Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har lite funderingar på det här med att bygga en "rackenhet" där man kan stänga av/på separata enheter. Min tanke är att jag efter en spänningsstabilisator sätter strömbrytare i en rackplåt, kopplar in varje brytare till spänningsstabilisatorn varje uttag och sedan från varje strömbrytare kopplar in den enhet jag vill kunna styra enskilt. Stabilisatorn jag funderar på är i så fall: http://www.thomann.de/se/the_tracks_vm100_voltage_meter.htm

Visst finns det såna enheter med betydligt högre kvalitet och skydd, men det jag egentligen är ute efter är att kunna slå på och av hela studion på samma gång, o får man lite skydd o filter, även om det är väldigt lite, så tycker jag ändå 500kr är värt det.

Syftet med detta är egentligen att jag vill kunna stänga av och slå på monitorerna separat, efter att ha slagit på spänningsstabilisatorn. Visst kan man koppla in en vanlig förgreningsdosa till stabilisatorn, men det är ju mycket snyggare och ser mer professionellt ut att ha en eller flera strömbrytare i racket som kanske även lyser så man får lite mera bling-bling i racket 🙂

Vad har ni för tankar kring detta? Hur fungerar det tillsammans med spänningsstabilisatorn när man slår på och av enheter, alltså strömspikar och sånt? Hur är det med lagen när man kopplar o grejar med nätspänning?

Hur denna skulle designas har jag svårt att bestämma mig för. Det snyggaste och smidigaste ur användarmässigt hade ju varit att få tag i en racklåda som man kan sätta chassiekontakter i så att man kan byta elkablar mellan t.ex monitorer och låda helt fritt. En billigare lösning hade varit att direkt löda fast kablar i strömbrytarna på en 19-plåt (eller sockerbitar), men det är varken lika säkert, hållbart eller smidigt att använda. Hur fungerar det med jorden, ska man jorda denna plåt man bygger styrningen i? Som ni märker har jag inte så stor koll på det här med el 🙂

Det finns säkert såna här färdiga lösningar, men jag vill inte betala flera tusen för det. Det här ska vara så billigt som möjligt, men samtidigt förhållandevis smidigt, snyggt och enkelt. Lödning och sånt sysslar jag mycket med, men inte med nätspänning, och därför frågar jag här så att jag inte gör något som är fel.

Annons
Postat

Jag kanske inte var så tydlig i mitt första inlägg: Jag vill alltså ha möjligheten att kunna slå på och av varje kontakt separat, inte alla på en gång. Och jag har inte sett några såna billiga lösningar, rättare sagt har jag inte sett såna alls. Därför funderar jag på att bygga en egen.

Meidenberg (oregistrerad)
Postat

Finnemang! Då är vi 2st som behöver en likadan lösning, tror jag iaf...

Jag vill ha en tom rackplåt med knappar där jag kan stänga av och på varje enhet var för sig, baksidan ska bara ha massa uttag varav varje uttag har sin egen switch, sen hur och om det fungerar har jag ingen aning om.

Får följa din tråd och suga upp så mycket info jag kan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.