Bullerbyn Postat 8 november 2013 Dela Postat 8 november 2013 Har lite funderingar på att skaffa ett bra flexibelt stereopar som skulle kunna funka på lite allt möjligt såsom OH, ambiensmickning m.m. Någon som har några idéer på trevliga mickar till detta? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohnRick Postat 8 november 2013 Dela Postat 8 november 2013 Min kompis verkar väldigt nöjd med dessa: http://www.frontendaudio.com/Oktava-MK-012-01-MSP2-Matched-Stereo-Pair-p/9601.htm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 9 november 2013 Dela Postat 9 november 2013 Min kompis verkar väldigt nöjd med dessa: http://www.frontenda...Pair-p/9601.htm +1 Tänkte föreslå det själv. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 9 november 2013 Dela Postat 9 november 2013 Ja - MK012 MSP2 är väldigt bra. Kan också vara idé att överväga MSP4 eller MSP6 för att få möjlighet till olika upptagningskarakteristiker också - och inte bara kardioid. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bullerbyn Postat 9 november 2013 Trådstartare Dela Postat 9 november 2013 Tackar! Skall kolla in dessa! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
crillemannen Postat 9 november 2013 Dela Postat 9 november 2013 Mk012 som folk sagt. Du kan även lyssna på bloodlit rawsen jag har postat. Där har du peluso cemc6 som låter bra och är prisvärda 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 12 november 2013 Dela Postat 12 november 2013 två såna http://www.jam.se/studio/mikrofontillb/A44364-Milab_VM-44_Classic/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bullerbyn Postat 12 november 2013 Trådstartare Dela Postat 12 november 2013 Håller på att läsa in mig lite på MK012 MSP2 som ni tipsade om, Har ett par NT5:or som jag inte riktigt gillar då jag upplever dessa som vassa. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 12 november 2013 Dela Postat 12 november 2013 Akg C414 b-uls grymt bra och inte vassa. Beggade hittar du dom för 4000-5000kr st Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Top Floor Studios Postat 12 november 2013 Dela Postat 12 november 2013 Svårt när du inte skriver vad du har för budget. Mina favoritmickar är ett par Milab DC-96C, otroligt mångsidiga trots att dom har fast njure-karaktär. Annars är VM-44 som Demon nämnde också grymma, men inte lika mångsidiga. c414 är nämnda klassiker, mångsidiga och låter kanon. Det finns så mycket därute, men vad har du tänkt lägga på det hela? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 13 november 2013 Dela Postat 13 november 2013 Annars är VM-44 som Demon nämnde också grymma, men inte lika mångsidiga. I beg to differ 🙂bortsett från att det finns lösa kapslar man kan byta karaktär med så är dom så tåliga så du kan micka både ljudstarka saker som gitarrförstärkare och trummor samt svaga akustiska saker funkar lika fint för röster som för instrument - och dom är små och smidiga däremot är dc96 ännu bättre 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 13 november 2013 Dela Postat 13 november 2013 Ett par Jolymoddade MK012 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 13 november 2013 Dela Postat 13 november 2013 Ett par Jolymoddade MK012 Finns de att få tag på i Sverige/Europa? Känns inte så pepp att beställa från USA. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mietek Postat 13 november 2013 Dela Postat 13 november 2013 (redigerat) Finns de att få tag på i Sverige/Europa? Inte vad jag känner till, nej. Dyker upp då och då på andrahandsmarknaden dock. Känns inte så pepp att beställa från USA. Har inte varit några problem när jag har gjort det, om du tänker på tull eller liknande? Redigerat 13 november 2013 av mietek Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Top Floor Studios Postat 13 november 2013 Dela Postat 13 november 2013 I beg to differ 🙂 bortsett från att det finns lösa kapslar man kan byta karaktär med så är dom så tåliga så du kan micka både ljudstarka saker som gitarrförstärkare och trummor samt svaga akustiska saker funkar lika fint för röster som för instrument - och dom är små och smidiga däremot är dc96 ännu bättre 🙂 Tro inte att jag ogillar dom 🙂 Jag har 6 stycken i studion. Att byta kapsel är grymt, men jag personligen känner ändå att jag får ut mer av DCorna. Men all kärlek till båda modellerna, helt klart. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 13 november 2013 Dela Postat 13 november 2013 Tro inte att jag ogillar dom 🙂 Jag har 6 stycken i studion. Att byta kapsel är grymt, men jag personligen känner ändå att jag får ut mer av DCorna. Men all kärlek till båda modellerna, helt klart. japptillhör klart mina favoriter också låter aldrig dåligt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bullerbyn Postat 13 november 2013 Trådstartare Dela Postat 13 november 2013 funderade nånstans runt 3-6 tusen ungefär... Såg förövrigt att man kan byta kapslar på Rode Nt5:orna tydligen? Tyckte Oktava MK012 verkade vara både intressant och prisvärt. Pengar är ju dock ett problem då jag samtidigt är lite inne på en UA LA-610... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dr Arthur Krause Postat 13 november 2013 Dela Postat 13 november 2013 Rekommenderar http://www.jam.se/studio/mikrofontillb/A74190-Sontronics_STC-1S_Stereo_Pair__Silver_/ Låter mycket bra, har pad och filter samt att du kan byta ut kapslarna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
everlastingrecords Postat 13 november 2013 Dela Postat 13 november 2013 Såg förövrigt att man kan byta kapslar på Rode Nt5:orna tydligen? Är det någon som har erfarenhet av omnikapseln på Rode NT5? Har försökt hitta jämförande ljudexempel med gått bet. Läst lite recensioner men vore kul att höra om någon här har använt dem och vad de i så fall tycker. Själv tycker jag NT5 kardiod är lite vass och diskantig. Undrar hur en omnikapsel påverkar ljudet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 13 november 2013 Dela Postat 13 november 2013 Har lite funderingar på att skaffa ett bra flexibelt stereopar som skulle kunna funka på lite allt möjligt såsom OH, ambiensmickning m.m. Någon som har några idéer på trevliga mickar till detta? Jag har två st sE4400a, letade rätt på en i taget beg, gav 2500 styck för dem. Det är nog mina bästa köp. Fyra olika karaktärer, hypercardiod som den fjärde. Omnin är helt grym, man kan sätta dem bara några cmframför ljudhålet på en ak gitarr utan boomljud. Skitsnygga på cymbaler. För nåt år sen lånade jag två AKG 414, osäker på vilen modell, de är väl orginalet o sE4400a kopian, men jag tycker nästan sE låter bättre än de AKG jag hade. Dubbla padlägen somt dubbla lowcut. För 2500 är de ruggigt bra. Mickar man pukor i åttaläge kan man helt slippa cymbalslask. Jag har aett nån mer för samma pengar sen jag köpte mina. Värt att leta. Jag har haft dem på trummorna på de sista låtarna jag spenat in o länkat till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bullerbyn Postat 13 november 2013 Trådstartare Dela Postat 13 november 2013 Är det någon som har erfarenhet av omnikapseln på Rode NT5? Har försökt hitta jämförande ljudexempel med gått bet. Läst lite recensioner men vore kul att höra om någon här har använt dem och vad de i så fall tycker. Själv tycker jag NT5 kardiod är lite vass och diskantig. Undrar hur en omnikapsel påverkar ljudet. Har för mig att jag hittade någon som testat och skrev lite om detta på nåt amerikanskt forum?!? Tycker som dig att de tenderar att kännas lite vassa. Vet inte riktigt om min hörsel förändrats men jag tycker de har alldeles för mycket topp. Hittade omnikapslarna i England för nån tusenlapp.... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Top Floor Studios Postat 13 november 2013 Dela Postat 13 november 2013 funderade nånstans runt 3-6 tusen ungefär... Såg förövrigt att man kan byta kapslar på Rode Nt5:orna tydligen? Tyckte Oktava MK012 verkade vara både intressant och prisvärt. Pengar är ju dock ett problem då jag samtidigt är lite inne på en UA LA-610... NT5orna är grymt trevliga (även där har jag 6 st) men dom är så jäkla känsliga och har ingen pad, vilket stört mig lite i vissa lägen innan jag skaffade VM-44orna. Åh, LA-610, stört trevlig kanalstripp. Kärlek. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 15 november 2013 Dela Postat 15 november 2013 (redigerat) Det här kanske är mkt mickpar för 3000? Påstås kosta över 7000 styck http://vend.se/ad.php?197805 Samma pris på detta par http://vend.se/ad.php?197810 Redigerat 15 november 2013 av Guitar Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Top Floor Studios Postat 16 november 2013 Dela Postat 16 november 2013 Eller så har man lite is i magen och inväntar en super-deal på något man vet man vill ha. Jag var på jakt efter specifikt en Röde Classic MK1. Hittade två stycken för 4000 styck med bara några veckors mellanrum. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 18 november 2013 Dela Postat 18 november 2013 Här var det billigt med Oktavor http://vend.se/ad.php?198664 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Top Floor Studios Postat 18 november 2013 Dela Postat 18 november 2013 Riktpris är 2600 inkl moms, så jag vet inte om jag tycker det var så himla billigt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Razamanaz Postat 26 november 2013 Dela Postat 26 november 2013 Line audio cm3? 1000:- styck made in sweden Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.