Jump to content
Annons

Kan jag andvända ett combo som en top? :)

Recommended Posts

a9a9a9a9 (oregistrerad)
Postat

tja jag undrar om jag kan andvända mitt lila line 6 15w combo som en topp på någon marshall låda? det borde funka tycker jag för att det är line-out på den. undrar bara för att jag inte är så himmla nöjd med ljudet.

tack i förhand // MVH Emil!

Annons
Postat

Altså. Line 6 är en riktig jävla budget förstärkare. Kanske därför du inte är nöjd med ljudet. Sen tror jag inte line out är rätt utgång för att driva en låda. Jag tror inte att kraften räcker för att driva en större låda även om det var en riktig utgång till en.

pme (oregistrerad)
Postat

Många combos har utgång för detta. Om line6 har det eller inte vet jag inte. Men det är kanske inte så troligt. Modelleringen behöver ta hänsyn till den högtalare som används. Och används en extern så blir det kanske inte som det är tänkt. Det är väl bara titta på den och se om det finns någon external speaker utgång.

a9a9a9a9 (oregistrerad)
Postat

ok tack så mycket. får väll testa i morgon med en låda men iså fall får jag köpa en top med.

Postat

Line out räcker inte för att driva en högtalarlåda. Utgången bör heta loudspeaker eller nåt.

Kolin

Postat

Jag har en liknande övningstärkare från VOX. Den heter DA5. Batteridriven om man önskar. Jag lossade kabelskorna från den interna högtalaren och kopplade in den i en fyr-tolva från Marshall. Både den interna och 4-12:an är 8 ohm.

Det funkar jättebra.

Jag skaffade sedan en liten anslutning, en högtalarutgång, som kopplar bort den interna högtalaren när man ansluter en kabel till övningsstärkaren. Kanske överkurs.

a9a9a9a9 (oregistrerad)
Postat

Ok! Tack för alla svar! 😉 jag köper nog någon top och låda. jag spelar med en marshall hdfx 100 när jag repar med bandet men får väll ta och köpa en till för den står i rep-lokalen. 🙂

Postat

Line out räcker inte för att driva en högtalarlåda. Utgången bör heta loudspeaker eller nåt.

Kolin

Precis! Här måste man veta vad man håller på med - helt andra nivåer! Du ska ha en speciell kabel också, ingen vanlig instrument-telekabel.

a9a9a9a9 (oregistrerad)
Postat

nope! kolla upp det nu så får väll ta och köpa en topp med 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.