Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

vad är skillnaden mellan alla typerna av micar? och vad menas med stormembras mick osv. är det stor skillnad?

Annons
Postat
vad är skillnaden mellan alla typerna av micar? och vad menas med stormembras mick osv. är det stor skillnad?

En liten grundtanke bakom deras användingsområde (men regler kan töjjas på).

Dynamiska mickar såsom SM57 kan vara bra att använda på starkare ljudkällor och ljud som är mindre dynamiska såsom gitarrförstärkare.

Kondensatorer är mer känsliga för ljud och kan lukta till sig ljud lite längre bort lättare än dynamiska. Extremt vanliga vid inspelning av sång, Ak gura och överhäng på trummor.

Enkelt förklarat dock =).

Postat (redigerat)

Snor lite tråd här, men det verkar passa något så när.

En nyköpt SM57:a lämnar jävligt mesig signal (om man t ex mickar en ackegura)...behöver typ 2 preamps för att komma upp i hyfsad nivå. Jag kanske är bortskämd med stormembranarna, men ska det egentligen vara så illa? Kan det vara så att man ska köra SM57:an obalanserat (dvs löda om kabeln)?

Redigerat av Rapid Wanker
Postat

Tilläggas bör kanske att förr så var kondensatormicar väldigt känsliga så att de inte lämpade sig för starka ljudkällor och t o m kunde gå sönder.

Numera är de mer tåliga. Har för mig att det blir vanligare och vanligare att mica upp gitarrförstärkare med kondensatormic, men vad vet jag?

Postat
Snor lite tråd här, men det verkar passa något så när.

En nyköpt SM57:a lämnar jävligt mesig signal (om man t ex mickar en ackegura)...behöver typ 2 preamps för att komma upp i hyfsad nivå. Jag kanske är bortskämd med stormembranarna, men ska det egentligen vara så illa? Kan det vara så att man ska köra SM57:an obalanserat (dvs löda om kabeln)?

Du har kanske en för svag preamp...? 😉

Rejäla preampar klarar att förstärka med 50dB eller t o m mer - något som också behövs om man skaffar en bandmic...

Kondensatormicarna har som regel betydligt högre utnivå - i vissa fall en "hysteriskt hög" utnivå, som inte alla preampar reder ut... 😉

Postat
Du har kanske en för svag preamp...? 😉

Rejäla preampar klarar att förstärka med 50dB eller t o m mer - något som också behövs om man skaffar en bandmic...

Kondensatormicarna har som regel betydligt högre utnivå - i vissa fall en "hysteriskt hög" utnivå, som inte alla preampar reder ut... 😉

hmm.. jotack, min röde ntk skickar tillräckligt stark signal för att driva ett mindre fyrhjuligt fordon 😄

Inte alltid kul med vissa preamps.

En SM57:a skickar alldeles lagom låg signal... kanonbra att själv "smacka upp den i taket" med min octane för att få lite stake i grejerna.

Körde den manövern när addic59 och hans kunpaner var uppe och spelade in hos mig, funkar kanonbra till att fläska till distade gitarrer, virvlar mm.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.