davidottosson Postat 16 november 2013 Postat 16 november 2013 Tjena Relativ nybörjare på trummor i cubase. Har testat lite nu med EZ drummer och det har fungerat helt ok. Nu vill jag försöka få till att tempot höjs några bpm mot slutet av låten hur får jag till det? Tack på förhand David
HoboRec Postat 16 november 2013 Postat 16 november 2013 Se till att "Tempo" är inställt på Track. I transport panel, där man sätter på och av klicket och det. Sen trycker du i menyn Project>Tempo Track där du kan rita in tempoändringar. Under "Insert Curve" kan du välja Jump eller Ramp, beroende på om du vill att tempot bara ska ändras direkt från det ena till det andra, eller om det ska stiga eller sänkas gradvis.
davidottosson Postat 16 november 2013 Trådstartare Postat 16 november 2013 Ok. Skall kika på det. Tack så länge
MRS8 Postat 16 november 2013 Postat 16 november 2013 använder detta till de flesta låtar. ctrl + t men fattar inte ännu hur det funkar! ibland måste jag klicka två ggr ibland i ggr. kan klicka och "dra" men lika diffust varje gång jag använder den. en dag kanske jag fattar men lite konstigt av cubase, eller så är jag kass 🙂
Gerterface Postat 17 november 2013 Postat 17 november 2013 använder detta till de flesta låtar. ctrl + t men fattar inte ännu hur det funkar! ibland måste jag klicka två ggr ibland i ggr. kan klicka och "dra" men lika diffust varje gång jag använder den. en dag kanske jag fattar men lite konstigt av cubase, eller så är jag kass 🙂 Jag har inte problem med det, tycker det funkar väldigt bra 🙂
kristian j Postat 20 november 2013 Postat 20 november 2013 Hur påverkar en sådan funktion den eventuella notskiften. Låt säga att man vill avsluta med temponeddragning i sista takten.
Gerterface Postat 20 november 2013 Postat 20 november 2013 (redigerat) Jag använder bara exporterade MIDI-Filer i Cubase, så kan inte svara med 100% säkerhet. Men jag antar att den inte påverkar noterna? Det är ju bara en ändring i tempo. T.ex. om du vill byta tempo inför de sista takterna, så är det ju endast tempot som ändras och inte noterna. Det är ju två skillda saker. Redigerat 20 november 2013 av Gerterface
kristian j Postat 20 november 2013 Postat 20 november 2013 Jag jobbar lite enkelt. Jag förlänger de sista tonerna så där lagomt så att det låter som ett ritardando men det blir lite konstig notskrift av det. Och det känns som att det är för primitivt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.