Jump to content
Annons

Tips på bra flexibelt stereopar?

Bullerbyn

Recommended Posts

Annons

Ja - MK012 MSP2 är väldigt bra. Kan också vara idé att överväga MSP4 eller MSP6 för att få möjlighet till olika upptagningskarakteristiker också - och inte bara kardioid. 🙂

Dela på andra sajter

Svårt när du inte skriver vad du har för budget. Mina favoritmickar är ett par Milab DC-96C, otroligt mångsidiga trots att dom har fast njure-karaktär. Annars är VM-44 som Demon nämnde också grymma, men inte lika mångsidiga. c414 är nämnda klassiker, mångsidiga och låter kanon. Det finns så mycket därute, men vad har du tänkt lägga på det hela?

Dela på andra sajter

Annars är VM-44 som Demon nämnde också grymma, men inte lika mångsidiga.

I beg to differ 🙂

bortsett från att det finns lösa kapslar man kan byta karaktär med så är dom så tåliga så du kan micka både ljudstarka saker som gitarrförstärkare och trummor samt svaga akustiska saker

funkar lika fint för röster som för instrument - och dom är små och smidiga

däremot är dc96 ännu bättre 🙂

Dela på andra sajter

Finns de att få tag på i Sverige/Europa?

Inte vad jag känner till, nej.

Dyker upp då och då på andrahandsmarknaden dock.

Känns inte så pepp att beställa från USA.

Har inte varit några problem när jag har gjort det, om du tänker på tull eller liknande?

Redigerat av mietek
Dela på andra sajter

I beg to differ 🙂

bortsett från att det finns lösa kapslar man kan byta karaktär med så är dom så tåliga så du kan micka både ljudstarka saker som gitarrförstärkare och trummor samt svaga akustiska saker

funkar lika fint för röster som för instrument - och dom är små och smidiga

däremot är dc96 ännu bättre 🙂

Tro inte att jag ogillar dom 🙂 Jag har 6 stycken i studion. Att byta kapsel är grymt, men jag personligen känner ändå att jag får ut mer av DCorna. Men all kärlek till båda modellerna, helt klart.

Dela på andra sajter

Tro inte att jag ogillar dom 🙂 Jag har 6 stycken i studion. Att byta kapsel är grymt, men jag personligen känner ändå att jag får ut mer av DCorna. Men all kärlek till båda modellerna, helt klart.

japp

tillhör klart mina favoriter också

låter aldrig dåligt

Dela på andra sajter

funderade nånstans runt 3-6 tusen ungefär... Såg förövrigt att man kan byta kapslar på Rode Nt5:orna tydligen? Tyckte Oktava MK012 verkade vara både intressant och prisvärt. Pengar är ju dock ett problem då jag samtidigt är lite inne på en UA LA-610...

Dela på andra sajter

Såg förövrigt att man kan byta kapslar på Rode Nt5:orna tydligen?

Är det någon som har erfarenhet av omnikapseln på Rode NT5? Har försökt hitta jämförande ljudexempel med gått bet. Läst lite recensioner men vore kul att höra om någon här har använt dem och vad de i så fall tycker.

Själv tycker jag NT5 kardiod är lite vass och diskantig. Undrar hur en omnikapsel påverkar ljudet.

Dela på andra sajter

Har lite funderingar på att skaffa ett bra flexibelt stereopar som skulle kunna funka på lite allt möjligt såsom OH, ambiensmickning m.m. Någon som har några idéer på trevliga mickar till detta?

Jag har två st sE4400a, letade rätt på en i taget beg, gav 2500 styck för dem. Det är nog mina bästa köp. Fyra olika karaktärer, hypercardiod som den fjärde. Omnin är helt grym, man kan sätta dem bara några cmframför ljudhålet på en ak gitarr utan boomljud. Skitsnygga på cymbaler.

För nåt år sen lånade jag två AKG 414, osäker på vilen modell, de är väl orginalet o sE4400a kopian, men jag tycker nästan sE låter bättre än de AKG jag hade. Dubbla padlägen somt dubbla lowcut.

För 2500 är de ruggigt bra. Mickar man pukor i åttaläge kan man helt slippa cymbalslask. Jag har aett nån mer för samma pengar sen jag köpte mina. Värt att leta.

Jag har haft dem på trummorna på de sista låtarna jag spenat in o länkat till.

Dela på andra sajter

Är det någon som har erfarenhet av omnikapseln på Rode NT5? Har försökt hitta jämförande ljudexempel med gått bet. Läst lite recensioner men vore kul att höra om någon här har använt dem och vad de i så fall tycker.

Själv tycker jag NT5 kardiod är lite vass och diskantig. Undrar hur en omnikapsel påverkar ljudet.

Har för mig att jag hittade någon som testat och skrev lite om detta på nåt amerikanskt forum?!? Tycker som dig att de tenderar att kännas lite vassa. Vet inte riktigt om

min hörsel förändrats men jag tycker de har alldeles för mycket topp. Hittade omnikapslarna i England för nån tusenlapp....

Dela på andra sajter

funderade nånstans runt 3-6 tusen ungefär... Såg förövrigt att man kan byta kapslar på Rode Nt5:orna tydligen? Tyckte Oktava MK012 verkade vara både intressant och prisvärt. Pengar är ju dock ett problem då jag samtidigt är lite inne på en UA LA-610...

NT5orna är grymt trevliga (även där har jag 6 st) men dom är så jäkla känsliga och har ingen pad, vilket stört mig lite i vissa lägen innan jag skaffade VM-44orna.

Åh, LA-610, stört trevlig kanalstripp. Kärlek.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.