Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej! Planerar en uppgradering från ett par ESI near04 (;D) och har en budget på ca 3000/stycket per monitor och Kommer sitta i ett relativt litet rum på ca 10-12 m2 gissningsvis. Kommer självklart bege mig till en musikaffär för lyssning senare men tänkte kolla med er först vad som sägs/rekomenderas/gillas...

Märkt att det börjar dyka upp 3-vägs högtalare i denna prisklass och undrar om dessa är något ni kan rekommendera, är 3 vägs alltid att föredra?

Även märkt att vissa monitorer har EQ. Är detta bra att ha i en monitor? Blir de inte svårare att lära sig den då om man kan justera ljudet i den "tills det låter bra".

Just nu ser min infolista ut så här efter att scannat markanden på info och en och annan recension under någon dag:

3-vägs:

Fostex PM641 & PM841 - Skärande diskant? Otydliga?

M-audio M3-8 - ?

2vägs:

Dynaudio Dbm50 - lite dyrare, snygga, gissningsvis mkt trevliga att leva med länge.

JBL - ?

Adam F5, F7 - Bra ljud uppskattningsvis?

Yamaha HS7 - Troligen väldigt prisvärda, dokumenterat bra!

KRK RP5 RoKit G2 White Noise - Snygga. Allmänt uppskattade vad jag förstår.

Missat någon viktig modell? Tacksam för info och tips!

Redigerat av HEK
Annons
Postat

Jag var inne på att köpa ngt från krk's vxt serie men när jag jämförde med genelec 8030 plus ett gäng andra inne på elmelids i höör, så sa mina öron till mig att dom ville ha genelecs. Jag uppfattade dom helt enkelt mycket renare i alla register än alla dom andra jag lyssnade på. Som alltid så är lyssningen inte optimal i affär...men men.

8030 spräcker din budget med typ 3k så det kanske är ute ur bilden då.

Yamaha hs 7 el 8 fick ju väldigt bra kritik i senaste nr av studio, även på andra ställen på nätet. Dom hade jag sneglat in på.

Postat

Tack för svar! Genelec känns alltid några 1000-lappar för dyra, dock är de säkert toppen. Ja, Yamahas senaste verkar ju sannerligen bra låter det som och mycket monitor för pengarna. En aning intresserad av Fostex 3 vägs, dock läst lite halvbra grejer om återgivning av diskanten där.

Postat

Jag har alltid gillat trevägs bättre än tvåvägs. Då slipper man delningsfilter mitt i sångregistret... Men om de lådor du föreslagit är bra vet jag ju inte. Hör man midden utan delningsfilter kan det nog vara lättare att ställa nivåerna på det mesta.... Bara en tanke.

Postat

OK! De där Eqator har jag sett dock fått för mig att de var dyrare än så, tack för tips!

Postat

Jag har själv ett par Yamaha Hs7:or och trivs otroligt bra med dom, så dom kan jag rekommendera 🙂

Postat

Jo en till grej, irriterar mig nått fruktansvärt på att de monitorer jag har står och surrar. Är detta fenomen vanligt? Vill absolut att de ska vara HELT tysta när de inte används och är påslagna, nått annat känns riktigt kasst.

En annan grej jag tänkt på, varför är det så få monitorer som har volymreglaget på framsidan? ADAM verkar ju iaf köra på det, förstår inte vitsen med att gömma undan det.

Postat

Jo en till grej, irriterar mig nått fruktansvärt på att de monitorer jag har står och surrar. Är detta fenomen vanligt? Vill absolut att de ska vara HELT tysta när de inte används och är påslagna, nått annat känns riktigt kasst.

Har samma problem, Brukar bero på att man har dator och monitorer i samma grenkontakt. testa och ha en grenkontakt för bara monitorerna och i egen kontakt i väggen.

Postat

Tack för tips, ska testas, men tror jag gjort det tidigare. I mitt fall så är det så är det den ena högtalaren(den jag gissar har förstärkardelen inbyggd) som har nästan står och vibrerar på bordet och skapa resonans. Lyfter man upp högtalaren i luften försvinner det nästan helt. Hel-skumt. Har alltid tänkt att det är för att det är lägsta nivån av monitorer men funderar samtidigt på om det är fel på just dessa. Gissar att det inte hör till vanligheterna och att det knakse inte är nått man behöver titta på om man köper nytt.

Börjat titta lite på M-audios grejer, dels nya M3-6" och 8", men dels billiga BX8 D2. BX8 ska tydligen stå och "humma" enligt en testare vilket verkar illa. Annars verkade den prisvärd.

Postat
I mitt fall så är det så är det den ena högtalaren(den jag gissar har förstärkardelen inbyggd) som har nästan står och vibrerar på bordet och skapa resonans. Lyfter man upp högtalaren i luften försvinner det nästan helt.

låter som att det är nåt vajsing på spänningsomvandlaren.... om den vibrerar är det nog inte bara nåt jordbrum
Postat

Borde man satsa ett steg upp på dyrare grejer och då köpa 5" eller borde man då välja 8" och få basen, hur tänker ni där? 🙂 köper man finare 5":or kan man säkert komplettera med en sub senare i framtiden.

Hur mkt ska man stirra på siffror som Hz förresten, vissa ligger på 20 kHz i toppen medans andra på 50 kHz, snackar vi stor skillnad i tydlighet och klarhet i de övre regionerna då eller?

Postat

Hur mkt ska man stirra på siffror som Hz förresten, vissa ligger på 20 kHz i toppen medans andra på 50 kHz, snackar vi stor skillnad i tydlighet och klarhet i de övre regionerna då eller?

vi snackar frekvenser ditt öra inte har en chans att höra
Postat

vi snackar frekvenser ditt öra inte har en chans att höra

Ja o vad fan låter i 50 khz? Inte ens cymbaler har väl så extrema pip-dzzzt-ljud? Vilken mick kan mäta att en högtalare avger 50 khz? Låter som bluff.

Sumba (oregistrerad)
Postat

Med risk för att vara mycket(!) subjektiv; Jag gick från ett par ESI nEar 05 till Adam F7 och världen vändes nästan uppåner!

Lite mer jordnära upplevelser är att de är ganska snälla mot öronen, det går bra att sitta relativt länge utan att bli trött. Upplever att det är lätt att få mixen att låta bra; låter det bra i F7:orna låter det bra i bilen, hörlurarna, stereon etc (lite förenklat men ändock). Så var rakt inte fallet med ESI-lådorna.

Enligt de omdömen jag hittat där ute på internettet så är det övervägande positivt. Jag är i vilket fall nöjd med mitt köp.

Postat

Ja o vad fan låter i 50 khz? Inte ens cymbaler har väl så extrema pip-dzzzt-ljud? Vilken mick kan mäta att en högtalare avger 50 khz? Låter som bluff.

Det finns massa ljud i det frekvensområdet. Jag gissar att även cymbalerna har en del övertoner där - dock totalt ointressant för oss människor.

(Om man har fladdermöss eller delfiner som husdjur skulle det kunna vara intressant...)

Postat (redigerat)

Hehe, kommer tyvärr inte kunna köpa något just nu, utan blir nog först om en månad(Jultid).

Detta tyckte jag var lite intressant, ett företag som kallar sig Sonic sense testar massa högralare på soundcloud: (Klicka er vidare via artistlänken här nedan)

https://soundcloud.com/sonic-sense-pro-audio/sets/studio-monitors

Vet inte hur man ska bedömma deras inspelningar men lyssnar man bara rätt upp på de monitorer som främst har varit intressanta, Adam och Yamaha så tycker jag HS låter bra, HS7 som ett balanserat mellanting mellan 5:an och 8:an. Adam F5 tyckte jag inte lät speciellt bra här. A3X och A7X desto bättre, men A7X börjar låta lite för färdig/Hi-fi. Ganska mkt bas. Ursäkta mina lekmanna öron. 😄

Sen kanske man ska ta dessa inspelningar med en nypa salt men ändå...

Redigerat av HEK
Postat (redigerat)

Jag har hört de där inspelningarna förut och snubbarna har gjort ett riktigt hästjobb - kul att lyssna på och lärorikt.

Däremot är jag säker på att deras placering och rum gör att alla visar lite för mkt bas

än vad monitorerna egentligen har.. Men bra att de använt rundtagande mickar iaf.

Vi har testat flera av de där modellerna och den brutala basen som verkar finnas på flera av modellerna i testet är mkt lugnare och inte så dominerande i våra tester. De har då placerats både nära och en bit ifrån en bakvägg. Både i dämpade och diffuserade rum samt obehandlade.

Yamaha HS-serien tycker jag om men de har alla lite mindre bas än vad man hör i testerna här, tyvärr lite för basfattiga generellt och ingen EQ-justering heller som gamla HS80 hade.

En riktig djungel det där med monitorer. 🤪

Redigerat av Kjubeis
Postat

Blir nog bra i slutändan ändå. A3X verkar jäkligt söta, samt bra och kan säkert kompletteras med sub senare. Och min studio är ju minsta sortens sovrumsstudio.

Sen det här folk pratar om att "lära sig sina monitorer". De ska väl bara återspegla mixen på ett korrekt sätt utan att man behöver lära sig dem, svart på vitt, som ett kvitto på hur det låter. Att lära sig sina monitorer låter som att man måste kompromissa med sin hörsel.

Hur som! Tycker nog att de flästa monitorer i det där testet låter helt ok! Kommer nog bli nöjd hur som i min lilla studio. Blir förvånad bara över att tex F5 lät som det gjorde, grumligt. Lutar mot HS-7, HS-8. Alt A3X med bas senare eller kanske, kanske A5X eller A7X om man hittar några beggade.

Postat

HEK:

Alt A3X med bas senare eller kanske, kanske A5X eller A7X om man hittar några beggade.

Begagnade A7x i länken jag lade in ovan. Men du kanske inte bor i Stockholm?

Postat

Lära sig monitorerna är lika viktigt som att lära sig hur en bra mix låter

Hm antar... att det är så men förstår kanske inte riktigt logiken ändå. Borde inte ett bra par monitorer bara vara självklara i sin ljud presentation, bara helt transparanta? Och därmed inget att .. direkt behöva lära sig? Kanske dillar nu men men... 🙂

HEK:

Begagnade A7x i länken jag lade in ovan. Men du kanske inte bor i Stockholm?

Jo, men kan inte göra affär idag tyvärr, tack för tipset. Kankse dyka upp flera. Men tror du man är lite ute och cyklar med A3X för den lilla studion? Dåligt med bas kanske. Klena i förstärkningen?

Postat

Min långa och dyra erfarenhet säger att det är bäst att spara ihop till det man egentligen vill ha istället för att köpa ngt som "duger så länge". 😉

Risk att du kommer att köpa A3x men längta efter en större och bättre monitor, sen säljer du A3 till förlust och köper A5x - sen blir det samma resa där och när du till slut köpt dina A7x så blev det en dyr och lång affär...

Vi har alla gjort dessa resor... 🤪

Lycka till med grubblerierna.

Hälsningar Tompa

• Gilla 1
Solstrålen (oregistrerad)
Postat

Jag har alltid gillat trevägs bättre än tvåvägs. Då slipper man delningsfilter mitt i sångregistret... Men om de lådor du föreslagit är bra vet jag ju inte. Hör man midden utan delningsfilter kan det nog vara lättare att ställa nivåerna på det mesta.... Bara en tanke.

Det där stämmer inte. Bra tvåvägsmonitorer har delningen mellan 2 och 5 khz då det idag finns baselement som spelar spikrakt upp till 10 khz.

Solstrålen (oregistrerad)
Postat

Jag var in på Elgiganten idag och en säljare pratade väldigt gott om deras datorhögtalare.

Han demade några par och jag sa att dom låter skit och frågade om jag kunde få se frekvenskurvorna på dom men det fick jag inte.

Postat

😄

OK Tompa, hajjar hur du menar, och ja. Du har nog helt rätt, när man tänker efter på de prylar man äger och som har fått stanna. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.