dynamik Postat 30 mars 2005 Postat 30 mars 2005 Eftersom jag som ni använder diskussionsforum flitigt på nätet, tycker jag firmor som erbjuder support borde gå i graven... Eftersom de inte gör det, tänkte jag höra hur många som använder "riktig" support och betalar för det (förutsätter ju förstås att man köpt sitt program!). Därför vore det kul o veta om ni -använt er av "riktig" support -hur mycket det kostar -om det hjälpte eller du tycker att det är bättre med Studio forum... Själv har jag aldrig någonsin ringt en supportfirma, utan föredrar att "hacka" mig fram själv. Tycker det verkar slösigt att lägga pengar på support...
Björn Olsberg Postat 30 mars 2005 Postat 30 mars 2005 Visst kan man få bra support på forum, men jag tycker det finns en tydlig skillnad. På forum kan du får bra svar, kanske inte alltid det du söker och ibland bara gissningar som gör att du får gissa och prova dig fram. I många (de flesta?) fall är det fullt tillräckligt, inte minst om man har tid att lägga på felsökning. Men det är inte alltid man har den tiden, kompetensen eller ens intresset - så betalsupport tycker jag fyller en viktig funktion! Har använt mig av det en gång (inte för ett musikprogram) och var mycket nöjd. Gällde ett specifikt problem som forum inte kunde svara på och problemet var löst på någon minut. Sånt betalar jag gärna för.
The Mr Postat 30 mars 2005 Postat 30 mars 2005 Betalsupport!?! Jag kanske har missat något? Vad är det? Har man köpt ett program, vilket kostar pengar, kan man ringa eller kontakta dess tillverkare för support. Är det det du menar med support. Annars tcker jag det skulle vara skit om tillverkarna tog bealt för att hjälpa kunder som köpt sitt program. Jag kanske är ute och cyklar, jag vet inte. Eller jaha, nu ser jag, jag är ju på kontoret 🙂 The MR... 🙂
Jonte Postat 30 mars 2005 Postat 30 mars 2005 Ventilerar lite bara, har egentligen inte allt för mycket att komma med... Men vad gäller musiksidan, så ställer jag hellre frågor här om jag får problem (är ägare till Cubase SL2). Stämningen här är trevlig =) Ett problem som tar tid att lösa kan visserligen vara frustrerande ibland, men ofta får man bra svar, och när man väl har grottat in sig i problemet och löst det, så sitter det mycket bättre än om man får ett svar rakt på sak. Vad gäller mitt arbete (jobbar som tekniker, med datorer, mestadels mjukvara), så finns det en del för företaget kritiska system. Det ska bara fungera, gör det inte så kontrollerar man själv. Hittar man inget kontaktar man supporten, och förväntar sig bra svar snabbt. Ibland till och med på platsen support. I dom lägena är supporten ovärderlig. Så visst fyller support en viktig funktion, men på hobbynivå grottar jag hellre in mig själv i problemet. Frågan är ju också hur många hobbymusiker som har betalat för support tidigare i dom fallen det innebär en merkostnad? Om supporten ingår i köpet, är det ju bara bra för företaget om färre personer använder den, då kan dom omorganisera supportfunktionen, och dra in kostnader. Samtidigt så får företaget i och för sig en del feedback den vägen och kan förbättra sig. Betalsupport i övrigt har troligtvis fortfarande kvar sin kundkrets tror jag, dvs de som jobbar proffesionellt och inte har råd att stå still en längre period. My 5 cents, och jag kan ju vara ute och cykla lite 🙂
VacUm Postat 30 mars 2005 Postat 30 mars 2005 Väl talat. Visst kan det va kul att lösa problem själv, och oftast gör man det förr eller senare, men har man kunder i studion är det otroligt skönt att kunna lyfta luren och ringa supporten och få det fixat bums.
Pluffo Postat 30 mars 2005 Postat 30 mars 2005 Ventilerar lite bara, har egentligen inte allt för mycket att komma med... Äsch...den här gamla trasan 😳 Problemet är att man ofta kan få mer kompetent hjälp på forum än på vissa företags support ( nu pratar jag om supporter i allmänhet ). På många ställen sitter ju bara före detta konsumkassörer och läser ut svaren direkt från en schematisk svarsblankett. Inte mycket hjälp om man har ett problem värre än att man har glömt att sätta i sladden eller inte tryckt på "on".
nurfen Postat 30 mars 2005 Postat 30 mars 2005 Den enda support jag använt är ESI, för problem med mitt ljudkort i Cubase och iTunes. Jag fick screenshots och utförliga anvisningar hur jag skulle ställa allt till rätta.. Ovärdelig information som jag inte tror någon på ett "privat" forum skulle kunna ge mig. 😳
VacUm Postat 30 mars 2005 Postat 30 mars 2005 Ventilerar lite bara, har egentligen inte allt för mycket att komma med... Äsch...den här gamla trasan 😳 Problemet är att man ofta kan få mer kompetent hjälp på forum än på vissa företags support ( nu pratar jag om supporter i allmänhet ). På många ställen sitter ju bara före detta konsumkassörer och läser ut svaren direkt från en schematisk svarsblankett. Inte mycket hjälp om man har ett problem värre än att man har glömt att sätta i sladden eller inte tryckt på "on". Inte om man jobbar med någorlunda proffessionella program. Dom som sitter på sånna supports har koll utan dess like. Det är väl andra bullar om man ringer dells hemdator-support kanske.
spaceman Postat 30 mars 2005 Postat 30 mars 2005 Betalsupport "i regel" kostar om du vill ha snabb hjälp, prio 1 såattsäja. I regel så tecknar man då ett mera generellt avtal med tillverkaren än den hjälp du kan få om du bara köper programvaran eller licensen och reggar upp dej hos tillverkaren som "en vanlig Nisse". Det kan dröja dagar,veckor,månader innan du får någon hjälp den vanliga vägen. Dom vanligaste "buggarna" eller problem man kan få av en välkänd programvara är som regel ofta dokumenterade och finns tillgängliga på nätet på forum och på tillverkarnas support sidor. En annan erfarenhet när det gäller support är att tillverkaren skyller på någonting annat, typ operativet, ljudkortet osv och på det sättet kan knalla iväg och ta en fika och ha ryggen fri. Det kan bli mailpingis det... 😳 En sista sak är att det där med betalsupport är bara buisness as usual, och ett sätt att kamma åt sig lite lättförsänta pengar för någonting som företaget inte levererar vad som utlovas på flashiga webbsidor.
brojd Postat 30 mars 2005 Postat 30 mars 2005 (redigerat) Jobbar inte aolsson på digidesign? Asså, den mannen.... 😉 stenkoll på pro-tools. Skulle gärna betala för support om han satt i andra änden av telefonen. Edit: Olsberg Du ser ju nästan ut som en mysfarbror nu när du bytt avatar, vad hände med den skräckinjagande blicken du hade förr? 😉 Redigerat 30 mars 2005 av brojd
Björn Olsberg Postat 31 mars 2005 Postat 31 mars 2005 Jobbar inte aolsson på digidesign? Asså, den mannen.... 😉 stenkoll på pro-tools. Jojjomensan! Edit: Olsberg Du ser ju nästan ut som en mysfarbror nu när du bytt avatar, vad hände med den skräckinjagande blicken du hade förr? 😄 Spänner av lite, nu när forumet äntligen har bra moderatorer 😛
hammagrella Postat 31 mars 2005 Postat 31 mars 2005 Spänner av lite, nu när forumet äntligen har bra moderatorer 😄 Hmm, är det därför du nästan liknar moderatledaren på den där avataren. 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.