Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

På dom flesta pluggar så finns det ju både stereo version och mono.

tex h delay mono och h-delay stereo.

Vilket ska jag använda?

ett sångspår är ju tex mono,

men om jag spelar in några sångdubbar och panorerar ut dom så blir det ju stereo...............?

även cla drums och cla vocals kan man ju välja stereo eller mono på

Annons
Postat

Det beror väl på personlig smak och hur låten är, vet inte om det är så men det det borde ju krocka mindre om man har stereo.

Kan tänka mig att om sången är "konstant" så blir det bättre med stereo men om sången är några ord i taget att det funkar med båda. Det bästa är nog om du prövar dig fram vad som låter bäst 🙂

Postat (redigerat)

T ex Cubase:

StereoDelay has two independent delay lines..

PingPong:

stereo delay effect that alternates each delay repeat between the left and right channels.

Stereo delay ger bredd och drar lätt uppmärksamhet till sig mer än mono. En smaksak.

Du kan förstås panorera ett instrument höger och lägga ett monodelay vänster för att skapa bredd.

Redigerat av laban1
Postat

Hej rockstone!

Såhär brukar jag göra med mina leadsång (om det lirar med låten vill säga);

jag skapar två sendspår, ett mono och ett stereo. På mono-senden klabbar på ett trevligt halvlångt delay (ofta fjärdedels- eller åttondelsnoter) och på stereo-senden går jag på med ett skapligt stort hall-reverb. Behövs det skapar jag ännu en mono-send och går loss med ett litet rums-reverb. Efter lite jox och åkande med sendreglarna brukar jag vara nöjd med "rummet" jag skapat. (Dessa sendar skickas till leadbussen och inte direkt till sångspåret ska nämnas)

När det gäller körer kör jag ofta samma set-up minus monodelay:et. Då upplever jag att jag får en fin och bred kör.

Det här kanske vart lite rörigt förklarat men det är ju ett tips i alla fall 😑

Vänligen,

CHAE

Postat

Glöm inte att EQa delay, t ex Hi-cut så dom hamnar längre bak i mixen och inte stör tydligheten, beroende på vad du ska ha dom till förstås.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.