Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena

Relativ nybörjare på trummor i cubase. Har testat lite nu med EZ drummer och det har fungerat helt ok.

Nu vill jag försöka få till att tempot höjs några bpm mot slutet av låten hur får jag till det?

Tack på förhand

David

Annons
Postat

Se till att "Tempo" är inställt på Track. I transport panel, där man sätter på och av klicket och det. Sen trycker du i menyn Project>Tempo Track där du kan rita in tempoändringar. Under "Insert Curve" kan du välja Jump eller Ramp, beroende på om du vill att tempot bara ska ändras direkt från det ena till det andra, eller om det ska stiga eller sänkas gradvis.

Postat

använder detta till de flesta låtar. ctrl + t men fattar inte ännu hur det funkar! ibland måste jag klicka två ggr ibland i ggr. kan klicka och "dra" men lika diffust varje gång jag använder den.

en dag kanske jag fattar men lite konstigt av cubase, eller så är jag kass 🙂

Postat

använder detta till de flesta låtar. ctrl + t men fattar inte ännu hur det funkar! ibland måste jag klicka två ggr ibland i ggr. kan klicka och "dra" men lika diffust varje gång jag använder den.

en dag kanske jag fattar men lite konstigt av cubase, eller så är jag kass 🙂

Jag har inte problem med det, tycker det funkar väldigt bra 🙂

Postat (redigerat)

Jag använder bara exporterade MIDI-Filer i Cubase, så kan inte svara med 100% säkerhet. Men jag antar att den inte påverkar noterna? Det är ju bara en ändring i tempo.

T.ex. om du vill byta tempo inför de sista takterna, så är det ju endast tempot som ändras och inte noterna. Det är ju två skillda saker.

Redigerat av Gerterface
Postat

Jag jobbar lite enkelt. Jag förlänger de sista tonerna så där lagomt så att det låter som ett ritardando men det blir lite konstig notskrift av det. Och det känns som att det är för primitivt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.