Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

En liten varning redan nu: Dessvärre behöver man vara lite av en KISS-nörd för att förstå min "WOW"-faktor i nedan. Liknande går lätt att applicera på mååånga andra gitarrister, men Ace Frehley, som inlägget handlar om, är ju annars lite speciell. För att inte tala om KISS överhuvudtaget: mediokra musiker.

Med det sagt:

Fan, alltså ... jag blir som oftast imponerad av sologitarrister som i det närmsta återger live vad de har spelat in på skiva. Själv är jag så dålig på det att jag knappast borde få kalla mig gitarrist. Och Ace (som har varit lite av en Gud för mig) är ju en annars en rätt så slarvig gitarrist. Och för att vara så slarvig som han är, så skriver han rätt så komplicerade solon.

Ett sådant solo är det i ”Shock Me”. Hur han än försöker idag, och har försökt de senaste tjugo-plus åren, så sätter han det aldrig live. Det låter helt enkelt illa. Annat var det i Houston TX, 1977, när han dessutom debuterade som leadsångare. Då drog han loss som en riktig rockstar på solot. Det började lite glirigt, men sedan spelade han nästan felfritt. Lägg till att han förmodligen var packad på Champagne och ett par linor hög.

Ace was God! En gång i tiden.

Spola fram till 2:00:

http://www.youtube.com/watch?v=G4zmmwk2k5Y

Annons
Postat

Bra spelat, hans solon från 70-talet är ganska så jävla fantstiskt bra. För att inte vara en teknisk gitarrist som sprutar skalor i 280 bpm så lyckas han ju istället spela snygga grejor som verkligen ger låten något... har läst en del om hur han var så packad/hög att de trodde att de skulle få ställa in men när han väl kommit upp på scenen så fixade han det. Apro på Pauls röst så fiins många teorier om vad som hänt m den.. en är att han skrikit sönder den med mellansnacket. Men det kanske bara är åldern helt enkelt. För övrigt tyckte jag att sjöng bäst på sjuttiotalet innan de blev Bon Jovi-wannabees.

Postat
är ju en annars en rätt så slarvig gitarrist. Och för att vara så slarvig som han är, så skriver han rätt så komplicerade solon.

Ett sådant solo är det i ”Shock Me”. Hur han än försöker idag, och har försökt de senaste tjugo-plus åren, så sätter han det aldrig live. Det låter helt enkelt illa.

du har säkert läst hans biografi?

full och hög då han inte var bakfull och skakig så får man nog säga att han sumpade sin talang rätt rejält från att från början varit en rätt hygglig gitarrist till att bli en ytterst ojämn och slarvig en

tycker fortfarande hans soloplatta är rätt kull att höra men tiden i kiss är väl sådär

grejen med hans solon var väl att han inte skrev dom utan tutade å körde även i studion - och det kan ju bli brilliant men svårt att göra om

en annan sak med att dom var mediokra musiker - kan nog hålla med om medioker betyder typ "kapabel utan att glänsa"

ungefär som dom allra flesta med andra ord

peter criss är väl kanske den svagaste - man hör ju inte dom andra spela grova generalfel som tex herr ulrich gjort vid vissa tillfällen 😛

paul stanley sjunger/sjöng ju skjortan av ganska många

Postat

du har säkert läst hans biografi?

Självklart! Jag försökte mig till och med på en recension, som till slut hamnade i Off Topic 😄

tycker fortfarande hans soloplatta är rätt kull att höra men tiden i kiss är väl sådär

grejen med hans solon var väl att han inte skrev dom utan tutade å körde även i studion - och det kan ju bli brilliant men svårt att göra om

Han (KISS)soloplatta är absolut OK. Hans och Pauls var bra både till låtar och sound. Medan Gens och Peters sög på endera.

Det är riktigt att Ace inte "skrev" sina solon. Det påstås (oftast han själv) att han bara bad teknikern trycka på "rec" och att han sedan improviserade fram hela solot i några få enstaka tagningar. Andra källor säger annat, att han fick klippas in "takt-vis" tills det lät tillräckligt intressant för att behållas; sedan var det på nästa fras, och så vidare. På så sätt kan man ju säga att han ändå "skrev" dem.

Lyssnar man på studioversionen av solot på "Shock Me", även Alive II:s "Rocket Ride" så hör man tydligt var han "klipps" in. (Inget fel alls med den metoden, jag gör så själv 😉)

Postat (redigerat)

Andra källor säger annat, att han fick klippas in "takt-vis" tills det lät tillräckligt intressant för att behållas; sedan var det på nästa fras, och så vidare. På så sätt kan man ju säga att han ändå "skrev" dem.

och då blir det ju RIKTIGT svårt att spela live sen 🙂

det förekom säkert båda sätten beroende på när var hur och vad han spelade just då

och hur full/bakis han var just då

Lyssnar man på studioversionen av solot på "Shock Me", även Alive II:s "Rocket Ride" så hör man tydligt var han "klipps" in. (Inget fel alls med den metoden, jag gör så själv 😉)

rocket ride ja... kanske hans bästa låt?

på nåt sätt känns han lite tragisk den gode ace

läste om din recension nu - tyckte den stämde rätt bra

blir mer å mer nyfiken på att läsa gene simmons vinkel med tanke på hur mycket skit som alla kastar på honom 🙂

Redigerat av Demonproducenten
Postat (redigerat)

rocket ride ja... kanske hans bästa låt?

I alla fall en av mina favoriter; den och några till. Personligen tycker jag att Ace nådde sin absoluta peak som låtskrivare på Dynasty och Unmasked (samtidigt som Paul och Gene, särskilt den senare, backade en aning i kvalitet). Det var inga hitar, men de var riktigt svängiga och härliga. "Hard Times" och "Two Sides of the Coin" är två låtar jag nog aldrig kommer att tröttna på. Någinsin.

--------

Edit: Raderade ett jättestycke som syftade till "läsa gene simmons vinkel med tanke på hur mycket skit som alla kastar på honom", men som jag misstolkade.

Redigerat av Valle

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.