Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Brukar slänga på lite reverb på överhänget på trummor, och även på en del andra grejer. Hursomhelst, är det viktigt att EQa reverbet? läste det någonstans men har inte testat att göra det, brukar man göra det?

och isåfall hur skulle ni EQa reverbet på överhäng till trummor?

Annons
Postat

Hmm... rolig fråga faktiskt... det beror på musikstilen. Eller om man bara helt enkelt gillar mycket överhäng... !!

Brukar sätta min EQ som "hängmatta med ganska mkt skär i lowcut. Annars så kör jag bara högpassfiltrering till runt 200Hz och sedan lågpass tills det blir lite mjukare sound från alla transienter. Pukor /virvel blir lite dovare och mer "basiga", men inte så att ljudbilden förstörs. För mig ett bra komplement till hela kitet i sig =)

Die Hard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Du får helt enkelt prova dig fram. Lågpass kan ev. Också behövas och kanske behövas skäras lite i mitten

Redigerat av Die Hard
Postat

Det beror helt på hur reverbet låter. Jag brukar mest bara pilla lite så att reverbet låter naturligt. Oftast handlar det om att lätta upp lite i bas och lågmid för min del, nästan oavsett vad reverbet ligger på.

Postat

Endel reverb har inbbygda filter t.e.x lexicon, , vilket låter dig kontrollera vilka frekvenser som ska behandlas av reverbet detta är väl det bästa igentligen.. än att equa i efterhand, iofs kan du ju göra det också..

Men gör man det i reverbet får du mer kontrol över wet och och dry signalen, Du kanske inte vill equa bort dry signalen t.e.x.

Postat

Endel reverb har inbbygda filter t.e.x lexicon, , vilket låter dig kontrollera vilka frekvenser som ska behandlas av reverbet detta är väl det bästa igentligen.. än att equa i efterhand, iofs kan du ju göra det också..

Men gör man det i reverbet får du mer kontrol över wet och och dry signalen, Du kanske inte vill equa bort dry signalen t.e.x.

Man får väl förutsätta att reverbet läggs som send för att frågan ska vara aktuell.

Postat (redigerat)

Trumreverb brukar innebära inverterad hängmatta för min del... 😎

Bandpass då? 😳🙂

Redigerat av laban1
Postat

Absolut rekommenderat att EQ:a reverb på trummor (och rent allmänt). Kapa topp och botten och du kan lägga virvelreverbet lågt och det hörs ändå. Kapa bumlig-mid:en och du kan lägga pukreverbet högt utan att det hörs. Det där var två snabba, överdrivna och väldigt generalisera(n)de exempel, så ni kan släcka facklorna och lägga ner högreparna redan nu.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.