Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har fått problem med mitt nya sibelius 7. Har en ganska bra laptop med windows7, men ljudkortet var dåligt. Så jag köpte ett externt usb ljudkort. Focusrite scarletl 2i2.

Installerade det och startade sibelius. Väljer såklart att använda focusrites asio alternativ med låg latency.

Men resultatet blir helt sjukt dålig. Jag testar med callibration och får då 250ms.

Var är problemet. Använder mig av en synt med traditionella midi in/ut och kopplar en midi till usb kabel in i datorn.

Någon som har något tips?

Vet inte om detta blev i rätt forumsdel....?

Mvh Lalle

Annons
Postat

Kopplar du Usb från ljudkortet till USB på datorn?

Om du har USB på keyboard rekommenderar de flesta att använda USB direkt till datorn, annars ska det funka med MIDI också. När det gäller midi är det bara latency out du behöver bry dig om.

Postat

Hej,

Har ett keyboard utan usb men använder en midi-usb kabel som går från keyboard till dator.

Sedan det externa ljudkortet är ju med usb och kopplas till datorn.

Men det kan det bli latency problem från keyboardet, usb-midi kabeln? Trodde det hade med ljudkortet och datorns kapacitet att göra...?

/Lalle

Postat

Vad är en midi-usb kabel? Du har väl en midi in på ljudkortet som du kopplar från midi out på "synten" ? Midi är inga problem om du kopplar rätt.

drloop (oregistrerad)
Postat

Vad har du för sample buffer?

1024?

Sänk den ned till 256 eller 128 så blir det ordning på latensen.

Postat (redigerat)

Vad har du för sample buffer?

1024?

Sänk den ned till 256 eller 128 så blir det ordning på latensen.

Precis! På Scarlett tror jag det står i ms skala. Välj t ex 6ms och experimentera upp och ner därifrån. Kolla gärna att du har uppdaterat Asio-drivrutinen och att du valt drivrutinen som heter liknande "Scarlett ASIO USB 2.0 i Devices i ditt DAW eller vad det kan heta hos dig.

Redigerat av laban1
Postat

Du kan testa att installera om drivrutinerna. Kirrade biffen för mig när jag hade liknande problem med samma kort.

Postat

Hej!

Laddade ner drivar från deras hemsida och installerade. Har även bytt ut windows wavetable midi till coolsoft virtual midi......

Där fanns en inställning som jag inte riktigt vad den gör men satte värdet på noll.

Sedan vade jag WASAPI under audio engine med en latency på 11.61 och buffer på 4096.

Nu fungerar det helt ok. Man kan fortfarande höra en liten latency men inte mycket.

Trodde att man skulle välja asio alternativet men väljer jag det så är latency på 37.96 med en lägsta buffer på 512.

Något annat jag kan göra för att få ner latency?

Postat

Hej igen,

Hittade ännu en inställning.

Focusrite audio control panel där man kan välja en buffer lenght från 1-10.

Vad ska man ha här då?

Såg även att minskade jag den till 1, då kunde jag välja asio i sibelius och då sjönk latency till 6 i sibelius men då blev det något konstigt hackande med pianoljudet samt klickljudet.

Några ideer?

Postat

Hej igen,

Hittade ännu en inställning.

Focusrite audio control panel där man kan välja en buffer lenght från 1-10.

Vad ska man ha här då?

Såg även att minskade jag den till 1, då kunde jag välja asio i sibelius och då sjönk latency till 6 i sibelius men då blev det något konstigt hackande med pianoljudet samt klickljudet.

Några ideer?

Det är rätt väg, höj successivt tills du inte hör något sprak med full belastning. Sedan hade jag valt närmast högre för att ha lite marginal. Kan ju vara så att det blev ett sprak som du inte hörde först vid inspelning (om det är audio då kan det spela roll)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.