Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Så här blev det, bakom finns ett lager med stenull 45 mm. Blev mycket tystare, nu låter trafiken på vägen utanför mer som ett vindbrus.

post-2167-0-34696200-1385678224_thumb.jpg

Redigerat av zeblar
Postat

Nej väggarna är murat tegel. Just nu känns det som att skivorna pluss isoleringen filtrerade bort mycket ljud! Imorgon när trafiken börjat tätna så kanske jag störs mer vi får se..

Postat

Fönstersmygen är vinklad några grader innåt så skivan kilas fast av sig själv. Dock tänker jag montera nått svängbart stopp i vägen ovanför om katastrofen skulle vara framme att skivan får för sig att tippa loss...

Postat

Fönstersmygen är vinklad några grader innåt så skivan kilas fast av sig själv. Dock tänker jag montera nått svängbart stopp i vägen ovanför om katastrofen skulle vara framme att skivan får för sig att tippa loss...

Vad har du på kanterna som ligger emot, är det isoleringen som ligger direkt an?

Postat (redigerat)

hoppas du får ordning på skiten

sitter själv i samma sits med ett jävla oväsen där jag bor

jag får verkligen cpryck på dessa jävla bilar,

har flera gånger tänkt att gå ut och ställa mig som hulken mitt på vägen med comeatbebro-face och bara demolera dom alla.

det är verkligen psykiskt nedbrytande med det det där swoosch-ljudet du pratar om.

det är som man aldrig kan få ro och slappna av med det.

trafiken börjar omkring 06.30 här och jag jobbar sent, så jag får aldrig sova

det är ett helvete, har tvingats flytta rum för det låter så mycket och känns som jag "flyr"

i mitt eget hus. verkligen drygt med dessa billjud, förstår inte varför det läggs mer omsorg på buller och sånt i samhället, tror fan skiter utlöser allvarliga problem hos folk

men skönt att det löser sig, jag kanske fyller på med lite bilder på mina fönster också!

här fryser jag även också varje dag och har inte råd med värme trots heltidsjobb

då el är svindyr, och huset dåligt isolerat... fattigsverige

en god sak är att på sommaren så låter det mindre då dubbdäcken är borta och trädens löv dämpar lite kring 1000hz och uppåt

Redigerat av Martin
Postat (redigerat)

Bilar ska hållakäften när jag pratar med dom!

Mer häst och vagn i dettta land tack!

Redigerat av Martin
Postat

Vad har du på kanterna som ligger emot, är det isoleringen som ligger direkt an?

På kanterna har jag ingenting, ligger klossan mot smygen (nåväl nästan klossan, sågkillen ville inte snesåga kanterna så det är någon millimeters glipa). Bakom skivan ligger mot fönstret ligger det isolering.

Postat (redigerat)

Tack för ditt stöd Martin! Ja borde läggas mer pengar på forskning kring tystare material av vägar / bilar. Får väll hoppas att elbilen gör stora framsteg :-) (dock försöker vissa puchon tjäna pengar på att ljudsätta elbilarna har jag hört) Helt korrekt att det nog är högre buller nu på hösten / vintern jämfört med sommarn. Tyvärr är det på vintern jag är ledig och använder min lägenhet för att jobba med musik.

Redigerat av zeblar
Postat (redigerat)

På kanterna har jag ingenting, ligger klossan mot smygen (nåväl nästan klossan, sågkillen ville inte snesåga kanterna så det är någon millimeters glipa). Bakom skivan ligger mot fönstret ligger det isolering.

Så isoleringen ligger an då istället mot kanterna? Glipa is a big no no, spolierar/minskar effekten för den bästa av isoleringar.

Det blir lite som en kortslutning.

Redigerat av laban1
Postat (redigerat)

Har du möjlighet att ta lite fler bilder på din konstruktion, hur den blev i praktiken, tror att det skulle kunna vara fler än jag som är intresserade. 🙂

Redigerat av laban1
Postat (redigerat)

Har du möjlighet att ta lite fler bilder på din konstruktion, hur den blev i praktiken, tror att det skulle kunna vara fler än jag som är intresserade. 🙂

Har tyvärr inga mer bilder direkt... Det är tyvärr lite svårt nu när den är på plats... Den väger ungefär 80kg så flytta den upp och ner är svårt. Men det är 2 lager 16 mm MDF skiva och bakom sitter ett lager 45 mm klimatskiva. Den har jag bild på kan jag lägga upp om du vill? Reglarna är vanliga 2 tum 4. Skruv, mutter och bricka inköpt på tools :-)

Redigerat av zeblar
Postat

Snabbt och snyggt jobbat Zeblar. Det här med en bra tätningslist som komprimeras lite och ligger dikt an mot den den omslutande ytan är viktigare

än man kanske tror. Minsta lilla spalt och du förlorar värdefulla dB i luftljudsioleringen. Gäller både pluggen och fönstret. Du kan testa hur tätt du fått det genom att dra en mjukfog runt kanterna och jämföra. Tejpa ytorna först så är det enkelt att dra av fogen sedan den torkat.

Postat

Snabbt och snyggt jobbat Zeblar. Det här med en bra tätningslist som komprimeras lite och ligger dikt an mot den den omslutande ytan är viktigare

än man kanske tror. Minsta lilla spalt och du förlorar värdefulla dB i luftljudsioleringen. Gäller både pluggen och fönstret. Du kan testa hur tätt du fått det genom att dra en mjukfog runt kanterna och jämföra. Tejpa ytorna först så är det enkelt att dra av fogen sedan den torkat.

Supersmart Björn! Jag drar och köper fog imorgon :-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.