Horras Postat 17 november 2013 Postat 17 november 2013 Hejsan! Jag har spelat in ett pianospår, med mitt hårdvaruklaviatur med pianoplugin i Logic X. Jag har spelat in alla låtdelar i olika klipp/tagningar. T.ex. på vers spelar jag med sustainpedal och i refrängen utan. Problemet är att när jag spelar upp låten är det full sustainpedal (ibland) även på delarna där jag inte använde sustainpedal. Är det någon som vet vad det beror på och hur man åtgärdar det? Tacksam för svar 🙂 Rock on!
Horras Postat 17 november 2013 Trådstartare Postat 17 november 2013 (Kanske postade detta under fel ämne, "instrumentpluggar", det får gå så länge:) )
HoboRec Postat 17 november 2013 Postat 17 november 2013 Jag hade samma strul i Cubase för ett tag sedan. Då var det för att jag klippt av en sektion så att automatiseringen för sustainen inte slutade där den skulle. Det borde väl finnas något liknande automatiseringsspår för midi-spåren i Logic på samma sätt som i Cubase där man kan justera det man gjort med sustainpedalen?
laban1 Postat 17 november 2013 Postat 17 november 2013 Jag tror du kan omvandla sustain till volym, kommer inte ihåg hur. Det går att radera sustain-infon också förstås om det skulle vara aktuellt.
Demonproducenten Postat 18 november 2013 Postat 18 november 2013 det är helt enkelt för att du lämnat sustain pedalen nedtryckt utan kommandot sustain off fortsätter sustain on gälla
cborg Postat 18 november 2013 Postat 18 november 2013 Som Fnulf och Demonproducenten skrev kan det vara att sustaininformation ligger kvar. Ibland det det även ske "live" om du har sustain nedtryckt och deaktiverar eller byter aktiverat spår innan du släppt upp pedalen. Du kan kolla efter (eller lägga in) MIDI CC (Control Change) message 64 (40 hex). Värde 0-63 betyder av och värde 64-127 betyder på. Det finns fler grejer att kolla efter men börja med det. 🙂
Horras Postat 18 november 2013 Trådstartare Postat 18 november 2013 Tack för svaren! Ska prova detta.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.