Guitar Nilsson Postat 18 november 2013 Postat 18 november 2013 (redigerat) Rocknroll av Ljusnemodell. Innehåller även ett bassolo. https://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-the-flying Redigerat 18 november 2013 av Guitar Nilsson
Millen1981 Postat 18 november 2013 Postat 18 november 2013 Låter kanon som vanligt Håkan men dra ner basen, den tar över alldeles för mycket annars skit bra, mera sånt här.
MrBluesman Postat 18 november 2013 Postat 18 november 2013 Skön råhet! Upp med sången, typ massor tycker jag! Sänk elbasen en dB eller ett par. Mixen skulle vinna på att trummorna hamnade lite längre bak i mixen (ner nån dB och lite mer reverb). Bra drag! :-)
Guitar Nilsson Postat 18 november 2013 Trådstartare Postat 18 november 2013 Låter kanon som vanligt Håkan men dra ner basen, den tar över alldeles för mycket annars skit bra, mera sånt här. Dra ner basen? Det var länge sen nån tyckte så. Det var mycket positivt. Menar du då elbasen eller helhetsbottenbasen? Jag vill ha skitmycket bas, har blivit influerad av "Yello" som Hegobald här i forumet mixat. Yello – Out Of Dawn Skön råhet! Upp med sången, typ massor tycker jag! Sänk elbasen en dB eller ett par. Mixen skulle vinna på att trummorna hamnade lite längre bak i mixen (ner nån dB och lite mer reverb). Bra drag! :-) Jag hör sången hur bra som helst i både monitorer med sub, utan sub, och i de små Avantone mixcuberna, samt diverse lurar. Med starkare sång tappar musiken tryck tycker jag. Sången skulle jag kunna gå med på att peta upp aning, men inte att dra ner trummorna. Det är ju ingen svensktopp det här. 🙂 Tack för åsikterna!
MrBluesman Postat 18 november 2013 Postat 18 november 2013 (redigerat) Jag hör sången hur bra som helst i både monitorer med sub, utan sub, och i de små Avantone mixcuberna, samt diverse lurar. Med starkare sång tappar musiken tryck tycker jag. Sången skulle jag kunna gå med på att peta upp aning, men inte att dra ner trummorna. Det är ju ingen svensktopp det här. 🙂 Nope, definitivt ingen svensktopp 🙂 Ja, sången hörs, men ligger rätt långt bak i ljudbilden. Menar inte att trummorna ska vara mycket lägre (handlar om kanske en halv dB, kanske inte ens behöver sänkas om sången höjs?), men ligga lite längre bak i "rummet" (dvs en gnutta mer reverb och/eller kanske lite mer kompression kombinerat med limiter som håller ner topparna aningen men behåller volymen). Detta för att få ett djup i mixen. Som det är nu så är allt liksom lite på en horisontel rad. Allt slåss lite om att få vara längst fram. Om man kan få fram sången längst fram och få trummorna lite bakom gitarrerna så har man en större och fylligare ljudbild. Redigerat 18 november 2013 av MrBluesman
Guitar Nilsson Postat 18 november 2013 Trådstartare Postat 18 november 2013 Blev inspirerad av era tankar o testade starkare sång, lite mindre elbas o mer reverb, både rumsverb o längre verb på trummorna. Jämförde mixarna, det blev betydligt roligare med mer sång, tur jag har er... Kanske DT150 ger lite stark sång? Körde bägge högtalarvarianterna pålus HD600 den här gången. När jag mixade o höll på med den här förut idag råkade jag radera gitarrerna o "savade" även det så de var borta. Men jag fick till en ny gitarr med solot o alltihop utan att klippa alls, på bara nåt försök. Sen la jag två snällare kompgitarrer på sidorna som inte hörs mycket. Från början hade jag bara två gitarrer åt varsitt håll, men jag tycker på nåt vis det är jobbigt med solon som inte ligger i mitten så det här blev bättre. Gjorde även om sången, det gick snabbt, fan vad kul det är att sjunga genom 610an. Rocknroll is life! Återkommer med alternativ mix....
Guitar Nilsson Postat 18 november 2013 Trådstartare Postat 18 november 2013 (redigerat) Ny mix, mer sång, mindre elbas, mer trumreverb. Mer gitarr oxå tror jag. https://soundcloud.com/user7908154/baby-please-come-home-131118 Edit: Ni som läst om mina exciterfunderingar.... Vad tror ni, är det nåt jag behöver? Som det känns nu verkar det vara bara onödigt plojty som kostar mer än det smakar. Redigerat 18 november 2013 av Guitar Nilsson
Millen1981 Postat 19 november 2013 Postat 19 november 2013 (redigerat) Så där ja Håkan det här låter svingar enligt mig. Faaaan nu vill man ju bara vara med o jamma ju. klart bättre mix det här enligt mig. Hur är trummorna inspelade, är det 4 mickar eller? Redigerat 19 november 2013 av Millen1981
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.