Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

ok, det hÀr gÄr kanske för folk som gör elektronisk musik eftersom jag sjÀlv bara hÀnger med pÄ den fronten. Jag lyssnar och producerar sjÀlv Psy Trance, har gjort i ett antal Är nu och jag stör mig som fan pÄ att folk inte bryr sig om att mixa sina lÄtar. Sitter hemma och kör i massa ljud... antingen eq:ar dom ingenting eller eq:ar för mycket och sÄ gÄr det me alla pluggar som körs... Jag har inte förstÄtt riktigt hur man kan lyssna pÄ en lÄt dÀr man inte hör nÄt som helst ljud för sig sjÀlvt.

Jag kanske verkar vÀldigt fladdrig i kÀften nu men jag fÄr panik nÀr jag hör att 85-90% av scenen suger och resterande 10% som Àr israeler Àger hela skiten...

Handlar det om disciplin?

Annons
plastocid (oregistrerad)
Postat

Jag gör sjÀlv mer sajtrans Àn jag lyssnar pÄ sÄ jag vet inte riktigt, men jag har inte precis mÀrkt av det du pratar om. Men det kanske mest Àr för att jag hör sÄn musik nÀr jag Àr ute och dansar.

Men dÄ Àr det ju upp till bevis. Om alla nu Àr sÄ dÄliga borde ju du kunna slÄ dig fram i branchen lekande lÀtt. LÀgg upp ett par lÄtar hÀr sÄ man fÄr lyssna!

Postat
ok, det hÀr gÄr kanske för folk som gör elektronisk musik eftersom jag sjÀlv bara hÀnger med pÄ den fronten. Jag lyssnar och producerar sjÀlv Psy Trance, har gjort i ett antal Är nu och jag stör mig som fan pÄ att folk inte bryr sig om att mixa sina lÄtar. Sitter hemma och kör i massa ljud... antingen eq:ar dom ingenting eller eq:ar för mycket och sÄ gÄr det me alla pluggar som körs... Jag har inte förstÄtt riktigt hur man kan lyssna pÄ en lÄt dÀr man inte hör nÄt som helst ljud för sig sjÀlvt.

Jag kanske verkar vÀldigt fladdrig i kÀften nu men jag fÄr panik nÀr jag hör att 85-90% av scenen suger och resterande 10% som Àr israeler Àger hela skiten...

Handlar det om disciplin?

Det finns sjÀlvklart en substans i det du sÀger, jag tror dÀremot att folk 'inte kan mixa' för att de:

1. Inte har lyssnat in sig pÄ sina hörlurar / monitorer / högtalare

2. Inte kan översÀtta det de hör till anvÀndbar info

3. Att det Àr en relativt svÄr inlÀrningskurva nÀr det kommer till förstÄelse för tekniken: EQ, kompressor, effekter m.m. ...se bara pÄ alla frÄgor i detta forumet.

4. Inte orkar sÀtta sig in i tekniken bakom

5. Inte vet var och hur man börjar.

6. Inte bryr sig utan resonerar: "Ă€hh.. det fixar vi i mastringen"

Det finns sÀkert massor med andra anledningar, men det första som sker Àr kanske inte tekniskt relaterat nÀr musik blir till utan mer att personen i frÄga fÄr en idé och tycker det Àr kul att göra musik...

..sen om personen i frĂ„ga hĂ€vdar att " detta Ă€r det bĂ€sta ni hört era jon".. kan man ju börja diskutera 😳

Postat

Ă…Ă„h, men varför luta sig tillbaks och tĂ€nka att mastringen ska sköta allt.. Dom e inga trollkarl heller... heheh...

JodĂ„, jag ska Ă€ga scenen... LĂ€gger upp lĂ€nkar senare sĂ„ ni fĂ„r höra sjĂ€lva 😳

Postat
Det finns sjÀlvklart en substans i det du sÀger, jag tror dÀremot att folk 'inte kan mixa' för att de:

2. Inte kan översÀtta det de hör till anvÀndbar info

3. Att det Àr en relativt svÄr inlÀrningskurva nÀr det kommer till förstÄelse för tekniken: EQ, kompressor, effekter m.m. ...se bara pÄ alla frÄgor i detta forumet.

4. Inte orkar sÀtta sig in i tekniken bakom

5. Inte vet var och hur man börjar.

Jag Àr nog sjÀlv i sjÀlva "inlÀrningsfasen" och upplever det j-vligt frustrerande att det inte finns nÄgon bra hands-on exempel pÄ hur man skall gÄ tillvÀga. Det kÀnns som att det inte rÀcker med bara teori.. man vill lixom se / höra skillnaden det oxÄ, för att fÄ en klarare bild.

Kan ingen slÀnga upp en liten tutorial med *ljudexempel*? Eller Ànnu bÀttre.. en omixad lÄt, som man steg för steg gÄr igenom. Det vore GULD vÀrt för en lÀrande..

Postat (redigerat)

ah, men sÄna som e fortfarande i grundfasen förstÄr jag.. men folk som hÄllt pÄ i 10 Är som fortfarande inte har en susning av ljudkvalité e jÀvligt irriterande.. Eller ja, det e vÀl oxÄ en smaksak som allt annat... hehehe... vet inte. Kanske bara e jag ...

edit: Jag Àr sjÀlvlÀrd kan jag tillÀgga. lÀrt mig enbart av att lyssna pÄ dom bÀsta. Som jag tror studio oxÄ har tipsat folk att göra.

Redigerat av PeakLimiter
Postat

HÀr e fyra snuttar. Dom e lite lÀngre Àn pÄ hemsidan och i bÀttre bitrate.

HÄller pÄ me dom fortfarande sÄ dom e inte helt klara ifall ni undrar varför vissa ljud inte e helt i sync me resten.. Cheers

www.zekazy.com/mp3s/Zekazy_-_Claustrophobic Booth[short].mp3

www.zekazy.com/mp3s/Zekazy_-_Inspiration_Drainer[short].mp3

www.zekazy.com/mp3s/Zekazy_-_Pop_Up[short].mp3

www.zekazy.com/mp3s/Zekazy_-_Primetime_All_The_Time[short].mp3

Postat

Det lÄter helt ok, lite soft för min smak. Bara mix dock, speciellt andra klippet.

Vem vet, du kanske kommer att ta över vĂ€rlden men se till att behĂ„lla bĂ„da fötterna pĂ„ jorden..😉

Postat

tackar 😉

Inspiration Drainer hÄller jag pÄ me för fullt nu...

Den ska till BNE och Psystatione Entertainment för eventuell release.

Jag hĂ„ller alltid fötterna pĂ„ jorden 😉 annat vore fel

Postat
Ă…Ă„h, men varför luta sig tillbaks och tĂ€nka att mastringen ska sköta allt.. Dom e inga trollkarl heller... heheh...

JodĂ„, jag ska Ă€ga scenen... LĂ€gger upp lĂ€nkar senare sĂ„ ni fĂ„r höra sjĂ€lva 😉

Jag tog upp 6 möjliga tÀnkbara orsaker...jag sa inte att det Àr sÄ, fast man hört den frasen " det fixar vi i masteringen" 100 tals gÄnger av bÄde bill och bull..

Tror du inte att nÄgot av det jag skrev har nÄgon som helst relevans?

Ska bli kul o lyssna pÄ dina lÄtar

Postat

Jag hÄller pÄ mixar om ett par rocklÄtar. Gitarrerna Àr vÀldigt dÄligt inspelade. Va tycker ni jag ska göra för att fÄ upp dom ? fÄ dom MYCKET skarpare utan att sprÀcka ljudet. kÀnns som vad jag Àn gör sÄ lÄter den som den e 10 mil hÀrifrÄn... NÄn som kanske gjort det hÀr förr kan sÀga pÄ ett ungefÀr hur jag ska EQ:a gitarren..Det Àr alltsÄ vanliga riff me dist.

Postat

Har du nÄgot snipp du kan lÀnka till sÄ man hör hur musiken lÄter dÀr du har mixat in gitarren? Jag tror att det Àr en smaksak hur mycket vÀrme det ska vara kvar i botten respektive hur mycket mid ljudbilden krÀver.. personligen gillar jag mer mid Àn botten i alla fall...

Smileys Ă€r bra att forma tvetydiga inlĂ€gg med.... frĂ„ga mig 🙂

Postat (redigerat)
...jag stör mig som fan pÄ att folk inte bryr sig om att mixa sina lÄtar...

Gör inte det. För mÄnga (inkl mig sjÀlv) Àr lÄtskrivandet det viktigaste. Nu pysslar jag sjÀlv inte med Trance sÄ jag borde vÀl inte kommentera det, men jag ville komplettera demoniqus inlÀgg. Som aktiv musiker sedan mer Àn 20 Är har jag nog spelat in i mer Àn 25 olika studios, allt frÄn smÄ 4-kanalsportas pÄ bonnvischan till dubbla 8-kanalsrullbandare med mixerbord stora som hangarverktyg. PoÀngen Àr att förr var 10-15 personer inblandade. En trummis, en basist, tvÄ gitarrister, en keyboardist, en sÄngare/sÄngerska, ett par stycken pÄ kör, en producent, en inspelningstekniker plus ett par "tyckare". OvanpÄ detta kom boysen pÄ mastringen och slutligen de som bestÀmde, d v s bolaget som slÀppte materialet.

Att sadla om frÄn detta arbetssÀtt, att gÄ frÄn (i mitt fall) bassist/ lÄtskrivare som en del av ett maskineri till en klanderfri producent Àr omöjligt. Att göra allt pÄ egen hand som för 15 Är sedan krÀvde minst 10 pers Àr ganska svÄrt. Bortsett frÄn ett "main instrument" Àven hantera 3-4 andra (och helst bra) och briljera med snygg sÄngröst, skriva texter och lÀgga upp melodier samt stÀmmor. Dessutom ska allting spelas in, mixas och mastras. För vissa (mig sjÀlv) blir det för bra.

Jag gissar pÄ att mÄnga prioriterar sjÀlva lÄtskrivandet och med glatt hjÀrta lÀmnar mix och mastring till folk som kan den biten.

Jag lĂ€gger gĂ€rna bas till dig om du mixar Ă„t mig (kanske lĂ€ge att flytta trĂ„den till "samarbetsavdelningen" ). 🙂

Redigerat av slaptap
Postat (redigerat)

slaptap:

Jag menar just att dom som gör elektronisk musik och inte kan mastra stör mig. För dÀr sköter du alla bitar sjÀlv. Rock förstÄr jag att det e lite annan sak och dÄ krÀver jag inte att rockare ska kunna hela biten sjÀlv.

Om jag ska va Àrlig sÄ tycker jag bas e det svÄraste att hÄlla pÄ me i elektronisk musik. Eller basslines ska jag kanske sÀga för basen i sig fÄr man ju till.

En fet bassline och bastrumma gör ju hela lĂ„ten i princip. DĂ€rifrĂ„n Ă€r det enkelt att fortsĂ€tta. 😉

Redigerat av PeakLimiter
Postat
...och dÄ krÀver jag inte att rockare ska kunna hela biten sjÀlv.

[O/T]

:rolleyes: aj..den satt som en miketysonhandske i mellangÀrdet..

Om man lĂ€ser mellan raderna kan man förledas att tro att du menar att rockare har lĂ€gre intelligens 😉

[End O/T]

Postat (redigerat)
...rockare har lÀgre intelligens...

SĂ„ lĂ€nge man kan ta ett rent E pĂ„ basen rĂ€cker vĂ€l hjĂ€rncellerna till... 😛

Redigerat av slaptap
Postat

...rockare har lÀgre intelligens...

SĂ„ lĂ€nge man kan ta ett rent E pĂ„ basen rĂ€cker vĂ€l hjĂ€rncellerna till... 😄

Det Ă€r det som Ă€r minimikrav för att inte fĂ„ epitetet Ap-skalle alltsĂ„ 😛

Postat

Det dĂ€r med att kunna mixa och mastra Ă€r inte sĂ„ lĂ€tt fast frĂ€mst tycker jag att man mĂ„ste lĂ€ra sig spela in ordentligt först. Jag vet inte hur mĂ„nga gĂ„nger jag slitit mitt hĂ„r över saker som bara inte GÅR att fixa till.. och nĂ€r man Ă€r total nybörjare tror man att det Ă€r ens eget fel ocksĂ„. Skit in skit ut som dom sĂ€ger.

Jag brukar ha som filosofi att man ska kunna stÀlla en hyfsad grundmix endast med volymreglarna. DÄ vet man att det Àr shysst inspelning och kan börja finlira. Mastring ska bara vara den absoluta finputsningen, den kan inte lösa nÄgot grovt...

Postat

ApropĂ„ skillnaden elektronika/rock; rockvĂ€rldens motsvarighet Ă€r vĂ€l: "Ă€hh.. det fixar vi i mixen" 😄

För övrigt Ă€r det ganska roligt att musik baserad pĂ„ elektriska gitarrer inte rĂ€knas som elektronisk musik. 😕

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
Vad Àr det för skillnad pÄ mixning och mastring? :rolleyes:

mixning = Eq, effekter, nivÄer och redigering

mastring ( egen teori 😄 ) = i vilken ordning lĂ„tarna ska ligga pĂ„ skivan, nivĂ„erna mellan lĂ„tarna, övergĂ„ngar

Postat
Vad Àr det för skillnad pÄ mixning och mastring? :rolleyes:

mixning = Eq, effekter, nivÄer och redigering

mastring ( egen teori 😄 ) = i vilken ordning lĂ„tarna ska ligga pĂ„ skivan, nivĂ„erna mellan lĂ„tarna, övergĂ„ngar

Min tumregel: för mixning har man mÄnga kanaler, för mastring har man tvÄ (höger-vÀnster).

Men jag Ă€r Ă€ndĂ„ dĂ„lig pĂ„ bĂ„da. 😎

Postat

Ska jag vara riktigt Ă€rlig tycker jag att peaklimiter kan lĂ€gga up en guide pĂ„ hur man mixar och mastrar elektronisk musik, eftersom det verkar som om han Ă€r ĂŒber-kung pĂ„ miwning sjĂ€lv..

varför bli arg för att de Àr nybörjare? Det Àr sin att bli arg pÄ en stackars hundvalp som man sÀger "sitt" till för första gÄngen och den inte lyder.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.