Jump to content
Annons

Olika väggytor = olika absorbenter?


HearMeLukas

Recommended Posts

Hej!

Håller på att fixa i ordning en ny lokal och jobbar med kontrollrummet.

Jag har en fundering gällande absorbenter. Den vänstra långsidan i rummet är av gips och den högra av betong. Hur blir det med absorbenterna vad gäller första reflektionerna? Måste jag behandla betongväggen på något ytterligare sätt eftersom jag antar att den reflekterar tillbaka mer än gipsväggen?

Tack på förhand!

Hälsningar,

Lukas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Se du bara till att du absorberar med tillräckligt tjocka (+ 95 mm) bredbandsabsorbenter är det inget problem.

Okej då bör det vara lugnt då!

Hur är det med diffusorer, hur mycket behöver man av den varan? Rummet är 5x4x2,40 där kortsidorna alltså är 4m breda x 2,40 höga. Har försökt hitta någonstans där det nämns hur mycket man bör behandla med diffusorer med har hittills inte hittat något!

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du går vidare så rekommenderar jag dig att mäta upp rummet så att du vet vad du behöver åtgärda. Att placera bredbandiga absorbenter vid första reflexen är aldrig fel om rummet för övrigt är akustiskt obehandlat. Du kommer även att behöva vidta åtgärder för basen om du vill få till ett jämnt frekvenssvar / decay.

Som du säkert vet så finns det olika sätt att reglera akustiken i ett kontrollrum på. Faktorer som avgör vilken eller vilka lösningar man väljer är budget, ideal, tycke och smak rent lyssningsmässigt. Här får man prova sig fram om man inte redan känner till något koncept man trivs med. Oavsett vilket koncept man föredrar är syftet att skapa en balanserad lyssning.

Fördelen med att blanda absorption med difusion och/eller timedelay-moduler är att man tar tillvara på energin i rummet och får en mer spatial lyssningsupplevelse.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer troligtvis skaffa 3-4 st stämda basfällor och sedan sätta upp diffusorer på den bakre väggen.

Jag har även ett rum som jag funderar på att fixa i ordning till inspelningsrum. Det kommer då behövas ljudisoleras utåt då jag inte vill störa grannar. Självklart kommer det inte behöva vara totalt isolerat utan det skulle räcka med att när man spelar trummor, att grannarna hör det under normal talnivå då det sällan kommer spelas så mycket trummor där inne men när det väl görs det vill jag inte att grannarna ska behöva slita av sig håret.

Det är i princip en betongbunker så det är inte så jättemycket som går igenom nu, men ett trumset skulle göra så jag måste få ner läckaget till lagom nivå.

Min fråga då:

Eftersom jag gissar att bygga ett flytande rum är ganska avancerat för att inte tala om dyrt(?), finns det några sorts skumpaneler, kombinerat med någon variant för att stoppa basen att köpa i Sverige som skulle kunna åstadkomma en "helt okej" isolering? Jag gissar om det skulle finnas ett sådant alternativ, att det skulle bli billigare än att bygga rum i rum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...