Jump to content
Annons

Saffire 24 DSP/Cubase problem

Recommended Posts

bodin (oregistrerad)
Postat

Jag har ett otroligt irriterande problem!

När jag jobbar i mitt DAW (Cubase 7) så låter mitt projekt hur bra som helst. Volymer på röster, leadsynthar, trummor osv är så bra jag kan göra det. Bra stereo bredd osv

Sedan när jag exporterar projektet som en wav eller mp3 fil till datorn och spelar upp det i tex windows media player eller mastringsprogrammet Wavelab, så låter det skit i jämrörelse. Rösten för låg, synthleaden är för hög och för centrerad. Som att jämföra en vhs kassett mot bluray.. fast i ljud då...... Pendlar jag att spela upp låten i cubase och wavelab så är det stor ljudskillnad...

Sedan testade jag att faktiskt importera låten tillbaka i cubase, och där låter den ju som den ska göra. Det borde ju betyda att det inte är något fel i cubase när jag exporterar.

Jag kör med saffire ljudkortet i alla program jag använder. Jag vet att Saffire har det såkallade Saffire mixcontrol där man kan routa signaler hit o dit, leka med olika högtalarsimulatorer osv..

Testade att göra en fabriksåterställning och då lät helt plötsligt låten skit även i cubase. Ändrade några inställningar i mixcontroll och nu låter det bra igen i cubase, men fortfarande skit i mina windowsprogram...

Så jäkla jobbigt när man är producent åt andra artister som har olika skivbolag där ljudkvallitén är så otroligt viktigt. Blir snart dags att uppdatera till ett UAD Apollo Duo om det här fortsätter...

Ska jag bara anta att ljudkvallitén på låten är lika bra som i mitt cubase eller skit som det låter i mina windowsprogram... Blir lite som grisen i säcken....

Har haft det här kortet i ett halvår och jag har tydligt märkt det här problemet i de senaste 3 låtarna.

Kan det vara nån driver som måste uppdateras, någon fel inställning i saffire mixcontroll eller vad... Jag har säkert pillat på något som jag inte borde...säkert en enekl lösning

Nån som varit med om det här?

Jag kör win 7 x64. Kör dock mitt cubase i 32bit då vissa pluggar jag använder bara har stöd för 32bit...

//Björn

Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Har du provat att spela upp låten någon annanstans? I mobil tex?

Troligen är det en inställning för windowsljud som är fel. Blir det möjligen mono av det hela kanske?

Postat

I wavelab, kan du inte få upp info om låtfilen där, då kan du se om du exporterat ngt konstigt format?

Hur låter andra filer i Mediaplayer, gamla egna filer och andras?

Har du gått över alla inställningar i Cubase export?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.