Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag började prodda för några månader sedan och skulle behöva lite hjälp från er som är mer vana eller bara har tips.

När jag gör mina låtar som är en blandning av house/pop/electro lyckas jag sällan få versen att låta fyllig. Jag har testat mig fram med att lägga melodier, lägga till instrument, ta bort instrument osv osv. Jag vill ha lyrics i mina låtar men vill också att de ska kunna funka instrumentala. Sitter i Logic 9 kan vara bra att påpeka.

Så det jag undrar är helt enkelt om ni vill dela med er av tips och idéer kring hur ni gör era verser? Hur kan man tänka med samspelet mellan melodin i versen och nästa del i låten (ex breaket)? Vilka instrument brukar ni ha med? Jag vill att det ska låta levande även utan sång och inte torrt och tråkigt. Break och drop har jag inga större problem med, utan det är delen där emellan.

Kort och gott: tips och knep på hur man kan få till en fyllig vers/mellandel.

Märker att det är lite luddigt vad jag är ute efter, och ber om ursäkt för det. Därför länkar jag här låtar som har sådana verser som jag är ute efter (och mellan vilka tider de äger rum):

Mellan 0:28- 1:00

http://www.youtube.com/watch?v=wdMFpcVtCTw

Mellan 1:10-1:39

http://www.youtube.com/watch?v=7IrmATZ4dkM

Om det är någon som fattar vad jag är ute efter så please, help me!

Ha det fint,

Johanna

Annons
Postat (redigerat)

Nu skriver jag inte House/Techno, utan skriver för det mesta filmmusik. Men är det något som jag har lärt mig, så är det att det oftast inte handlar om att "lägga till melodier, lägga till instrument, ta bort instrument" som du säger att du har provat. Jag har själv suttit med liknande problem och har då gjort precis samma sak, och ibland funkar det, men oftast inte.

Det handlar nästan alltid om själva kompositionen, alltså hur saker och ting är uppbyggda. Nu vet jag inte exakt hur detta fungerar i house, så jag tänker göra en liknelse fast med orkestrerad filmmusik. Principen borde vara densamma.

När jag började skriva, hade jag problemen med att skriva mäktiga körer. Vad jag var ute efter var en kör som lät hotfull. Jag satt och pillade med olika inställningar i min kör-vst, provade andra kör-vster och ingenting gjorde det bättre. Jag fick inte till det och var nära på att ge upp. MEN, då sa en kille till mig att det inte har någonting med själva kören att göra, det handlar om kompositionen. Istället så ändrade jag om lite i blås-sektionen och vips vaps så lät kören annorlunda. 🙂

Visserligen skriver du att du har provat att lägga till melodier, men vad jag menar har inte med utstående melodier att göra. Min blås-sektion i låten jag beskrev ovan var jätte simpel, och hade i stort sett inte någon melodi. Det var bara ackord och enskilda toner.

Du kanske redan visste detta och jag har totalt missuppfattat din fråga, men jag hoppas det kan hjälpa dig lite i alla fall. 🙂 Nu lyssnade inte jag på låtarna du länkade heller, eftersom jag inte har tillgång till YouTube för stunden! Lycka till.

Redigerat av Gerterface
Postat

Mellan 1:10-1:39

(NERVO - Hold On)

Det är troligtvis mer här än vad man först tror.

Från omkring 1:00 börjar en synt. Rytmen och ljudet (dist och diverse effekter) är avgörande. På denna sveper filter som "öppnas" framåt under hela versen. Det verkar som om ackordet utökas också (fler toner ...) Eftersom varje takt låter lite annorlunda än takten innan blir det mer levande. Det finns troligtvis någon sorts reverb på denna synt som är viktigt ...

Det finns troligtvis flera pads. Alldeles innan 1:24 öppnas ett filter till en pad som låter lite "metalligt". Så filter-automationen blir en sorts effekter som leder fram till klimax och avdelar. Det kan också vara filter-envelope. Det kan göras på olika sätt, men det gör det mer levande utan att man lätt sätter fingret på det.

Efter 1:24 är vi inne i en längre ackord-slinga. Innan var det samma ackord.

1. Intressant ljud och rytm för ackord-synt

2. Fyra takter med en kortad ackord-slinga. Filter-svep

3. En pad med filter-svep fram till varje "klimax"

4. Ackord-slinga utökas, kanske fler toner

5. Trum-ljud/claps/effekter kommer in ...

Osv. Varje takt måste låta mer utvecklad och spännande än den innan.

• 1 år senare...
phonkoholic (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ett återkommande problem märker jag.

Ta tio av de bästa låtarna inom den genre du lyssar på. eliminera tills du bara har 1 kvar. som du verkligen gillar.

Lyssna hur den versen är okestrerad, komponerad, arrangerad, strukturerad bananifierad och ostifierad.

Lyssna lite till

och lite till.

Gör exakt som dom.

EXAKT!

BANG du har lärt dig nåt skitnyttigt.

Du undrar kanske vad du kommer att lära dig.

Jo det skall jag berätta för dig.

ETT RECEPT!

Redigerat av phonkoholic

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.