Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har lite frågor kring arpeggion syncen på Rolands Juno-60. Som jag har förstått det var det från början tänkt att man skulle använda en trigger out från en av Rolands trummaskiner till arpeggio syncen, den trigger out skickade en signal som var +5V DC. Men jag har även läst att det funkar med vilket kort, starkt ljud som helst. Så jag har testan att ta en rimshot sampling och routa till en output på mitt interface som går till Junons Arp-clock-in. Detta funkar bra så länge det är enoktavs arpeggion och så länge jag bara trycker ner en ton åt gången. Så fort jag försöker med fler oktaver eller med ett ackord så blir det ett oregelbundet arpeggio.

Efter lite efterforskning har jag förstått att det antagligen är utsignalen som är för låg, men jag är inte säker.

Är det någon som någon erfarenhet/kunskap inom det här? Skulle vara extremt tacksam för hjälp!

Annons
Postat

Kan man lösa det utan att köpa nåt MIDI-kit? Har ju som sagt fått det att delvis funka genom att bara skicka ett starkt ljud till clock-in.

• 1 månad senare...
jierixon (oregistrerad)
Postat

Tjena moss! Har själv en Juno-60. Till den lyckades jag för många år den få tag i ett svensktillverkat DCB-interface från Nulogic (en firma som nog inte finns kvar idag...). Det heter MTDCB60 och har en dedikerad arp-trigger.

Men på lite kul så har även jag provat att trigga på annat sätt. Bäst lyckades jag med en handklapp från trummaskinen MFB 522. Jag fick, om jag minns rätt, köra på rätt hög output så tipset kan vara att du har haft för dålig signal.

Vill du se bild på interfacet m.m. så finns lite info på http://unisonlab.wordpress.com/ljudmaskiner-2/.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.