerhört tacksam!

Har aldrig använt FL, så jag har ingen aning. Posta en ny tråd med frågan om hur man spelar in gitarr och lägger till VST-pluggar i FL.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Har aldrig använt FL, så jag har ingen aning. Posta en ny tråd med frågan om hur man spelar in gitarr och lägger till VST-pluggar i FL.

-1. Varför det? Det är väl bättre fortsätta i den här tråden.

Postat

-1. Varför det?

Därför att det säkert finns en hel del medlemmar som sitter på kunskapen om hur man lägger till VST-pluggar i FL, men som är måttligt intresserade av plugins för distade gitarrer.

Men du har väl som vanligt bättre koll på detta än alla andra, ungefär som i den senaste UAD-tråden. Skäll först och fråga sen. Eller kanske mer, skäll först utan att överhuvudtaget bry sig om vad saken gäller 🙂

Die Hard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det går lika bra att lägga till FL i rubriken för TS. Men så långt kom du inte ditt tänkande. Istället såg du bara framför dig din chans att hoppa på. Komma dragandes med en annan tråd som är helt OT, ja inte blir man förvånad.

Redigerat av Die Hard
Postat

Det går lika bra att lägga till FL i rubriken för TS. Men så långt kom du inte ditt tänkande. Istället såg du bara framför dig din chans att hoppa på. Komma dragandes med en annan tråd som är helt OT, ja inte blir man förvånad.

Då hade du ju kunnat skrivit det direkt istället för att komma med sådana här krystade efterhandskonstruktioner.

Annars kan en ju tycka att det är onödigt att lägga till "FL" i rubriken eftersom tråden ligger i FL-avdelningen 😉

Menmen, nu har TS fått två förslag för att komma vidare, gott så.

Postat

Tryck på channels-add channel -more bocka sedan i din plugg. Och glöm inte att välja mappen som sökvägen under options-file. Reserverar mig för eventuella fel då jag sitter på mobilen nu! Lycka till

ronnyrydgren (oregistrerad)
Postat

Hejsan, jag är nybörjare och har fl studio 10. Jag undrar hur jag gör för att få en bra dist, eller ett fint rent ljud på min elgitarr. Jag har pluggat in den i ljudkortet och ljudet kommer in i programmet men får inget bra ljud..

tacksam för svar 🙂

på vilket sätt menar du att du inte får bra ljud? Är det inte tillfredställande effectmässigt som dist du beskriver eller upplever du även brus?

en bra plugg som har mängd emulerade distpluggar är guitar rig t ex. Du kan även leka med compressor och delay samt reverb till tillfredställelse. guitar rig är inte enda pluggen. Finns även hårdvaror att koppla innan dator och bara spela in i edison. Men på vilket sätt menar du" rent ljud" också?

Postat

på vilket sätt menar du att du inte får bra ljud? Är det inte tillfredställande effectmässigt som dist du beskriver eller upplever du även brus?

en bra plugg som har mängd emulerade distpluggar är guitar rig t ex. Du kan även leka med compressor och delay samt reverb till tillfredställelse. guitar rig är inte enda pluggen. Finns även hårdvaror att koppla innan dator och bara spela in i edison. Men på vilket sätt menar du" rent ljud" också?

jag får inte in någon plugg över huvud taget. går inte att öppna dll filen.. Vet inte hur jag ska göra för att få igång de.. menar clean ljud som låter bra. 🙂 tack på förhand

Postat

Maila din skype till edm-production@hotmail.se. jag hjälper dig över skype ikväll om du är inne kl 21. Lättare hjälpa över samtal då kan vi sitta i varsin ände och gå igenom båda inspelning, tredjeparts vst installering. Brus är bättre att fixa efter inspelningen. Det går ta bort brus i en gater direkt om man vill men bäst spela in först. Sen hsr edisom att man kan ta bort frekvenser som bruset ligger på om brus uppstår. Lättare göra rå-inspelning, sedan fixa brus och sedan fixa dist. Kan visa hur du ska göra live med för ta spela dist direkt vid inspelningen. Man får sätta gater tar bort allt under thresholden. Sänker den till nivå så den är precis över brusets nivå. Allt under thresholden tas bort. När ljud nivån överstiger thresholden så släpper den igenom ljudet. Det är de metoder jag kan. Om det finns bättre så vill jag med gärna veta men om du inte förstår vad jag pratar om och menar med threshold och grunder så skype ikväll!

Postat

Om man har brus är det viktigt att fixa före dist annars fångar disten upp och även förstärker bruset om man har brus. Jag har brus hemma men bara för att datorn inte är inkopplad o jodat uttag. Förhoppningsvis har inte du det problemet 😉 men kan va skönt att fixa minsta bruset man upplever 🙂

Postat

Maila din skype till edm-production@hotmail.se. jag hjälper dig över skype ikväll om du är inne kl 21. Lättare hjälpa över samtal då kan vi sitta i varsin ände och gå igenom båda inspelning, tredjeparts vst installering. Brus är bättre att fixa efter inspelningen. Det går ta bort brus i en gater direkt om man vill men bäst spela in först. Sen hsr edisom att man kan ta bort frekvenser som bruset ligger på om brus uppstår. Lättare göra rå-inspelning, sedan fixa brus och sedan fixa dist. Kan visa hur du ska göra live med för ta spela dist direkt vid inspelningen. Man får sätta gater tar bort allt under thresholden. Sänker den till nivå så den är precis över brusets nivå. Allt under thresholden tas bort. När ljud nivån överstiger thresholden så släpper den igenom ljudet. Det är de metoder jag kan. Om det finns bättre så vill jag med gärna veta men om du inte förstår vad jag pratar om och menar med threshold och grunder så skype ikväll!

Är tyvärr inte hemma ikväll, men hade uppskattat om vi kunde göra det en annan dag! låter riktigt bra och grymt snällt av dig! 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Brus är bättre att fixa efter inspelningen. Det går ta bort brus i en gater direkt om man vill men bäst spela in först.

Har man brus när man lajnar gura så är nåt knas. Brus bör man åtgärda där bruset uppstår.

Kör man mycket dist så blir det ofta mycket brus, så det får man leva med.

Postat

Kör man mycket dist så blir det ofta mycket brus, så det får man leva med.

beror på. självklart något är knas om man får brus. i mitt fall är det att jag har ojordade väggkontakter. För lösa det kopplar jag inte tillfälligt

i köket. Men det läcker ändå en minimalt brus igenom. knappt hörbart. men ju mer dist man har desto mer förstärks det lilla bruset jag knappt hörde innan. Och ju mer jag ökar volymen hör man det som är mellan pauserna. speciellt om man leker med compressor och ökar gainen. får man

noll volym där det inte spelas något så låter det mer cleant. Lägger jag på andra instrument överröstas det lilla bruset av instrumenten.

Men jag gillar ändå ha städat i min spelning. Man kan göra likadant på röster om man vill, att bruset när man inte sjunger tas bort som kan uppstå.

Sen vet jag man kan undvika brus med cleant spelande och toppen bra teknik på gitarr. Nu har inte alla det. och får man brus pågrund av att det tekniskt spelandet är fel så går det att lösa. men även om man nästintill spelar perfekt kan man göra fel ibland. om något ljud läcker igenom när man spelar pågrund av billig utrustning eller något så går det lösa. Så varför inte 🙂

Är tyvärr inte hemma ikväll, men hade uppskattat om vi kunde göra det en annan dag! låter riktigt bra och grymt snällt av dig! 🙂

sure maila mig så kan vi snacka på mailen och komma på en dag 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.